یک روانشناس اجتماعی معتقد است که حضور رئیس‌جمهور در بین مردم می‌تواند فاصله ایجاد شده بین مردم و مسئولین، که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است را کاهش بدهد.

علیرضا شریفی

همشهری آنلاین، محمد بلبلی: دولت برای ایجاد آرامش اقتصادی و جلب رضایت مردم برنامه‌های جدیدی از جمله افزایش یارانه را در دستور کار خود قرار داد. اما در روزهای ابتدایی، این جراحی بزرگ اقتصادی دولت با ناهماهنگی‌هایی موجب برخی نابسامانی ها در عرضه به موقع کالاها در فروشگاه ها و مراکز خرید شد. در این میان شخص رئیس‌جمهور با حضور در میان مردم تلاش کرد این مشکلات را از نزدیک بررسی کند تا از التهابات روزهای نخستین اجرای طرح کم کند. اما آیا، حضور مسئولین در بین مردم می‌تواند نتیجه مثبتی ایجاد کند؟ پاسخ دکتر علیرضا شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی به این سوال مثبت است. او می‌گوید: هرچه مسئولین با مردم ارتباط مستقیم بیشتری داشته باشند و از نزدیک مشکلات مردم را درک کنند، می‌تواند فاصله ایجاد شده بین مردم و مسئولین، که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است را کاهش بدهد.

این روانشناس اجتماعی در ادامه با بیان اینکه مطالعات و مشاهدات میدانی که در ایران انجام شده نشان‌دهنده این موضوع است که مساله سرمایه اجتماعی چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی در بین مردم کاهش پیدا کرده است توضیح می‌دهد: سرمایه اجتماعی شامل دو مرکز ثقل می‌شود، اول مقوله اعتماد عمومی مردم به صورت عمودی به مسئولین و رده‌های بالای قدرت مثل مدیران، استاندران، وزرا، نمایندگان و... دوم مشارکت مردم در برنامه‌های مسئولین، که هر دو مساله به شدت دچار لطمه شده است.

دکتر شریفی یزدی ادامه می‌دهد: اعتماد عمومی، هسته مرکزی سرمایه اجتماعی است، این اتفاق در دولت‌های قبلی نیز مشهود بوده است، چون مردم عملکرد دولت‌های گذشته را مثبت ارزیابی نمی‌کنند بنابراین نگاه مردم به دولت‌ها «شک‌آلود» شده و یکی از دلایل اصلی این نوع نگاه، مسائل و معضلات اقتصادی است که از بعضی تصمیمات نادرست دولت‌ها نشات گرفته است.  

وی تصریح کرد: حضور رئیس‌جمهور در بین مردم می‌تواند موجب ترمیم نگاه شک‌آلود مردم شده و اعتماد عمومی را افزایش دهد، اما این اتفاق باید با بهبود وضع معیشتی مردم همراه شود تا اعتماد مخدوش شده مردم ترمیم شود.

حضور رئیس جمهور بین مردم اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد | عملکرد دولت‌های گذشته نگاه مردم را شک آلود کرده است

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه جامعه ما دچار یک خشم فروخورده شده که می‌تواند نگران‌کننده باشد اضافه کرد: می‌توان با یکسری از اقدامات از این مرحله عبور کرد و نگذاشت که این خشم فروخورده به معضل تبدیل شود.

دکتر شریفی یزدی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در بیان واقعیات جامعه می‌گوید: مسئولین باید با کارشناسان و افراد خبره مشاوره کرده و همچنین به افراد مختلف اجازه حضور در رسانه‌ها بدهند تا همه بتوانند نظرات خود را با نیت خیرخواهانه مطرح کنند.

وی افزود: با این اقدام قطعا می‌توان برای هر مشکلی که در جامعه پیش می‌آید راه‌حل مناسب و جامعی پیدا کرد تا بتوانیم شرایط بهتری را تجربه کنیم.

کد خبر 676891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha