با افزایش عرضه اقلام پرمصرف و پرتقاضا در فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار در ۲ روز گذشته، به‌نظر می‌رسد آرامش به بازار کالاهای اساسی بازگشته و نگرانی‌های ناشی از کمبود و گرانی این اقلام کمتر شده است.

فروشگاه شهروند

 به گزارش همشهری‌آنلاین، تغییر قیمت اقلام مصرفی مورد نیاز مردم و انتشار قیمت‌های جدید کالاها در روزهای گذشته نگرانی‌هایی را درخصوص تامین بازار اقلام اساسی ازجمله مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات در مصرف‌کنندگان به همراه داشت و به افزایش تقاضا در بازار بسیاری از کالاها دامن زد اما در روزهای پایانی هفته گذشته اقدام به‌موقع دولت ازجمله قابل برداشت شدن یارانه معیشتی واریزی به‌حساب سرپرستان خانوار و افزایش توزیع اقلام پرمصرف در فروشگاه‌ها، باعث شد روند خرید و حجم تقاضا تا حد زیادی به حالت عادی بازگردد.

در روزهای پایانی هفته گذشته گزارش‌هایی از صف‌های طولانی مردم در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خرید کالاهای قیمت قدیم در فضای مجازی منتشر شد که در برخی از آنها بی‌نظمی‌هایی نیز مشاهده می‌شد. اگرچه برخی از این ویدئوها با واکنش مسئولان استان‌های مربوط مواجه و غیرواقعی بودن آنها به سرعت اثبات شد اما خبرنگاران همشهری برای پیگیری این موضوع و مشاهده تغییرات روند خرید مردم در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره به برخی این فروشگاه‌ها سر زدند.

براساس اعلام بسیاری از فروشگاه‌ها موجودی مناسب کالاها در انبار با قیمت قبلی در روزهای گذشته، پاسخگوی تقاضا بود و قیمت‌های جدید از ابتدای این هفته درباره سفارش‌های جدید اعمال خواهد شد. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد با اینکه تغییر قیمت برخی اقلام ازجمله لبنیات از روز پنجشنبه برای شرکت‌های تولیدی مجاز شده، روند خرید در بیشتر فروشگاه‌های سطح شهر مطابق روزهای عادی است و کالاهای تغییر قیمت یافته هنوز در بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است. با توجه به سرعت بالای فسادپذیری لبنیات، وجود این اقلام با قیمت قبلی در فروشگاه‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خرید عادی است و با وجود قطعیت تغییر قیمت مردم از خریدهای هیجانی خودداری کرده‌اند.

مشاهدات همچنین حاکی از افزایش توزیع کالاهایی مثل روغن است که در ماه‌های گذشته با توجه به زمزمه‌های کمبود و افزایش قیمت، توزیع آن در برخی فروشگاه‌ها با مشکلاتی مواجه شده بود.

افزایش قدرت خرید با پرداخت یارانه مستقیم 

در روزهای پس از واریز یارانه معیشتی و همزمان با انتشار قیمت‌های جدید کالاها، گمانه‌زنی‌هایی‌ درخصوص ناترازی میزان یارانه با حجم رشد قیمت‌ها انجام شد و برخی معتقد بودند مبالغ واریزی، نمی‌تواند رشد قیمت‌ها را برای چند دهک اول جامعه پوشش دهد.

اما برآوردهای انجام شده بر مبنای مقایسه قیمت‌ قدیم و جدید کالاهای اساسی و همچنین میزان یارانه دریافتی دهک‌های مشمول دریافت یارانه نشان می‌دهد، مبالغ واریزی به‌حساب خانوارها قدرت خرید خانوارها را با وجود افزایش قیمت اقلام پرمصرف، بالا برده است.

تا پیش از تغییر قیمت ‌اقلام اساسی مبلغ پرداختی یک خانوار ۴نفره برای ۳کیلو مرغ (۹۶هزار تومان)، یک شانه تخم مرغ (۳۵هزار تومان)، ۳بطری شیر(۴۰هزار تومان)، ۳بطری روغن (۴۲هزار تومان) در ماه ۲۵۰هزار تومان بود که با توجه به افزایش قیمت‌ها این مبلغ به ۵۶۰هزار تومان خواهد رسید یارانه دریافتی دهک‌های اول تا سوم نفری ۴۰۰هزار تومان و در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰تا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان است. این میزان یارانه قدرت خرید این اقشار را ۹۰۰هزار تومان بالا می‌برد درحالی‌که هزینه این دهک‌ها ۳۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

کد خبر 676294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    7 0
    یعنی روغن نمیخواد این غذا ها! برنج نمیخواد! نان نمیخواد! گوشت را نمیخوای حساب کنی؟! عزیزم یا چشمات ضعیفه یا ریاضیاتت؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    3 0
    یک دفعه بزی قصابی یارانه تمام تازه یه چیزی هم باید بگذاری روی رو یارانه !!
  • DE ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    6 1
    کدام خانوار ۴ نفره را سراغ دارید که هزینه سبد مواد غذایی آنها ۲۵۰ هزار تومان باشد ؟ کدام خانوار ۴ نفره را سراغ دارید که فقط و فقط در یک ماه مواد غذایی آنها ۳ کیلو مرغ - یک شانه تخم مرغ - ۳ تا بطری شیر و روغن باشد ! ۳ کیلو مرغ با رعایت مصرف کم دو عدد مرغ و متعلق به دو وعده غذایی چهار نفره است ! تخم مرغ مصرفی برای هر نفر در وعده غذایی ۲ عدد و برای چهار نفر ۸ عدد برای ۳/۸ وعده غذایی ! یک ماه ۹۰ وعده غذایی است صبحانه - ناهار و شام با مواد غذایی پیشنهاد شده ۵/۸ وعده غذایی تامین شد ! لطفا" بفرمایید این خانوار ۴ نفره ۸۴/۲ وعده غذایی باقی مانده را چی بخورند ؟ برنج ۳ برابر قیمت کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان - گوشت ۲ برابر قیمت کیلویی ۱۸۵ تا ۲۰۰ هزار تومان - ماکارونی حداقل ۳ برابر قیمت نیم کیلو ۲۳ هزار تومان ..‌‌. !!!!