سمینار نقش رادیوداروها در تشخیص و درمان سرطان روز پنج‌شنبه با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ و جمعی از مدیران و متخصصان حوزه سلامت کشور در سالن همایش بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد.

محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور در سمینار تخصصی «نقش رادیوداروها در تشخیص و درمان سرطان» با اشاره به نقش فناوری هسته‌ای در تأمین سلامت مردم گفت: وظیفه سازمان انرژی اتمی در گستره نامحدود برای حرکت علمی و پژوهشی در حوزه سلامت، امروز پررنگ‌تر از گذشته می‌باشد  و سلامت عموم مردم یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت این سازمان در مسیر تحقق اهداف صنعت هسته‌ای است.

وی افزود: در خصوص فعالیت این سازمان در حوزه پزشکی هسته‌ای گام‌های روبه‌جلو و مثبتی برداشته‌ایم که یکی از این اقدامات راه‌اندازی مرکز کیت غربالگری نوزادان بود؛ دشمنان در بحث آب‌سنگین هجمه سنگینی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران ایجاد کردند و  می‌خواستند که ایران در این حوزه فعالیتی نداشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه توانستیم بدون توجه به فشار غربی‌ها، حرکت روبه‌جلو در مسیر دستیابی به آب‌سنگین و مشتقات آن را ادامه دهیم و امروز در حوزه آب‌سنگین دانشمندان ما حرف‌هایی برای گفتن دارند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره بهره‌برداری از آب‌سنگین در کشور گفت: آب‌سنگین یک دروازه ورودی بسیار بزرگ و مهم در فرایند مهندسی مولکولی و اتمی است که مشتقات آن می‌تواند دستاوردهای بزرگی در بخش سلامت و صنعت داخلی فراهم کند. آن‌ها نمی‌خواهند کشور ما با ایجاد ظرفیت‌های علمی و فنی راهبردی در جمع قدرت‌های جهان قرار بگیرد.
 
اسلامی درباره فعالیت‌های دانشمندان صنعت هسته‌ای در حوزه‌های سلامت، صنعت، کشاورزی و کاربرد پرتوها خاطرنشان کرد: ما امکانات کامل چرخه سوخت هسته‌ای را در اختیار داریم و با ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و صنعتی که ایجاد کردیم در خدمت سلامت بشریت و مردم حرکت می‌کنیم. ما ۵۰ نوع رادیو دارو را در بخش تشخیص، تسکین و درمان در اختیار مراکز درمانی قرار داده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: هدف ما این است در حوزه‌های راهبردی به دستاوردهای مهمی برسیم که دشمنان مخالف آن هستند و بر تراز علمی و اقتدار ایران اسلامی بیفزاییم.
وی با اشاره به حرکت پرشتاب و تحقیقات علمی و  نتیجه گرا پژوهشگران صنعت هسته‌ای در بخش‌های  مختلف تصریح کرد: امروز چه از طریق راکتور یا از طریق شتاب‌دهنده‌ها، ایزوتوپ‌هایی که باید به آن‌ها برسیم و ظرفیت‌های صنعتی که لازم است داشته باشیم را باید ایجاد کنیم. ما باید بیشترین سهم را از تولیدات رادیودارویی که بتواند مستقیم بر سلول سرطانی تأثیر بگذارد، داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به رنج بیماران سرطانی و اقدامات سازمان انرژی اتمی در کاهش درد و عذاب این بیماران پرداخت و اظهار داشت: ما در بخش درمانی به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم با رادیوداروها و درمان سلول‌های درگیر عوارض جانبی را به حداقل برسانیم. ۲۱۰ مرکز پزشکی از محصولات و رادیوداروهای ما استفاده می‌کنند و تعدادی دیگر از رادیوداروهای جدید را در دست پژوهش و اقدام داریم.

مهندس اسلامی در پایان سخنان خود به موضوع اقدامات سازمان در حوزه  جت پلاسمای سرد که در درمان سرطان استفاده می‌شود اشاره کرد و گفت: اقدام مهمی دیگری که شروع کردیم و مردم ما اثرات مثبت آن را در آینده نزدیک خواهند دید، موضوع جت پلاسمای سرد است. این فنّاوری و دستاورد بزرگ که برای قسمت‌های مختلف بدن به خصوص گردن به بالا استفاده می‌شود؛ مستقیماً سلول سرطانی را مورد هدف قرار داده و رنج سنگین بیماران سرطانی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. همچنین اولین کلینیک درمان زخم بیماران دیابتی با استفاده از پلاسماتراپی را راه‌اندازی می‌کنیم.

گفتنی است؛ سمینار تخصصی «نقش رادیوداروها در تشخیص و درمان سرطان» با همکاری پژوهشکده هماتولوژی، آنکولوژی و سل‌تراپی و شرکت پارس ایزوتوپ با حضور جمعی از متخصصین پزشکی هسته‌ای و آنکولوژیست‌های مطرح ایران برگزار شد. هدف از برگزاری این سمینار آشنایی آنکولوژیست‌ها با رادیوداروها و استفاده از آن‌ها در تشخیص و درمان سرطان بود تا از کاربرد آن‌ها در تشخیص و درمان انواع سرطان بهره‌مند شوند.
 انتهای پیام

کد خبر 676039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    مردم درفشاراقتصادی شدیدهستند،این حرفهابه چه درد آنهامیخورد