پیج اول، بعد پیچ دوم، نرسیده به پیچ سوم، نمای اولیه کوه زباله‌ها خودنمایی می‌کند، انبوهی از لاستیک‌های استفاده شده و بعد قله کوه آشغال، مملو از زباله‌های خانگی و بیمارستانی! مملو از مگس. کنار دست، جنگل است و زیرپا، زباله. سمت مقابل تپه‌ای است سر سبز، علف‌زاری شده که چند گاو را پذیرایی می‌کند و درختان تنکی دارد.

داستان نابودی جنگل و زنده‌به‌گور شدن درختان زیر حجم هولناکی از زباله،‌ اسف‌بار و تلخ است: «اینجا دره قرقاول‌ها بود، سال ۶۳ قرار بود فقط سه ماه محل دفن زباله‌های رشت باشد، اما حالا شده ۳۷ سال، ۳۰ هکتار. چندتا مصوبه داشتند برای تعطیل شدن لندفیل، اما هیچ‌کدام اجرا نشد، همه از دست مگس عاصی شده‌اند، از بو عاصی شده‌اند... زیر همین تپه سبز، کوه آشغاله، یه بار قرار بود اینجا سر و سامون بگیره، خاک ریزی کردند و دوباره روی همون زباله ریختند، روزی هزار تا هزار و ۵۰۰ تن! زیر این جاده هم، آشغاله. اومدن ۷۵۰ درخت بریدن که اینجا بزرگتر بشه، بعد روی همین تپه که میبینی، درخت کاشتن، مگه درخت با شیرابه زباله می‌تونه پا بگیره؟! همه‌شون سوختند.»

گزارش کامل را اینجا ببینید؛ مرگ خاموش رشت؛ اینجا همه‌چیز بر زباله استوار است | دره قرقاول‌ها چگونه بزرگترین مخزن زباله گیلان شد؟

دراین‌باره ببینید؛ کرونای خاموش چگونه گیلان را نابود می‌کند؟

گزارش: امید کریمی 

تصویر و تدوین: مسعود ساکی

کد خبر 673926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    در کشور های پیشرفته تفکیک زباله در مبداء وجود دارد همانطور که می دانید اهن ذوب شده و باز یافت می شود ===============شیشه==================== ==============مقوا با اب محلول شده و سپس باز یافت شماره - می شود ==============پلاستیک با بعضی از پلیمر ها ترکیب شده و تبدیل به مواد دیگری می شوند که باید از دانشمندان کمک گرفته بشود و علوم باز یافت برای برقراری بشریت توسعه پیدا بکند . در اصفهان نیز پوست میوه جات را تبدیل به کود کومپوست می نمایند.که باید بین استانها تبادل فکری بشود و همچنین بودجه ی مستقلی جهت اباد سازی استا نشان داشته باشند. به نظر می رسد که راهبندان ها+ ترافیک های شمال را می توان با بزرگ راه سازی حل نمود. و همچنین استان های کویری مانند یزد را می توان با درختان تنومند شمال اباد - به سازی + دارای اب و هوای خوب + معتدل + استاندارد نمود. از نفت و قیر استان خوزستان هم می توان بزرگ راه سازی نمود. از میوه ی کردستان هم .....