گروه علمی فرهنگی: نخستین روز کاری پس از تعطیلات عید سعید فطر، در تحریریه روزنامه، میزبان جوانی اهل ترکیه بودیم که با تلاشی قابل ستایش، قرآن کریم را برای خوانده‌شدن و فهم بیشتر توسط مسلمانان، با بهره‌گیری از مفهوم رنگ‌ها، ساده‌سازی کرده است.

محمدعلی سرین، 33 ساله، اهل شهر مرسین در حاشیه دریای سفید در جنوب ترکیه، دانش‌آموخته رشته مدیریت است و پس از اتمام تحصیل در این رشته، الهیات را نیز در دانشگاه آناتولی به اتمام رسانده است.

وی زبان عربی را در دانشگاه دمشق جمهوری عربی سوریه یاد گرفته و فارسی را از طریق اینترنت و به شیوه خودآموز فراگرفته است. به گفته خودش تا سال 1998، علاوه بر تحصیل، کار تجاری می‌کرده، ولی از این سال به بعد، به صورت جدی کار قرآنی می‌کند.

وی که طرح خود را «قرآن رنگی» نامگذاری کرده و مدعی است که نخستین بار در جهان به این ابتکار روی آورده، اثر خود را به سه زبان ترکی استانبولی، فارسی و عربی آماده کرده است.

وی می‌گوید: من از آیات 17، 22، 32 و40 سوره قمر استفاده کردم که خداوند متعال می‌فرماید: «قطعاً قرآن را برای پندآموزی آسان کرده‌ایم. پس آیا پندگیرنده‌ای هست؟» لذا به دنبال این رفتم که کار خواندن قرآن را با دسته‌بندی مفهومی آیات و بهره‌گیری از رنگ‌ها که اکنون با امکانات چاپ رنگی به راحتی قابل دسترسی است، برای خوانندگان تسهیل کنم.

وی با اشاره به گروه‌های خبری موجود در روزنامه‌ها و اینکه این کار موجب راحتی خوانندگان در ارتباط با مطالب روزنامه‌ها و مراجع مستقیم به آن چیزی که به دنبالش هستند، می‌شود، گفت: من علاوه بر تقسیم‌بندی موضوعی، از «تابلوها» هم استفاده کرده‌ام. «تابلوها» برگرفته از نوعی آموزش برنامه‌ای است. در هر تابلو، یک یا چند آیه را با یک رنگ خاص که نشانگر یک مفهوم یکسان است، نشان داده‌ام.

سرین، به 6 موضوع اصلی کتاب و چاپ هر موضوع با یک رنگ خاص به این شرح اشاره می‌کند:

* بخش اول: قدرت و صفات پروردگار را از قرآن بشناسیم. حروف نوشته این بخش را به رنگ آبی آسمانی انتخاب کرده‌ام. رنگ آبی را از آیه 144 سوره بقره برگزیده‌ام که حضرت محمد(ص) برای خبردار شدن از پروردگار، رویش را به سوی آسمان می‌کند.

* بخش دوم: بشارت‌ها و نصایح پروردگار. حروف آیه‌های مرتبط با این موضوع را با رنگ سبز تیره نشان داده‌ام. دلیل انتخاب رنگ سبز تیره در آیه 64 سوره الرحمان چنین آمده است که خداوند تعالی، بهشت را از رنگ سبز تیره آفریده است.

* بخش سوم: هشدارهای پروردگار. حروف آیات انتخابی این مبحث به رنگ سرخ است. سرخ، نماد و نشان هشدار است.

* بخش چهارم: گفت‌وگوهای قرآن که شامل گفت‌وگوهای بین پروردگار و پیغمبران، پروردگار و ملائک، پروردگار و قوم‌ها و اشخاص و پیامبران و قوم‌هایشان است. این بخش، به رنگ آبی است و نصایح پنهان و آشکار پروردگار است.

* بخش پنجم: قول پروردگار در مورد شیطان به دشمن سرسخت بشر و هشدار به انسان‌ها در مورد آتش جهنم. حروف نوشته‌های این بخش به رنگ سرخ تیره است، چرا که می‌دانیم برای دوری از خطر، از رنگ سرخ تیره استفاده می‌شود.

* بخش ششم: چگونه دعا کردن به پروردگار و خالق هستی را از قرآن بیاموزیم. حروف آیه‌های این بخش سبز روشن است. دلیل سبز بودن هم این است که روح ما را با پروردگارمان پیوند می‌زند. آیه‌هایی که حاوی دعا هستند را با رنگ سبز روشن نوشتم.
محمدعلی سرین، هر چند معتقد است کار فرهنگی روی آموزه‌های قرآنی سخت است و نمی‌توان نان زندگی روزمره را از این راه به دست آورد، ولی از رضایت معنوی ویژه‌ای که از این کار دارد، خوشحال است.

کد خبر 6739

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز