مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

پروفیل مبلی یا به طور کلی مقاطع فولادی امروزه در صنعت به واسطه ی کاربرد متنوعشان از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. گسترش روز افزون مصرف این مقاطع فولادی در صنایع باعث شده داشتن دانش کافی در مورد آن پیش نیاز طیف متنوعی از صنعتگران باشد.

پروفیل مبلی، جادوی صنعت فولاد

پیش از بررسی نقاط ضعف و قوت، خواص و علت مناسب بودن قیمت پروفیل مبلی توضیح خواهیم داد این مقطع چیست و چگونه تولید می شود. 

بیش از ۷ درصد کل منابع معدنی کره ی زمین در اختیار ایران است که بخش بزرگی از آن مربوط به معادن آهن است به همین خاطر از دیرباز استفاده از آهن در میان ایرانی ها رواج داشته است تا به امروز که ایران توانسته دهمین تولید کننده ی بزرگ فولاد در جهان باشد. وجود همین منابع غنی آهن باعث شده فولاد  به صنعتی مهم و ارزش آفرین در کشور تبدیل بشود. بخش اعظمی از فولاد ایران در کارخانه های تولید ورق فولادی به ورق تبدیل می شود. ورق های فولادی انواع مختلفی دارند که می توان آن ها را در ۷ دسته تقسیم بندی کرد. ورق روغنی، ورق سیاه، ورق سیاه آجدار، ورق گالوانیزه، ورق استیل، ورق رنگی و ورق اسید شویی. ورق های فولادی کاربردهای متنوعی دارند و با توجه به خواص و ویژگی هایشان برای تولید محصول خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

پروفیل مبلی یا سبک نوعی مقطع فولادی است که از ورق روغنی برای تولید آن استفاده می شود و ویژگی های بی نظیر ورق آن باعث شده خصوصیاتی متمایز از سایر لوله و پروفیل ها داشته باشد. شکل مقطع پروفیل ها می تواند مربع، مستطیل، مثلث و اشکالی ترکیبی از آن ها باشد. برای تولید این مقاطع، نخست ورق روغنی به شکل نوار هایی باریک برش داده می شود که این نوارها با قرار گیری میان انواع قالب ها و غلتک ها شکل مقطع مورد نظر را به خود می گیرند. بعد از شکل دهی به ورق دو لبه ی آن به هم جوش داده می شود تا مقطعی کامل و بی نقص تولید بشود. ویژگی های مثبت این پروفیل باعث شده مناسب تولید انواع محصولات از تزئینی تا صنعتی باشد. اما این ویژگی های بی نظیر چیست؟ 

فرآیند پذیر و انعطاف پذیر است 

این خصوصیت پروفیل مبلی برخواسته از جنس و کیفیت بالای ورق مصرفی آن است. انعطاف پذیری بالای ورق امکان انجام انواع فرآیند ها چون خمکاری و برشکاری را فراهم می کند. که هر دو آن ها از جمله مهم ترین و پرکاربرد ترین فرآیند ها برای تولید است. اگر ورق از انعطاف کافی برای خمکاری برخوردار نباشد در محل خم پاره شده و یا چین می خورد. 

قیمت پروفیل مبلی بسیار مناسب است

قیمت پروفیل مبلی بسیار مناسب است

اگر چه ورق روغنی به دلیل فرآیند های پیچیده تری که برای تولید طی می کند قیمت بیشتری از ورق سیاه دارد اما وزن کم این مقطع باعث می شود قیمت پروفیل سبک در هر شاخه بسیار مناسب و به صرفه باشد. قیمت کم پروفیل مبلی در نهایت باعث می شود قیمت تمام شده قطعه به شدت کاهش پیدا کند. به عبارتی سود تولید را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. 

گزینه ی مناسبی برای آبکاری است

گرچه پروفیل مبلی حتی بدون آبکاری هم سطحی با کیفیت و زیبا دارد اما گاهی برای ضد زنگ کردن یا حتی دادن جلوه ای آینه ی برای درخشش بیشتر به آن نیاز هست از انواع آبکاری استفاده بشود. کیفیت آبکاری به دو عامل بستگی دارد اول کیفیت سطح ورق پروفیل مبلی و دوم مهارت فرد در انجام آبکاری. 

تنوع بالایی از نظر سایز و ضخامت دارد

پروفیل های مبلی در سایز های مختلفی از ۱۰*۱۰ تا ۷۰*۷۰ میلی متر تولید می شوند و برای هر کدام از این سایز ها ۱۱ ضخامت مختلف وجو دارد که به تولید کننده این امکان را می دهد که با دقت بالایی شکل و وزن محصول تولیدی خود را تحت کنترل داشته باشد. 

سود بالایی برای صادرات دارد.

همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم معادن غنی آهن در کشور باعث شده قیمت تمام شده ی تولید برای کارخانه  تولید پروفیل مبلی بسیار مناسب باشد. علاوه بر آن زیر ساخت های مناسب صنعت فولاد در کشور کمک کرده این صنعت هم توان تامین نیاز داخل و هم بخشی از بازار جهانی را داشته باشد. 

کد خبر 676828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha