شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

بانک بارکلیز پیش بینی کرد در صورت توقف کامل واردات گاز از روسیه به اروپا، ارزش یورو از دلار آمریکا کمتر خواهد شد.

يورو هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بانک سرمایه گذاری بارکلیز پیش بینی کرد اگر روسیه عرضه گاز به اروپا را به طور کامل متوقف کند، اقتصاد منطقه یورو با سهمیه بندی انرژی روبرو خواهد شد و ارزش یورو در برابر دلار آمریکا سقوط خواهد کرد.

اقتصاددان‌های بارکلیز در یادداشتی نوشتند: اقتصاددان‌های ما برآورد کردند که از دست رفتن کامل عرضه روسیه به همراه سهمیه بندی گاز موجود، باعث کاهش بیش از پنج درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در مدت یک سال خواهد شد. بعلاوه، اگر روسیه عرضه گاز طبیعی به اروپا را متوقف کند، نرخ یورو در برابر دلار آمریکا ریزش خواهد کرد. از زمان آغاز جنگ در اوکراین، ارزش یورو حدود هشت درصد افت کرده و در حال حاضر یک دلار و سه سنت است.

روسیه عرضه گاز به لهستان و بلغارستان که دو کشور عضو اتحادیه اروپا هستند را متوقف کرده و ظاهرا تهدید کرده است عرضه گاز به فنلاند را به دلیل تصمیم این کشور برای درخواست عضویت در ناتو، قطع خواهد کرد.

در حالی که بعضی از خریداران مانند لهستان و بلغارستان حاضر نشده‌اند پول گاز روسیه را به روبل پرداخت کنند اما خریداران دیگر برای پرداخت به روبل آماده شده‌اند.

یک منبع آگاه در گازپروم پنجشنبه گذشته به بلومبرگ گفت: ۱۰ خریدار دیگر گاز روسیه طبق دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، حساب‌هایی در گازپروم بانک برای پرداخت پول گاز به روبل گشوده‌اند. تاکنون ۲۰ شرکت از اروپا حساب هایی در گازپروم بانک افتتاح کرده‌اند و ۱۴ خریدار دیگر خواستار اسناد لازم برای افتتاح چنین حسابهایی شده‌اند.

همزمان، روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان پنج شنبه گذشته به پارلمان این کشور اعلام کرد روسیه عرضه گاز به زیرمجموعه گازپروم که آلمان در آوریل تحت کنترل خود درآورد را متوقف کرده است.

با این حال وزیر اقتصاد آلمان در اظهاراتی مدعی شد: آلمان اگر مخازن گاز را پر کند، می‌تواند در برابر توقف عرضه گاز روسیه تاب بیاورد. وی در مصاحبه با ویرتشافتس ووچه توضیح داد: آلمان تحت سه شرط می تواند در برابر توقف احتمالی عرضه گاز از سوی روسیه تاب بیاورد: تاسیسات نگهداری گاز را پیش از آغاز فصل گرمایش پر کند، افزودن به ظرفیت واردات LNG را نهایی کند و مصرف انرژی خود را کاهش دهد.

آلمان برنامه‌هایی برای چهار پایانه واردات گاز طبیعی مایع شناور دارد و اگر دو پایه از آنها پیش از آغاز فصل گرمایش بعدی به شبکه نیرو وصل شوند، آلمان قادر خواهد بود زمستان را در صورت قطع عرضه گاز روسیه سپری کند.

آلمان بزرگترین واردکننده گاز طبیعی روسیه است که این کشور را در موقعیت خطیری برای متنوع کردن واردات گاز قرار داده است. به دلیل آمادگی آمریکا برای تامین گاز اروپا با LNG، آلمان ساخت پایانه‌های واردات را با فوریت آغاز کرده و به دنبال مذاکره با قطر برای دریافت LNG از این کشور است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، روسیه چهارشنبه گذشته تحریم‌هایی علیه زیرمجموعه‌های گازپروم در اروپا اعمال کرد و عرضه گاز روسیه به آنها را ممنوع کرد. بانک بازسازی و توسعه اروپا در گزارش جدیدی اعلام کرد اگر عرضه گاز روسیه متوقف شود، تنها آلمان و منطقه یورو نخواهند بود که آسیب می‌بینند بلکه اقتصادها در جنوب شرقی و مرکز اروپا، غرب بالکان، شمال آفریقا و آسیای مرکزی ممکن است با به خطر افتادن روند احیای کووید خود روبرو شوند.

کد خبر 676342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha