پیش‌بینی می‌شود در ایام تعطیلات عیدفطر امسال مشهد مقدس شاهد حضور میلیونی زائران باشد. اگرچه انتظار می رود به خاطر تورم و گرانی خدمات و حمل و نقل تعداد سفرها کاهش یابد اما گفت و گو با مدیران اقامتگاه های گردشگری نشان می دهد که شهر زیارتی مشهد در قیاس با سال گذشته نه تنها با کاهش مسافر روبرو نبوده بلکه افزایش مسافر نیز داشته است. 

حرم مشهد

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: پیش‌بینی می‌شود در ایام تعطیلات عیدفطر امسال مشهد مقدس شاهد حضور میلیونی زائران باشد .اگرچه انتظار می رود به خاطر تورم و گرانی خدمات و حمل و نقل تعداد سفرها کاهش یابد اما گفت و گو با مدیران اقامتگاه های گردشگری نشان می دهد که شهر زیارتی مشهد در قیاس با سال گذشته نه تنها با کاهش مسافر روبرو نبوده بلکه افزایش مسافر نیز داشته است. البته این افزایش نسبت به سه سال اخیر است که کل کشور درگیر کرونا بود و قطعا هنوز به آمار سال های قبل از کرونا نرسیده ایم.
صادق کاظمیان، رئیس جامعه بوم گردی استان خراسان رضوی در گفت و گو با همشهری آنلاین می گوید: «بیش از ۵۰ درصد کل مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری اقامتی کشور در استان خراسان رضوی و به طور خاص در شهر مشهد وجود دارد. تاسیسات متفاوتی از جمله هتل ها، مهمانپذیرها، هتل آپارتمان ها، خانه مسافرها، اقامتگاه های بوم گردی که درجه بندی خاص خودشان را دارند. مشهد میزان قابل تاملی از تاسیسات گردشگری با درجات مختلف امکاناتی، خدماتی و قیمتی دارد که می تواند به تمام سلایق و درجه های رفاهی و مالی و اقتصادی زائران پاسخ دهد.» 
 

تورها از قیمت ۵۷۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان

تور مشهد برای اقامت دو شب و سه روز بسته به نوع جابجایی (هوایی - ریلی - اتوبوس) امکانات رفاهی (هتل، هتل آپارتمان و...) و اقامتی (یک تخته، دو تخته و..) و سرویس صبحانه، ناهار و شام از ۵۷۰ هزار تومان شروع می شود و هر چه کیفیت خدمات بهتر باشد بهای دریافتی هم افزایش می یابد و تا سقف ۴ میلیون تومان هم می رسد.

عضو هیات مدیره جامعه اقامتگاه بوم گردی در خصوص وضعیت قیمتی مراکز اقامتی امسال می گوید:« یکی از دلایل اینکه با افزایش سفر به شهر زیارتی مشهد مواجهیم این است که قیمت های کنونی تاسیسات گردشگری استان خراسان قیمت هایی است که در مهر ماه سال ۱۴۰۰ بر اساس مصوبه وزارت گردشگری ابلاغ شده است و تا ۳۱ شهریور اعتبار دارد و هنوز افزایش در این بخش نداشته ایم. بیشتر زائران هم با اتوبوس و ماشین های شخصی خودشان وارد مشهد می شوند. البته رجوع مسافران به این شهر زیارتی بیشتر در تاریخ های مناسبتی و مذهبی مانند ایام ماه محرم، صفر، عیدفطر، نوروز و ... است که به صورت هیاتی و جمعی یا خانوادگی می آیند و در این ایام از ظرفیت حسینیه ها برای اسکان مسافران استفاده می شود. در واقع در این ایام تمرکز بیشتر به سمت مراکزی می رود که به شکل عمومی تر می توانند جذب مسافر داشته باشند.»

بلیت هواپیما از تهران به مقصد مشهد به صورت رفت و برگشت بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون، بلیت یک کوپه چهار نفره قطار برای یک نفر به صورت رفت و برگشت بین یک میلیون و دویست هزار تومان تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان و بلیت اتوبوس برای یک نفر به صورت رفت و برگشت ۴۰۰ هزار تومان تمام می شود و از آنجایی که طبق گفته کاظمیان بیشترین گردشگرانی که به مقصد می آیند قشر متوسط و رو به پایین جامعه هستند، بیشتر با اتوبوس و یا خودروی شخصی به این شهر زیارتی سفر می کنند.

طبق گفته رئیس جامعه بوم گردی استان خراسان رضوی هزینه اقامت در اقامتگاه های بوم گردی در استان برای هر نفر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و از آنجایی که هزینه های مراکز اقامتی هنوز گران نشده اند مردم از سفر به این شهر زیارتی به ویژه در مناسبات مذهبی پیش رو مانند ایام عید فطر و اقامت در اقامتگاه های بوم گردی بسیار استقبال می کنند.

وی در خصوص علت گران نشدن مراکز اقامتی اینطور می گوید:«علی رغم افزایش هزینه ها در بخش های حامل های انرژی در زمستان سال گذشته و افزایش ۵۰ درصدی هزینه های پرسنل و به طور کلی نیروی انسانی، مراکز اقامتی همچنان بر اساس نرخ پاییز و زمستان ۱۴۰۰ است. در واقع افزایش قیمت ها فقط در حوزه های هزینه ای مانند خوراک و حمل و نقل رخ داده که ارتباط مستقیمی به بخش گردشگری ندارد. بسیاری از نرخ های تاسیسات گردشگری استان خراسان رضوی و خاص مشهد نسبت به نرخ های تاسیسات مشابه حتی با کیفیت پایین تر در سایر استان های کشور بسیار پایین تر است. علت هم این است که از طرفی بازار رقابت اینجا برای جذب توریست داغ است و همین موجب می شود قیمت ها متعادل باشد از طرفی چون توریست ها بیشتر از طبقه متوسط و ضعیف جامعه و دهک های میانی و پایینی هستند توان پرداختی آنها هم در نظر گرفته می شود.»

کد خبر 672709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha