همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: اولویت اعزام یک میلیون و دویست هزار نفر (حدود یک‌سوم) از زایرانی که در دوماه نخست امسال در بانک ملت ودیعه‌گذاری کرده‌اند، 14 آبان‌ماه مشخص می‌شود.

به گزارش ایسنا، مصطفی خاکسار‌ قهرودی در نشست خبری قرعه‌کشی عمره که در سازمان حج و زیارت برگزار شد، اظهار داشت: پس از انتظار شش‌ماهه از پایان ثبت نام مردم از عمره برای بررسی‌ها، اقدامات و مطالعات سازمان حج و زیارت با کمک بانک ملت، این نتیجه حاصل شد که وضعیت ثبت نام‌شدگان و متقاضیانی که می‌خواهند برای عمره ثبت نام کنند، مشخص شود.

وی با یادآوری این‌که از ابتدای سال 1386 ثبت نام عمره متوقف شد و در ابتدای سال 1387 ثبت نام دوباره آغاز شد که تا پنجم خرداد‌ماه ادامه داشت، به دلایل توقف ثبت نام عمره در سال گذشته اشاره کرد و گفت: وضعیت ناهنجاری در بخش آمار جامعه‌ ثبت نام‌کننده از گذشته تا پایان سال 1385 وجود داشت و اطلاعات ناقصی از زایران ثبت شده بودند که اجازه‌ نمی‌داد، کارهای مورد نیاز را انجام دهیم.

قهرودی ادامه داد: در این مدت توقف، برخی زایران اعتراض می‌کردند که چرا قرعه‌کشی انجام نمی‌شود و بعضی دیگر معترض بودند که باید فرصت مساوی برای سفر همه‌ افراد فراهم شود و اگر می‌خواهند در تعطیلات نوروزی به این سفر معنوی بروند، شرایط آماده باشد.

به گفته‌ او، چون نظام ثبت نام با اطلاعات کامل وجود نداشت، محدودیت‌هایی ایجاد شدند. بنابراین ضرورت اصلاح نظام و ساختار آن را متناسب با قرعه‌کشی احساس کردیم و در این تغییر و اصلاحات، خواب پول مردم به درصد سود درازمدت (16 درصد) تبدیل شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برای اعمال اصلاحات در ساختار باید از بین بانک‌های دولتی، بانکی را با خدمات مناسبت‌تر پیدا می‌کردیم که مجبور شدیم، یک‌سال فاصله تا زمان آغاز دوباره‌ی ثبت نام عمره ایجاد کنیم. علاوه بر این، عجله‌ای نداشتیم، چون مردم برای دو سال ثبت نام کرده‌ بودند.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال 1387 با مقدمه‌ای که در اسفندماه سال گذشته فراهم شد، ثبت نام دوباره‌ عمره آغاز شد، گفت: پیش‌بینی می‌کردیم، حدود دو میلیون نفر ثبت نام کنند. مطالعات ما را بر آن داشت تا زمان محدودی (حدود دو ماه) را برای ثبت نام تعیین کنیم. با این حال، در روز نخست ثبت نام، 420 هزار نفر به بانک مراجعه کردند و تا روز پایانی، بیش از سه میلیون ‌و سیصد هزار نفر در بانک ملت ثبت نام کردند.

قهرودی اظهار کرد: تعدادی که اسفندماه در بانک ودیعه‌گذاری کرده بودند و فکر می‌کردند، ثبت نام کرده‌اند و برخی که روز آخر و دقیقه‌ی 90 به بانک مراجعه کردند، در سیستم بانک ملت، به‌عنوان ودیعه‌گذار عمره ثبت نشدند و حدود 35 ‌هزار نفر این‌طور معطل شدند.

وی با اشاره به ویژگی‌های ثبت نام عمره، توضیح داد: نرم‌افزار خوبی برای ثبت نام طراحی شده بود که تمام اطلاعات زایران را ثبت کرد. این اطلاعات برای آموزش و دیگر فعالیت‌های سازمان حج و زیارت بسیار کارآمد است.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: پس از اصلاح این سیستم، با استفاده از نرم‌افزار طراحی‌شده، 35 هزار نفری که نام آن‌ها معطل مانده و ثبت نشده بود، به دیگر اسامی ثبت‌شده به عمره اضافه شدند و در کل، سه میلیون ‌و 373 هزار و 138 نفر شدند که در قالب 928 هزار و 855 گروه ثبت نام کردند و بزرگ‌ترین گروه، حدود 600 نفر است.

به گفته‌ او، قرعه‌کشی بین سرگروه‌ها انجام می‌شود و همه‌ی اعضای آن گروه، در یک‌سال عمره براساس برنامه‌ریزی خود به این سفر معنوی می‌توانند مشرف شوند.

قهرودی با بیان این‌که چون تعداد ثبت نام‌شدگان شش برابر ظرفیت سالانه‌ عمره‌ ایران است، باید از نظام قرعه‌کشی برای تعیین اولویت اعزام استفاده شود، گفت: باید نرم‌افزاری تهیه‌ می‌شد که این عدد را براساس نیازهای سالانه و دوسالانه‌ی ما درست انتخاب کند که عادلانه نیز باشد. هم‌چنین نسبت ثبت نام استانی و شهرستانی در آن رعایت شود.

وی بیان کرد: یقین داریم، این شیوه‌ قرعه‌کشی، عادلانه است و نسبت ثبت نام‌شدگان در استان و شهرستان رعایت می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: درست است که ثبت نام عمره پس از حدود دوماه متوقف شد، اما آن‌چنان نیست که این ثبت نام تا شش سال آینده متوقف باشد، بلکه ما می‌خواستیم، به شیوه‌ای دست یابیم که در عین عادلانه بودن، امکان تداوم ثبت نام را داشته باشد. بنابراین 14 آبان‌ماه اولویت بخشی از سه میلیون‌ و 373 هزار نفر مشخص می‌شود و بخش باقی‌مانده با حفظ امتیاز در کنار ثبت نام‌شدگان جدید قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: از گذشته، حدود 600 هزار نفر برای عمره ثبت نام کرده‌اند که ابتدا باید این افراد اعزام شوند تا نوبت ودیعه‌گذاران بانک ملت برسد. بنابراین افرادی که در قرعه‌کشی فردا مشخص می‌شوند، از سال 1389 به این سفر مشرف خواهند شد؛ اما احتمال دارد، با توجه به ریزش‌ها، بخشی از این افراد، سال 1388 به عمره بروند.

قهرودی گفت: بنابراین عدد دقیق روشن نیست، چون ظرفیت عمره متناسب با شرایط مختلف تعیین می‌شود و ما دقیقا نمی‌دانیم، ظرفیت‌مان چقدر است؛ اما تلاش می‌کنیم، این ظرفیت را اضافه کنیم. ظرفیت حدود دوسالانه‌ی عمره را در دور نخست قرعه‌کشی انتخاب و سپس زمان دقیق اعزام آن‌ها را در آینده اعلام می‌کنیم.

وی اطمینان داد: یک میلیون‌ و دویست هزار نفری که فردا مشخص می‌شوند، دیگر قرعه‌کشی نمی‌شوند و بقیه‌ افرادی که از حدود سه میلیون و سیصد هزار نفر می‌مانند، به‌طور طبیعی دو سال دیگر قرعه‌کشی می‌شوند و قرعه‌کشی آن‌ها همراه افرادی است که جدید ثبت نام می‌کنند. سال 1388 ثبت نام دوباره عمره آغاز می‌شود، اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

قهرودی با بیان این‌که ممکن است، این پرسش ایجاد شود که فرآیند این قرعه‌کشی عادلانه است، اظهار داشت: افرادی که در دو ماه سال 1387 ثبت نام کرده‌اند، پس از اعلام قرعه‌کشی، اگر پول خود را از بانک برداشت نکردند، در قرعه‌کشی بعدی، امتیاز بیشتری خواهند داشت و با افراد جدید، امتیاز مساوی ندارند. بنابراین حق برگزیده‌ شدن بیشتری دارند.

وی ادامه داد: بانک ملت از صبح روز جمعه (17 آبان‌ماه) اطلاع‌رسانی به افراد انتخاب‌شده در دور نخست قرعه‌کشی را با فرستادن پیامک آغاز می‌کند. علاوه بر آن، متقاضیان با تلفن‌هایی که بانک در اختیار قرار داده است یا از طریق سیستم رایانه‌یی، اطلاعات مورد نیاز را می‌توانند به‌دست آورند.

رییس سازمان حج و زیارت در این نشست با بیان این‌که در قرعه‌کشی اولویت سنی درنظر گرفته نمی‌شود، افزود: عمره، سفر مستحبی است و محدودیت سنی ندارد. شرایط سنی برای حج تمتع اعمال می‌شود و تنها کاری که می‌توان انجام داد، این است که اگر در طیف سنی خاصی، آمار اجازه دهد، تصمیم‌ بگیریم که امکان تشرف سریع‌تر آن‌ها را فراهم کنیم.

به گفته‌ی او، همه در قرعه‌کشی، احتمال مساوی دارند؛ اما پس از آن، به جامعه‌ی سنی توجه می‌شود. برای نمونه، حدود 31 ‌هزار و 368 نفر از سن 80 سال به بالا در عمره ثبت نام کرده‌اند که در قرعه‌کشی فردا دست کم یک‌سوم این افراد باید انتخاب شوند که توجه می‌شود، چند نفر دیگر باقی می‌مانند. ما پس از بررسی‌ها، استثناهایی را درنظر می‌گیریم.

وی درباره‌ بلاتکلیفی دوسوم افرادی که ودیعه‌گذاری کرده‌اند، اظهار کرد: همه‌ی افراد جامعه، حق دارند از این شرایط استفاده کنند. جریمه‌ی دیر آماده شدن این افراد چقدر است؟ همه‌ی متقاضیان این جامعه نیز در این سه میلیون نفر خلاصه نشده‌اند. باید به‌گونه‌ای نظام را تعریف کرد تا این امکان برای همه‌ی افراد فراهم شود و قرعه‌کشی عادلانه‌ترین شرایط است.

قهرودی در پایان در پاسخ به این پرسش که مبلغ ثبت نام عمره در سال آینده افزایش می‌یابد؟ گفت: باید مبلغ سال آینده محاسبه شود.

به گزارش ایسنا، درحالی‌که قرار بود دیوان‌دری ـ مدیر عامل بانک ملت ـ در این نشست حضور داشته باشد، ولی در جلسه حاضر نبود و علیرضا لک‌زایی ـ مدیر امور طرح و برنامه‌ریزی بانک ملت ـ درباره‌ی قرعه‌کشی دور نخست تعیین اولویت اعزام ودیعه‌گذاران در این بانک توضیح‌هایی داد و گفت: 130 هزار نفر از پنجم فروردین‌ماه با استفاده از تلفن و اینترنت، بدون مراجعه به شعب بانکی ثبت نام کردند که پس از اصلاح اطلاعات نهایی، سه ‌میلیون و 373 هزار رکورد اصلاح و تکمیل شدند.

او بیان کرد: یک میلیون و دویست هزار نفر دقیقا متناسب با سهم عددی هر استان انتخاب می‌شوند. برای نمونه، استان تهران که 26 درصد جمعیت متقاضی دارد، متناسب با این درصد، سهم زایران آن مشخص می‌شود.

لک‌زایی اضافه کرد: از جمعه (17 آبان‌ماه) عملیات اطلاع‌رسانی با فرستادن پیامک حاوی پیغام پذیرفته‌شدگان دور نخست قرعه‌کشی آغاز می‌شود. تعداد معدودی از این افراد، ممکن است که شماره‌ی تلفن همراه خود را اعلام نکرده باشند و تعدادی نیز این پیامک را دریافت نکنند. بنابراین برای اطلاع از نتیجه‌ی این قرعه‌کشی، علاوه بر فرستادن سراسری پیامک، از روز شنبه (18 آبان‌ماه) اطلاعات را از سایت اینترنتی بانک ملت با ثبت شماره‌ی ثبت نام و کد ملی یا از طریق تلفن گویای 84251000 یا با فرستادن شماره‌ی ثبت نام خود به سیستم پیامک مرکزی بانک ملت با شماره‌ی 200034 می‌توانند دریافت کنند. با وجود این امکانات، دیگر ضرورت ندارد که متقاضیان به شعب بانکی مراجعه کنند.

کد خبر 67385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز