یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

محمدرضا نوروزپور: وقتی برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک سیاهپوست، رئیس‌جمهور می‌شود، دیگر با یک خبر مواجه نیستیم، با یک رویداد تاریخی روبه‌رو هستیم که روزنامه‌ها و یا هر برگه چاپی دیگری که عکس و مطلبی درباره آن می‌نویسد حکم یک سند تاریخی را پیدا می‌کند.

سندی که حتی برخی‌ها حاضرند چندین برابر قیمت معمول بابت آن پول بدهند و ساعت‌ها در صف بایستند. از این رو چهارشنبه گذشته، روز پنجم نوامبر سال 2008 روزنامه‌های آمریکا هرکدام در کنار ارزش خبری و ژورنالیستی خود، حکم یک سند تاریخی را داشتند که هر آمریکایی می‌خواست یکی برای خود و آیندگانش نگه دارد چون چنین اتفاقی تنها یک بار در همه زندگی آنها افتاده و ممکن است دیگر تکرار نشود.

روزنامه‌های پیشروی آمریکا مانند واشنگتن پست، نیویورک تایمز، شیکاگو تریبیون و سایرین،  چهارشنبه پررونقی را پشت سر گذاشتند که در شرایط بحران اقتصادی موجود، برای آنها حکم نعمتی آسمانی را داشت. این موهبت البته به‌دلیل پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به شرایط بسیار اسف‌بار شرکت‌های رسانه‌ای در بحران اقتصادی پدید آمده در غرب، گزارش داد که عمده روزنامه‌های پیشروی آمریکایی مجبور شده‌اند روز چهارشنبه (پنجم نوامبر) و همزمان با پیروزی سناتور ایلینویز به‌عنوان چهل‌وچهارمین رئیس‌جمهور آمریکا،  با چاپ دوم‌ و سوم به نیاز مخاطبان خود پاسخ دهند چرا که پیش‌بینی‌های آنها در خصوص تعداد خوانندگان و تیراژ، درست از آب در نیامده بود.

در حالی که بدتر شدن شرایط اقتصادی در آمریکا روزنامه‌های کثیرالانتشار را واداشته بود تا در خصوص شمارگان خود با احتیاط بیشتری رفتار کنند، روز چهارشنبه،  هجوم مخاطبان به کیوسک‌ها برای دیدن تیترها و عناوین روزنامه‌های مختلف و مطلع شدن از آخرین اخبار و دیدگاه‌ها در خصوص پیروزی باراک اوباما سبب شد تا روزنامه‌ها غافلگیر شده و مجدد دستور روشن کردن ماشین‌های چاپ خود را صادر کنند.

در پایتخت آمریکا، روزنامه‌ها، در همان ساعت اول صبح چهارشنبه تمام شد و نزدیک به 400 نفر در مقابل ساختمان مرکزی واشنگتن پست برای دریافت چاپ دوم روزنامه صف کشیدند.

با وجودی‌که واشنگتن پست پیش بینی شرایط خاص انتخابات را کرده بود و30‌درصد تیراژ خود را افزایش داده بود، همه نسخه‌های این روزنامه در همان ساعت اولیه فروش رفت. از این رو و با توجه به تجمع مردم در نزدیکی دفاتر و ساختمان‌های توزیع این روزنامه در پایتخت و سایر نقاط کشور،  مسئولان روزنامه دستور چاپ مجدد دادند و 250 هزار نسخه دیگر از همان روزنامه تا ظهر روز چهارشنبه چاپ و به همه کشور ارسال شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خودآورده است که پیروزی اوباما،  آمریکایی‌ها را به‌قدری
هیجان زده کرده بود که روزنامه‌ها را صرفا به خاطر تصاویر بزرگی که از اوباما منتشر کرده بودند از روی کیوسک‌ها برمی‌داشتند. یک آمریکایی 68 ساله به نام ورون شورت به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: « من یک نوه دو ساله دارم که می‌خواهم یک نسخه از این روزنامه را برای او  ببرم. این اتفاق تنها یک بار در همه زندگی می‌افتد و من می‌خواهم یک یادگاری از آن داشته باشم.» برای روزنامه نیویورک تایمز نیز شرایط مشابهی وجود داشت. این روزنامه نیز اگرچه بر اساس پیش‌بینی‌های شب انتخابات تیراژ خود را تا 35 درصد افزایش داده بود، مجبور شد 75 هزار نسخه دیگر چاپ و توزیع کند.

صف کیلومتری برای ویژه‌نامه شیکاگو تریبیون

در نزدیکی ساختمان اصلی روزنامه شیکاگو تریبیون نیز صفی بسیار طولانی و متراکم از مردمی که می‌خواستند هر طور که شده ویژه نامه این روزنامه برای پیروزی اوباما را بخوانند،  تشکیل شده بود که انتهای آن به داخل خیابان‌های مجاور پیچیده بود، به‌طوری‌که یک دور کامل دورتا دور ساختمان مرکزی این روزنامه ادامه داشت.

بکی براباکر،  نایب رئیس شیکاگو تریبیون به خبرگزاری فرانسه گفت که 690 هزار نسخه از تریبیون در ساعات اولیه فروخته شده و او دستور چاپ 120 هزار نسخه دیگر را صادر کرده است.

فرانسیس گارنر،  48 ساله که 3 ساعت تمام در صف خرید روزنامه واشنگتن‌تایمز در نزدیک ساختمان این روزنامه انتظار کشیده بود به خبرنگار فرانس پرس گفت: «این یک واقعه تاریخی است و هرکس باید یک یادگاری از آن برای خودش نگه دارد.»

او معتقد است که امروز آنچه چاپ شده، روزنامه نیست بلکه ورق‌های تاریخ است که روزی آنهایی که آن را ندارند حسرت آن را خواهند خورد.

چه کسی گفت روزنامه‌ها مرده‌اند؟

در این بین ریما کالدرون، رئیس دفتر ارتباطات روزنامه واشنگتن پست با کنایه زدن به منتقدان روزنامه‌های چاپی می‌گوید: « استقبال بی‌نظیر مردم از روزنامه‌های چاپی در روزچهارشنبه همه نظریه‌های مربوط به مرگ روزنامه‌های چاپی را باطل کرد و نشان داد که مردم در مواقع مهم به روزنامه‌ها به‌عنوان یک سند تاریخی نگاه می‌کنند و آن را به روزنامه‌های آن‌لاین ترجیح می‌دهند.»

با این همه او معترف است که تحت‌تأثیر جو ایجاد شده از سوی این نظریه پردازان قرار گرفته است: «ما البته فکر نمی‌کردیم استقبال مردم این قدر گسترده باشد. انگار که همه می‌خواهند از این واقعه تاریخی یک نسخه به یادگار داشته باشند.»

در این بین روزنامه شیکاگوسان تایمز که ابتدا چند ده هزار نسخه به‌عنوان چاپ دوم روانه بازار کرده بود برای بار سوم مجبور شد ماشین‌های چاپ خود را روشن کند و روزنامه چاپ سوم را نیز در چند ده هزار تیراژ دیگر منتشر کند. این روزنامه در وب سایت خود نوشت: «به‌دلیل استقبال بی‌نظیر از روزنامه تا ساعاتی دیگر چند هزار نسخه چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.»

این e-Bay فرصت طلب

در این بین یک سایت اینترنتی بسیار فرصت‌طلب به کمک کسانی آمد که نتوانستند با وجود همه چاپ‌های دوم و سوم روزنامه تاریخی روز چهارشنبه را از خیابان‌ها بخرند.

سایت حراجی e-Bay بلافاصله لیستی از روزنامه‌های چاپی نیویورک تایمز
واشنگتن پست، واشنگتن تایمز و سایر روزنامه‌های دیگر روز را روی وب‌سایت خود گذاشته و اقدام به فروش آنها به قیمتی چندین برابر قیمت اصلی کرد. بالاترین قیمت در این سایت برای روزنامه نیویورک تایمز پرداخت شد و این روزنامه به قمیت 400 دلار فروخته شد. همین نسخه از این روزنامه هم اینک در سایت حراجی e-Bayه 600 دلار فروخته می‌شود.
نیکولا شارپه، سخنگوی e-Bay در این خصوص می‌گوید: «وقتی یک اتفاق مهم سیاسی یا تاریخی رخ می‌دهد e-Bay مکان بزرگی است برای دیدن اینکه چقدر مردم به آن رویداد اهمیت می‌دهند و حاضرند برایش پول بپردازند.»

رکورد شکنی خبری در روزنامه‌های آنلاین

روزنامه‌های چاپی در رکوردشکنی فروش و چاپ‌های بعدی تنها نبودند. گزارش‌های منابع خبری آن‌لاین همگی بر این نکته دلالت دارد که ترافیک سایت‌های خبری از عصر روز سه شنبه تا ظهر روز چهارشنبه پنجم نوامبر در تاریخ روزنامه نگاری آن‌لاین بی‌نظیر بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد: «ساعت 11 شب روز سه شنبه – درست از زمانی که سناتور باراک اوباما به صورت کاملا آشکار و گسترده نشان داد که در حال پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است- پر بیننده‌ترین زمان برای سایت‌های خبری از آغاز تاکنون بود.»

براساس آمار ارائه شده از سوی آکامی،  یک شرکت رنکینگ و ارزیابی ترافیک سایت‌های خبری، از ساعت 11 شب تا نیمه شب، در هر دقیقه هشت‌و‌نیم میلیون نفر روی سایت‌های خبری آن‌لاین در سراسر جهان کلیک کرده‌اند تا خبرهای مربوط به پیروزی سناتور ایلینویز را بخوانند و از جزئیات آن باخبر شوند. این سایت میانگین بازدید‌کنندگان آن‌لاین در خلال این ساعات در آمریکا را هر دقیقه سه میلیون کاربر عنوان کرده است.

سایت خبری سی‌ان‌ان که گفته می‌شود پربیننده‌ترین شبکه تلویزیونی خبری را نیز در شب چهارشنبه داشته، در خصوص ترافیک سایت خود گزارش داد که روز سه شنبه،
30 میلیون بازدید‌کننده داشته که در تاریخ این سایت بی‌سابقه بوده است. این آمار بیشتر از  بازدیدکنندگانی بود که برای دیدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سه شنبه بزرگ به این سایت مراجعه کرده بودند. در سه شنبه بزرگ که انتخاب نهایی میان دو نامزد دموکرات،  باراک اوباما و هیلاری کلینتون صورت می‌گرفت، حدود 13.4 میلیون نفر برای دیدن اخبار ریاست‌جمهوری به این سایت مراجعه کرده بودند.

در کنار سی ان ان،  دوسایت دیگر ‌ای بی‌سی نیوز و‌ام‌ اس‌ان بی‌سی که تلویزیون‌های آنها نیز بیننده زیادی در شب انتخابات داشت، گزارش داده اند که پربیننده‌ترین شب در طول حیات وب سایت خود را تجربه کرده‌اند.

سایت نیویورک تایمز، روز چهارشنبه با رکورد شگفت‌انگیز 61.6میلیون پیج ویو (صفحات دیده شده) مواجه شد، در حالیکه این تعداد در روز رای گیری نیز بالا بود و رکورد55.1میلیون صفحه دیده شده را ثبت کرده بود. اختلاف این روزنامه با واشنگتن پست اما، خیلی زیاد بود که شاید بتوان آن را هم به فرم و هم به محتوای این دو روزنامه مربوط دانست که وجوه تمایز زیادی با یکدیگر دارند.

تعداد صفحات دیده شده روز چهارشنبه در واشنگتن پست 17.5میلیون بار بود و در روز رای‌گیری نیز این تعداد13.2‌میلیون صفحه بود.

با این حساب مشخص می‌شود که بسیاری از مردم آمریکا زمانی به رختخواب رفته اند که می‌دانسته‌اند چه کسی انتخابات را برده است و کمتر کسی در شب چهارشنبه بدون آنکه بداند رئیس‌جمهور جدید آمریکا یک آفریقایی – آمریکایی است به خواب رفته است.

تلویزیون‌های رکورددار

در میان شبکه‌های خبری آمریکایی نیز رقابت سنگینی میان دو شبکه کابلی سی‌ان‌ان و‌ای بی‌سی نیوز پدید آمده بود که نهایتا با برتری سی‌ان‌ان به پایان رسید. در ساعات آخر انتخابات نیز شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا که گرایش راستگرایانه آن زبانزد است توانست مکان چهارم پربیننده‌ترین بخش خبری تلویزیون را از آن خود کند که می‌تواند برای این شبکه پرادعا که خود را اصلی‌ترین رقیب سی‌ان‌ان می‌داند نوعی شکست محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز آمار ارائه شده از سوی نیلسون، شرکت اندازه گیری تعداد تماشاگران تلویزیونی،13.3 میلیون آمریکایی از ساعت 8 تا 12:30 دقیقه نیمه شب پای سی‌ان‌ان نشسته بوده‌اند و جریان انتخابات را از طریق این شبکه خبری پیگیری می‌کرده‌اند که در طول 28 سال تاریخ این شبکه بی‌سابقه بوده است. رکورد بعدی متعلق به ‌ای‌بی‌سی نیوز است که توانست در همین ساعات 12.5میلیون بیننده را پای برنامه‌های خود بنشاند، پس از آن، ان‌بی‌سی با11.9 میلیون، فاکس نیوز با 8.1میلیون، سی‌بی‌اس با7.5 میلیون و نهایتا ام.اس.ان.بی.سی با 6.4میلیون بیننده جزو برترین شبکه‌های خبری تلویزیونی پوشش‌دهنده انتخابات آمریکا بودند.

کد خبر 67877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز