نمایشگاه سی و دوم بدون حضور ناشرانی چون، نی، نیلوفر، ققنوس، ناهید، دوستان، مرکز و چندین ناشر دیگر برگزار شد. غیبت این ناشران دلایل مختلفی دارد که در این مطلب سعی می کنیم به چرایی این موضوع بپردازیم.

نمایشگاه کتاب - علیرضا طهماسبی

همشهری آنلاین - فرشاد شیرزادی: مدیر یکی از انتشاراتی‌های غایب در نمایشگاه سی و سوم  که نخواست نامش فاش شود  در گفت و گو با همشهری آنلاین عمده ترین دلیل شرکت نکردن ناشران بزرگ در نمایشگاه کتاب تهران را آسیبی عنوان کرد که به   به کتابفروشان می خورد. به این شکل که فروش نمایندگانی‌ها این ناشران در سطح شهر به شدت کاهش می یابد. 

ناشرانی مانند نیلوفر، نی، مرکز، دوستان، ناهید، ققنوس و قطره که ناشران مهمی هستند امسال در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکردند. یکی از ناشرانی که در نمایشگاه حضور نیافته و دوست دارد بدون ذکر نام سخنانش را منتشر کنیم، می گوید: «چند سال است که ناشری مانند قطره که کتاب های ارزشمند و درخشانی هم منتشر می کند، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت نمی کند. دلیلش هم این است که می گوید این نمایشگاه ها به کتابفروشان شهر آسیب می زند. یعنی کتابفروشی که سالی ۱۲ ماه، کتاب ناشر را عرضه می کند و می فروشد در این مدت نمایشگاه آسیب می بیند که به گمانم این سخن سخن درستی هم هست.»

دلیل غیبت ناشران مطرح در نمایشگاه کتاب | نمایشگاه کتاب جای نمایش کتاب است نه فروش

وی در پاسخ به تشریح این مشکلات که آیا صرفا تخفیف باعث آسیب رسیدن به کتابفروش می شود ادامه داد: «همان تخفیف و اینکه طی این ۱۰ روز و ۱۰ روز قبل و بعد از برپایی نمایشگاه کتاب، مردم به دلیل برپایی آن در مصلی تهران، دیگر به کتابفروشی مراجعه نمی کنند تا کتاب بخرند، عمده ترین این دلایل است. مردم طبیعتاً پیش خودشان می گویند که به نمایشگاه کتاب می رویم و آنجا کتاب را با تخفیف تهیه می کنیم.»

این ناشر که تاکنون بیش از صدها عنوان کتاب در حوزه ادبیات و فلسفه منتشر کرده است می افزاید: «این اقدام در حق کتابفروش که شغلش کتابفروشی است و سالی ۱۲ ماه کتاب ناشر را عرضه می کند و می فروشد ظلم است.   این کار نشر قطره که از پیش از شیوع کرونا آغازگر این شیوه بود، به ناشران دیگری هم مانند نشر مرکز، نی و غیره تسری یافت و آنها هم متعاقباً نمایشگاه را ترک کردند و در این اقدام فرهنگی به نشر قطره پیوستند.  از قضا نشر ققنوس هم در نمایشگاه شرکت نکرد. نشر نیلوفر هم در نمایشگاه امسال غرفه ای نداشت. برخی از ناشران هم به دلیل وجود کرونا و مسایل اقتصادی که حدس می زدند، فروششان در خور نباشد -که همین اتفاق هم افتاده- در نمایشگاه شرکت نکرده اند. دست کم این را می توانم ارزیابی کنم که ما که در بخش مجازی نمایشگاه کتاب هستیم، فروشمان افت کرده. فروش کتاب از سویی تحت الشعاع گرانی کاغذ قرار گرفت. طبیعی است که وقتی روغن سرخ کردنی ۲۷ هزار تومانی ۱۵۰ تومان می شود، مردم نمی توانند رغبتی برای خرید کتاب نشان دهند. در حقیقت پولی باقی نمی ماند. این ها اتفاقاتی است که رخ داده و باید منتظر بود که در آینده چه اتفاقاتی در حوزه فروش کتاب و نمایشگاه کتاب رخ خواهد داد.»

این ناشر قدیمی توضیح داد: «من یک پنجشنبه بعد از ظهر به نمایشگاه کتاب رفتم. اگر خاطرتان باشد پنجشنبه و جمعه های سال های گذشته نمایشگاه کتاب خیلی شلوغ می شد اما امسال خبری از آن شلوغی سال های قبل نبود.»

محمود معتقدی، شاعر و منتقد ادبی نیز در این باره گفت: «ناشرانی که به اصطلاح سرشان به تنشان می ارزید، در نمایشگاه کتاب امسال شرکت نکردند. آنها ترجیح دادند که به شکل مجازی کتابشان را بفروشند. به نظرم شاید آنها حساب هزینه و رفت و آمد و جا به جایی را کرده اند و دیدند که در مجموع حضور در نمایشگاه کتاب  برایشان صرف نمی کند.»

این شاعر ادامه داد: «اصولا نمایشگاه کتاب در هیچ جای جهان جای عرضه کتاب نیست. نمایشگاه کتاب چنانچه از نامش پیداست محل نمایش کتاب است و بعد از آن می توان از ناشر به واسطه اینترنت خرید کرد. به احتمال زیاد هم این ناشران بزرگ و استخوان ترکانده، به خاطر تحمیل هزینه های مختلف و همچنین برای اینکه در مجموع بدین گونه راحت ترند، در نمایشگاه شرکت نکرده اند. شما پشت لپ تاپتان می نشیند و ۱۰، ۲۰ اثر شاخص می خرید و آنها هم برایتان ارسال می کنند و شما هم به عنوان مشتری راحت ترید و این شیوه را از روش سنتی بیشتر می پسندید.»

معتقدی ادامه داد: «این ناشرانی که در نمایشگاه شرکت نکرده اند به این آینده دور می اندیشند که نمایشگاه کتاب مانند نمایشگاه های بزرگی چون بلونیا، فراکفورت و قاهره و... صرفاً محل نمایش و فروش کپی رایت کتاب باشد. به این شکل برای این ناشرانی که در نمایشگاه حضور نیافته اند، وقت بیشتری هم باقی خواهد ماند. هزینه برای آنها بیشتر است و حساب کرده اند که در صورت شرکت در نمایشگاه سود و آورده ای برایشان باقی نخواهد ماند. در مجموع نمایشگاه کتاب امسال برای ناشران و مخاطبان به دلایل مختلف جذابیتی نداشت. نشر سیب سرخ امسال کتاب مرا امسال منتشر کرد و من برای رونمایی کتابم به نمایشگاه دعوت شدم. جمعه به نمایشگاه کتاب رفتم و به دلیل حضور مشتریانی با فراغت بیشتر و همچنین دانشجویان و محصلان، نمایشگاه نسبت به روزهای دیگر هفته، قدری شلوغ شده بود اما در کل نسبت به روزهای تعطیل دوره های گذشته، این نمایشگاه خلوت تر بود. 

کد خبر 677284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha