دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند زنان باردار باید مصرف چای، قهوه و کولا در حداقل نگهدارند

به گزارش خبرگزاری فرانسه تحقیقی که نتایج آن دوشنبه 3 نوامبر (13 آبان) منتشر شد، نشان می‌دهد که رابطه‌ای میان مصرف کافئین و تولد نوزاد کم‌وزن وجود دارد.

 در این تحقیق پژوهشگران انگلیسی از 2635 زن را که بین هشت و 12 هفته از بارداری‌شان در مورد عادات غذایی‌شان پرسیدند و آنها را از لحاظ میزان کافئین در بزاق‌‌شان در چک‌آپ‌ها مورد پایش قرار دادند.

 زنانی که بین 100 و 199 میلی‌گرم کافئین در روز دریافت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از 100 میلی‌گرم در روز کافئین دریافت می‌کنند، با 20 درصد افزایش خطر داشتن نوزادی با وزن به طور نسبی کمتر روبرو هستند.

 برای زنانی که 200 تا 299 میلی‌گرم کافئین دریافت می‌کنند، خطر داشتن نوزاد کم‌وزن تا 40 درصد افزایش می‌یافت و برای زنانی که بیش از 300 میلی‌گرم در روز کافئین مصرف می‌کردند، این خطر 50 درصد بود.

 وزن نوزاد هنگام تولد به طور گسترده‌ای به عنوان شاخص سلامت، به خصوص در موارد دیابت یا بیماری قلبی مادر محسوب می‌شود.

 هر فنجان قهوه حاوی 100 میلی‌گرم کافئین و هر فنجان چای حدود نیمی از این مقدار کافئین دارد، گرچه میزان کافئین بر حسب غلظت چای و قهوه متفاوت است.

کافئین همچنین در کولا، شکلات، کاکائو و برخی از داروها وجود دارد.

 این تحقیق به اصطلاح CARE، که نتایج در نسخه آنلاین ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، می‌گوید "توصیه معقولانه" این است که زنان پیش از بارور شدن و در طول بارداری مصرف کافئین را کاهش دهد.

پژوهش‌های قبلی نشان داده است که کافئین به سادگی از جفت عبور می‌کند و به جنین راه می‌یابد، اما شواهد در مورد کاهش وزن نوزاد به این علت غیرقطعی بوده است و سایر عوامل مانند سیگارکشیدن هم در آن دخالت دارند.

این اولین بررسی است که به نقش چای هم پرداخته است، که حدود 60 درصد کافئین مصرفی این زنان از منشا آن بوده است.

سازمان استانداردهای غذایی انگلیس (FSA) اعلام کرد بر اساس نتایج این تحقیق میزان حداکثر مجاز مصرف کافئین برای زنان باردار را از 300 میلی‌گرم در روز تا 200 میلی‌گرم در روز کاهش داده است، که تقریبا معادل دو لیوان بزرگ قهوه است.

 آندرو واج، دانشمند ارشد‌ FSA در این باره گفت: "این توصیه جدید به معنای آن نیست که زنان باردار باید به کلی مصرف کافئین را کنار بگذارند، بلکه به سادگی به این معناست که آنها باید مراقب باشند و نگذارند که میزان مصرف کافئین‌شان بیش از حد شود. ما تاکید می‌کنیم که خطر ناشی از کافئین بسیار کم است."

کد خبر 67419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز