عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین گفت: دولت مشخص می کند که چه کسانی و چگونه در واردات و صادرات خودرو و قطعات آن فعال شوند.

تالارپشتی

همشهری‌آنلاین - امیرمحمد حسینی : تصویب کلیات طرح سامان‌دهی بازار خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام امیدها برای نهایی شدن این طرح را افزایش داده است. عزت‌الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین در توضیح جزییات  این مصوبه مجمع گفت: موضوعی که در روزهای اخیر خبرساز شده مربوط به تصویب ماده چهار طرح سامان‌دهی بازار خودرو است که مصوب مجلس دهم بود و شورای نگهبان آن را برگردانده بود. با پیگیری ما- در مجلس یازدهم -  این ماده  در نشست اخیر مجمع تصویب شد. این ماده می‌گوید که اگر کسی توانست خودرو و قطعات خودرو صادر کند به ازای آن می‌تواند خودرو وارد کند. اما اینکه چطور صادر کند و چه مقدار وارد کند را در اختیار دولت گذاشتیم.

مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو تا پایان ماه منقضی می شود

تالارپشتی در ادامه با اشاره به انقضای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ماه جاری افزود: مصوبه جلسه سران قوا که 4  سال پیش واردات خودرو را ممنوع می‌کرد اردیبهشت ماه  امسال منقضی می‌شود و باید دید که دولت چه تصمیمی در این باره می‌گیرد و در صورت آزادسازی چه مکانیزمی برای واردات در نظر خواهد گرفت.

او درباره اینکه مشروط کردن واردات خودرو به صادارت قطعات خودرو در شرایط فعلی چطور ممکن است؟ به همشهری آنلاین گفت: نگاه مجلس این است که اگر قرار است خودروساز شویم باید صادرات داشته باشیم. ما نمی‌گوییم باید سمند را صادر کنیم بلکه می‌گوییم هر کسی توانست صادرات کند و در ازای آن واردات داشته باشد. در واقع این ماده یک حداقل است و درصدد باز کردن راه است و از نظر ما مجمع نیز با این مصوبه راه را باز کرده است و همه چیز به جمع‌بندی سران قوا و دولت بستگی دارد.

کم و کیف واردات و صادرات خودرو  را دولت برنامه ریزی می‌کند

تالار پشتی ادامه داد: نظر مجلس این است که برای تنظیم بازار بایدو اردات آزاد شود اما کم و کیف آن را دولت باید برنامه‌ریزی کند. دولت نیز موافق واردات است و دو خودروساز بزرگ و انجمن قطعه‌سازها نیز اردیبهشت سال گذشته به من نامه کتبی زدند و اعلام کردند که مخالف واردات نیستیم. شاید این نامه عجیب به نظر برسد. از سوی دیگر نماینده انجمن واردکنندگان خودرو با نظر ما درباره آزادسازی در مجمع مخالفت می‌کند و می‌گوید این طرح نظر ما را تامین نمی‌کند. در حالی که مساله فقط ماده چهار است که ما باید آن را اصلاح می‌کردیم تا شورای نگهبان این طرح را تایید کند.

به گفته تالارپشتی پس از تصویب کلیات باید در انتظار جلسه مجمع برای بررسی و تصویب جزییات این طرح و نهایی شدن آن بود.

کد خبر 673416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha