نایب رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری‌ درباره آخرین وضعیت سلامتی مهدی چمران، جزئیات تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، عملکرد شهرداری، سرانجام برج سازی در مجاورت باغ گیاه شناسی، تعیین تکلیف شورایاری ها و... صحبت کرد.

سروري

به گزارش همشهری آنلاین ، پرویز سروری در نشست خبری که به منظور روز شوراها برگزار شد، گفت: مطالبه جدی شورای ششم این است که شهرداری، شهر را با نگاه هوشمندانه و مبتکرانه اداره کند و هر روز سطح ارائه خدمات به مردم را افزایش دهد تا قفل‌های شهر باز شود و اعتماد به خدمات دهی مدیریت شهری به مردم برگردد.

او در خصوص ارزیابی عملکرد مدیریت شهری در چند ماه گذشته نیز اظهار کرد: نقدها اگر وارد کانال تفریط نشود، سازنده است اما باید از شهرداری تهران توقع در حد هفت ماه فعالیت را داشته باشیم؛ چرا که تا شهردار بیاید و کار را دستش بگیرد و انتصابات را انجام دهد زمان می‌گذرد؛ اما شاهد هستیم که اقدامات شهرداری در راستای مطالبات شورا بوده و هر روز این اقدامات بیشتر به بار می‌نشیند و احساس می‌کنیم که نظام شهرداری بر اساس حل مشکلات تهران برقرار شده و شورا هم در این مسئله نظارت می‌کند.

نایب رییس شورای شهر ادامه داد: یکی از موضوعات مهم ما بحث حمل و نقل عمومی بود که در بودجه هم به آن توجه زیادی شد و شهرداری نیز در این مدت نسبت به ورود تجهیزات جدید و تعمیرات اساسی وسایل حمل و نقل عمومی گام‌های موثری برداشته است.

جمع آوری معتادان متجاهر

سروری افزود: توانستیم ۱۷۵ اتوبوس را خریداری و ۵۰۰ اتوبوس را اورهال(تعمیر اساسی) کنیم و اضافه شدن سه هزار اتوبوس در سال ۱۴۰۱ به این معناست که مدیریت شهری در راستای پاسخ به نیاز مردم حرکت می‌کند. هر چند که معتقدیم در حوزه مترو از ظرفیت آن استفاده حداقلی می‌کنیم و می‌توان با تزریق واگن‌ها که طبق تصمیمات هیات دولت زمینه ورود ۱۰۵ واگن را فراهم می‌کند، طول توقف قطارها را کاهش دهیم و در بحث‌های اجتماعی نیز سیاست گذاری‌های خوبی شده و بر خلاف آنچه که بعض رسانه‌ها می‌گویند شهرداری می‌خواهد همه کارها را خودش انجام دهد، می‌بینیم که خدمت به مردم را در دستور کار قرار داده و با تشکیل قرارگاه به دنبال هم افزایی گسترده است؛ به گونه‌ای که در بحث معتادان متجاهر ظرفیت جمع‌آوری ایجاد کرد و ۱۰ هزار نفر از معتادان متجاهر جمع آوری شدند.

او در خصوص اعتماد مردم به شورا و شهرداری ششم اظهار کرد: توقع مردم از شهرداری از زمان قالیباف بالا رفته، پس شهرداری باید سطح بیشتر و وسیع‌تری به مردم خدمات ارائه کند و تضمین این سخنان نیز عملکرد است. چرا که مردم حرف‌ها و وعده‌های زیادی را شنیده‌اند و حالا عملکرد می‌خواهند.

جلوگیری از فساد و تخلف در مدیریت شهری

نایب رییس شورای شهر تهران، با بیان اینکه ما به مردم وعده داده بودیم که می‌خواهیم جلوی فساد و تخلفات در مدیریت شهری را بگیریم، افزود: در این مدت بیش از ۵۰ درصد مصوبات شورا برای صدور پروانه بود و امیدواریم تا خرداد ماه زمان صدور پروانه به دو تا سه ماه کاهش یابد و بعد از تعطیلات نیز خدمات دهی معاونت شهرسازی تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت و دیگر مردم مجبور نیستند تا ساعت ۱۴ به شهرداری مراجعه کنند. در این میان بحث استفاده از فضای مجازی برای به حداقل رساندن مراجعات حضوری شهروندان در دستور کار قرار دارد تا زمینه فساد در شهرداری رفع شود و قول داده‌ایم که تا چهار ماه آینده ۸۰ درصد از مراجعات حضوری کاسته شده و این الکترونیکی شدن فرآیندها علاوه بر کاهش تخلفات و انحرافات نظارت شورا را نیز افزایش می‌دهد. پس به عبارتی دیگر ضمانت وعده‌های ما عمل به وعده‌هاست.

آخرین وضعیت جسمانی رئیس شورا

سروری در خصوص آخرین وضعیت سلامتی مهدی چمران نیز با بیان اینکه پیش از جلسه با چمران صحبت کردم و به لطف خدا روند درمانش با سرعت انجام شده، گفت: امیدوارم طی یکی دو هفته آینده شاهد حضور وی در شورای شهر باشیم.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت شورایاری‌ها نیز اظهار کرد: شورایاری یک ظرفیت انکار ناپذیر در تهران است که در عرض ۲۰ سال شکل گرفته و ماهیت "مردم پایه" دارد و در دوره‌های قبل با حمایت شورای شهر شکل گرفته که مسائل قانونی دارند اما  شورای چهارم به ویژه آقای چمران با قدرت با قوه قضائیه و مجلس رایزنی می‌کرد و موضوع حل می‌شد اما ما به شورای قبل انتقاد داریم. چرا که هیچ پیگیری نکردند و منجر به انحلال شورایاری‌ها شد. هر چند که چمران یک نامه محکم به رئیس قوه قضائیه نوشته تا به نوعی در این زمینه تجدید نظر شود، اما بر اساس قانون، شورایاری‌ها نمی‌توانند فعال باشند و شهرداری برعکس عمل کرده و تحت عنوان محلات، تلاش کرده نیروهای موثر شورایاری‌ها را تا حل موضوع در کنار خود داشته باشد.

شورایاری‌ها را فرزند خود می‌دانیم

به گفته او، شورای ششم، شورایاری را فرزند خود می‌داند، چرا که بیشترین خدمات به واسطه حضور شورایاری‌ها به عمق محلات رفت و بازوی نظارتی شورا بودند که البته برخی راه را غلط می‌روند و می‌گویند می‌خواهیم جلوی شورایاری‌ها را بگیریم اما مگر ما شما را منحل کردیم؟ اگر اعتراض دارید جلوی قوه قضائیه بروید. به هر حال فعلا در قالب مدیران محلات از این افراد استفاده می‌شود اما به اسم شورایاری نمی‌توانیم کاری کنیم. چرا که منع قانونی وجود دارد.

او در خصوص تلاش شهرداری برای واردات اتوبوس دست دوم نیز گفت: شهرداری نمی‌خواهد اتوبوس دست دوم بیاورد بلکه در کنار تزریق اتوبوس نو برای برون رفت از وضعیت موجود به فکر اتوبوس‌های کار کرده است اما این مسئله قاعده و استاندارد دارد که باید لحاظ شود. البته این رویه در کشورهای دیگر باب است.

از ابر پروژه‌ها چه خبر؟

سروری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این دوره مدیریت شهری ابرپروژه داریم یا خیر؟، گفت: ما چند پروژه بزرگ در دستور کار داریم که براساس برنامه ریزی شورا باید انجام گیرد؛ اما اول باید موتور خدمت را روشن کنیم و چرخ‌های به گل نشسته شهرداری را باز کرده و قفل‌های شهر را باز کنیم تا خدمات به مردم برسد البته در حوزه عمران نیز اقدامات موثری صورت می گیرد به گونه ای که ادامه یادگار امام (ره)، شوشتری و بروجردی پروژه های مهمی هستند که نقش زیادی در بهبود وضعیت بار ترافیکی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: جا دارد که از دولت تشکر کنم چرا که در گذشته در حوزه خرید اتوبوس دولت سهم ۸۲.۵ درصدی داشت، اما در چهار سال گذشته این مهم لغو شد که سبب فرسودگی اتوبوس‌ها شد و شهرداری‌ها باید برای هر اتوبوس چهار و نیم میلیارد تومان پول می‌دادند که نداشتند، این در حالیست که دولت جدید در حال پیگیری است که دوباره با این قاعده واگذاری‌ها صورت گیرد که می‌تواند در حوزه نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده نقش مهمی داشته باشد و همچنین زمینه بهره مندی از چندین میلیون یورو برای فراهم کردن توسعه واگن مترو را فراهم کرده و فردا جلسه هم اندیشی با شهرداری داریم و از آنها خواستیم که در مورد قرارگاه حمل و نقل به ما گزارش دهند.

سروری درباره ترافیک بهشت زهرا (س) به خصوص در ماه رمضان افزود: ما الان مشکل تملک زمین در اطراف تهران را داریم که هنوز به نتیجه نرسیده اما خروج تمرکز از بهشت زهرا (س) یک اصل است و باید ظرفیت جدید فراهم کنیم چرا که ظرفیت بهشت زهرا (س) مشخص است و باید دست به دست هم دهیم تا از این وضعیت عبور کنیم.

این عضو شورای شهرتهران درباره همکاری مدیریت شهری با قوه قضاییه نیز اظهار کرد: ما سامانه گزارش گیری در کمیته نظارت و حقوقی را تشکیل دادیم و به یاد دارید که شورای پنجم در روزهای پایانی یک طرح گزارش گیری تصویب کرد که چون با عجله بود قابلیت اجرا نداشت و ما دوباره در حال بررسی آن هستیم تا هم زمینه گزارش گری فساد فراهم شود و هم از گزارشگران صیانت شده و آن ها را تشویق کنیم اما در این میان نیز چند بار با دادستان و مجموعه های حقوقی جلسه برگزار کردیم تا مسائل و مشکلات رفع شود اما مسئله اینجاست که باید مسائل و مشکلات با نظام حقوقی احصا شود و بعد در یک جلسه مشکلات جدی در مورد مسائل قضایی مطرح و حل و فصل شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه در خصوص وضعیت حریم گفت: یکی از مشکلات تهران حریم است چرا که در برخی از شهرهای مجاور معتقدند که نتوانستند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند اما این یک مشکل قانونی دارد و باید از طریق شورای عالی استان‌ها و مجلس این مسئله را پیگیری کنیم تا قانون اصلاح شود.

سروری در مورد قرارگاه جمعیت در شهرداری هم گفت: شهرداری در زمینه فرهنگ سازی و ارائه مشوق های مناسب می‌تواند نقش داشته باشد و این در کشورهای دیگر هم هست.

او در باره تذکرات اعضا به شهرداری و عدم اقناع آنها نیز افزود: برخی‌ها فکر می‌کردند چون شورا، دولت و مجلس یک صدا است با شورای قبرستانی که سکوت محض دارد، مواجه هستند اما شورای شهر در عرض هفت ماه دوهزار و۲۰۰ تذکر داشته و این نشان می دهد که ما در کنار نقش حمایت گری، مطالبه نیز از شهرداری داریم.

نایب رییس شورای شهر تهران افزود: پاسخ دادن به تذکرات اعضا یک فرایندی دارد و اگر اعضا از این پاسخ قانع نشوند مجددا از شهرداری پاسخ می‌خواهیم.

توقف برج سازی در کنار باغ گیاه شناسی

او در مورد توقف پروژه برج سازی در کنار باغ گیاه شناسی گفت: این پروژه متعلق به ارتش است و بررسی‌ها نشان داد که آنها براساس ضوابط موجود کار کرده و حتی سهم ارتش بر اساس قانون به شهرداری داده شده است و خطایی در این خصوص صورت نگرفته و براساس مراوده قانونی ارتش کار خود را انجام داده است اما با توجه به حواشی و مطالباتی که ایجاد شد ،باید بررسی شود که آیا می‌توان امکان دیگری فراهم کرد یا نه؟.

سروری در پایان صحبت‌هایش در خصوص به روز رسانی سامانه شفافیت گفت: براساس قانون هر آن چیزی که امکان بارگذاری روی سامانه شفافیت داشته باشد، باید انجام شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 673454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha