یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: کرونا، افزایش تورم، گرانی قیمت پایه زمین و رشد خانه‌های شبانه باعث افزایش چشمگیر اجاره‌بها در کیش شده است.

مسکن

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در سراسر کشور تبدیل به بحران شده. این بحران در جزیره کیش ابعاد وخیمی به خود گرفته و تبعات آن متوجه کیشوندانی است که بیشترشان شغل خدماتی دارند و از عهده پرداخت هزینه مسکن برنمی‌آیند. اتفاقی که به گفته مسئولان این جزیره، مهاجرت خانواده‌های زیادی را از کیش به دنبال داشته.از طرف دیگر، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها هزینه مسافرت به کیش را چندبرابر کرده و امروز، سفر به این جزیره زیبا برای بسیاری از مردم دست‌نیافتنی شده است.

رشد۲ تا ۳ برابری اجاره‌بها

«محمدرضا سعادتمند»، فعال بازار مسکن، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: «در حال حاضر، هزینه اجاره در کیش زیر ۷-۸ میلیون  تومان نیست.» وی می‌افزاید: «اوج افزایش قیمت مسکن در جزیره مربوط به سال ۱۳۹۹ است و در طول سال‌ ۹۹ و ۱۴۰۰ اجاره‌بها در کیش دو تا سه برابر شد. برای مثال، خانه‌ای که در سال ۹۸ اجاره‌اش ۷ میلیون تومان بود در سال ۹۹ ناگهان ۱۵ میلیون تومان شد.»

این فعال بازار مسکن در مورد قیمت‌های ۱۴۰۱ هم می‌گوید: «قیمت مسکن از فروردین پارسال تا امسال به‌طور میانگین ۴۰ درصد رشد کرده؛ در حال حاضر قیمت خرید مسکن از متری ۲۵ میلیون شروع می‌شود و تا متری ۱۸۰ میلیون ادامه دارد. خانه‌ای که در سال ۱۳۹۸ متری ۳.۵ میلیون تومان بود الان متری ۴۰ میلیون شده؛ خانه‌ای هم که متری ۹ میلیون تومان بود امسال به متری ۱۳۰ میلیون تومان رسیده! در مورد اجاره‌بها هم تقریبا هزینه‌ها ۳۰ درصد گران شده؛ خانه‌ای که اجاره‌بهایش در سال ۱۳۹۸ تقریبا ۱.۵ میلیون تومان بود الان ۱۲ میلیون تومان اجاره داده می‌شود!»

عوامل گرانی مسکن در کیش چیست؟

«آزاد خوشیاری»، کارشناس اقتصاد مسکن، هم در گفت‌وگو با همشهری آنلاین ۴ دلیل را در افزایش چشمگیر قیمت مسکن و اجاره‌بها در کیش در چند سال اخیر موثر می‌داند و می‌گوید: «با شیوع کرونا و اعمال قرنطینه، نشر این شایعه که در شهرهای گرمسیری ویروس کرونا ضعیف‌تر است منجر به بروز موج جدیدی از اجاره از راه دور آپارتمان‌های کیش شد که عمده متقاضیان از قشر مرفه بودند و برخی از آنها بدون بازدید از آپارتمان، قرارداد اجاره می‌نوشتند. دلیل دوم افزایش اجاره‌بها در کیش،تورم افسارگسیخته در کشور بود که به موازات آن قیمت مسکن نیز رشد کرد.دلیل سوم،خود سازمان منطقه آزاد کیش بود که در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۳۰۰ درصد قیمت پایه زمین و به تبع آن افزایش ۳۰۰ درصد تعرفه مجوز ساخت و پایان کار و جریمه دیرکرد و اضافه بنا باعث افزایش بهای تمام‌شده برای سازندگان و درنهایت مصرف‌کننده و اجاره مسکن شد. دلیل چهارم، افزایش سفرهای داخلی به کیش در سال ۱۴۰۰ و گرانی هتل‌ها بود که منجر به افزایش اجاره‌ خانه‌های شبانه شد. در حال حاضر هم مالکین اکثرا تمایلی به اجاره سالیانه ندارند و دلالان این بخش، آپارتمان‌ها را با قیمت‌های بالاتر از مالکین اجاره می‌کنند و با قیمت‌های خیلی بالا به مسافران اجاره می‌دهند.»

اجاره‌بهای خانه‌های شبانه در کیش چقدر است؟

نرخ اجاره برای مسافران درکیش در روزهای مختلف سال متفاوت است و به عرضه و تقاضا وابسته است. به گفته محمدرضا سعادتمند، فعال بازار مسکن،در روزهایی مانند ایام عید امسال که تعداد مسافرین در جزیره زیاد شد اجاره شبانه یک واحد آپارتمان در منطقه‌ای مانند نوبنیاد که از بازار و مرکز شهر دور است ۲.۵ میلیون تومان است.اجاره همین واحد در روزهای کم مسافر ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. در مرکز شهر، اجاره‌های شبانه بین یک میلیون تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. بالاترین نرخ اجاره شبانه در کیش مربوط به برج‌های ساحلی و ویلاهای این جزیره است که شبی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است.»  

کد خبر 672467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha