رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران از تولد ۵ رأس گوزن زرد ایرانی خبر داد و گفت: گوزن زرد ایرانی در یک قرن گذشته گردنه بسیار خطرناکی را برای بقا طی کرده، اما با محافظت شبانه‌روزی از این گونه در حال انقراض، جمعیت گوزن زرد ایرانی در سه سال اخیر در پناهگاه دشت ناز ساری ۲۵ درصد افزایش یافته است.

گوزن زرد ایرانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران گفت: ۶۵ راس گوزن زرد ایرانی اکنون در پناهگاه سمسکنده زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه زایمان گوزن‌ها تا اواخر خرداد ادامه دارد پیش‌بینی می‌شود این تعداد افزایش یابد.

او گفت: اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز میاندورود در سال جدید، در تاریخ ۱۸ فروردین  ۱۴۰۱ متولد شده بود.

گوزن زرد ایرانی بومی سواحل شرق مدیترانه و نواحی غرب ایران است و تصور می‌شد نسل این حیوان در طبیعت به کلی منقرض شده اما در سال ۱۳۳۵ مشخص شد تعداد کمی از آن‌ها در جنگل کوچکی در اطراف رودخانه‌های دز و کرخه باقی‌مانده‌اند که تلاش شد با زنده‌گیری، تکثیر در اسارت و رهاسازی دوباره این گوزن‌های نسل آن‌ها که در آستانه انقراض قرار داشت حفظ شود.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز به وسعت ۵۵ هکتار، اولین مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در کشور است که از نیم قرن گذشته با هدف افزایش جمعیت، حفظ و احیای این گونه با ارزش گام‌های بزرگی برداشته است.

ربیعی می‌گوید: گوزن زرد ایرانی در یک قرن گذشته گردنه بسیار خطرناکی را برای بقا طی کرده، اما با محافظت شبانه‌روزی از این گونه در حال انقراض، جمعیت گوزن زرد ایرانی در سه سال اخیر در پناهگاه دشت ناز ساری ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته او، گوزن زرد ایرانی سازش بسیار مناسبی با محیط برقرار کرده است و شاید بتوان مازاد گوزن‌هایی را که در پناهگاه‌های حیات وحش کشور وجود دارد در زیستگاه‌های طبیعی و تاریخی خودشان رها کرد.

گوزن زرد ایرانی بزرگ‌تر از شوکا و کوچک‌تر از مرال است و وجود خال‌های سفید روی پشت و پهلوهایش این گونه را از سایر گوزن‌ها متمایز می‌کند.

کد خبر 676395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    26 9
    باسلام،دراینکه حقوق حیوانات بایدازطرف همه رعایت بشه شکی نیست امادرمملکت مادرقرن ۲۱هنوز حقوق انسانها رعایت نمیشه ،،،متاسفانه