قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو در مورد چرایی حذف چهار اعزام قطارهای خط ۵ مترو گفت: زیرساخت خط ۵ مترو از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده که در کمترین حالت هر ۱۰ دقیقه می‌تواند اعزام قطار داشته باشد، در حالی که این چهار سفری که لغو شده فاصله قطارها را به زیر ۱۰ دقیقه و به حدود ۵ دقیقه می‌رساند که با زیرساخت‌های موجود این خط در تضاد بود.

مترو کرج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کامران آزادی درباره چرایی حذف چهار حرکت تردد قطار در خط ۵ مترو توضیح داد: بعد از حادثه بهمن ماه برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر، کارگروهی برای بررسی علل این حادثه تشکیل شد که پس از بررسی به عوامل و موضوعات مختلفی رسیدند.

او با بیان اینکه زیرساخت خط ۵ مترو از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده که در کمترین حالت، هر ۱۰ دقیقه می‌تواند اعزام قطار داشته باشد، گفت:‌ در حالی که این چهار سفری که لغو شده فاصله قطارها را به زیر ۱۰ دقیقه و به حدود ۵ دقیقه می‌رساند که با زیرساخت‌های موجود خط ۵ و همچنین سیستم سیگنالینگ و کنترل در این خط در تضاد بود.

قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو افزود: به همین دلیل چهار حرکت از خط ۵ مترو حذف شد، دو حرکت از صبح از مبدأ کرج به سمت تهران و دو حرکت قطار در هنگام عصر از مبدأ ارم سبز به سمت گلشهر که اصطلاحا اسم‌شان قطارهای تندرو مستقل بود.

مکاتبه با شرکت سازنده خارجی برای پیدا کردن راه‌حل

آزادی تصریح کرد: علت اینکه این چهار حرکت قطارها حذف شد، افزایش ایمنی قطارها و افزایش ساعت تجاری بود. این چهار حرکت سبب می‌شد که حرکت‌های بعدی قطار دچار تأخیر شود؛ چرا که زیرساخت‌ها اصلا مهیا نبود. یک هفته قبل از انجام این کار اطلاع‌رسانی وسیعی در ایستگاه‌های خط ۵ انجام شد که براساس آخرین آمار از سیستم مانیتورینگ و از آنجایی که قطارها پشت هم اعزام می‌شوند، ازدحام جمعیت در ایستگاه‌ها نداریم.

او  از مکاتبه با طراح این سیستم برای حل مشکل زیرساختی خط ۵ خبر داد و افزود: دقت داشته باشید که این سیستم متعلق به ۲۵ سال قبل است که توسط یک شرکت خارجی در متروی تهران طراحی شده و کمیته فنی پیگیر این موضوع هستند تا شرکت سازنده پاسخ نامه مکتوب ما را بدهد و راه‌حلی در این خصوص پیش پای ما قرار دهد.

۳۰۰ هزار ظرفیت خالی مسافر در خط ۵

قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو درباره گلایه مسافران خط ۵ از ازدحام قطارها با حذف این چهار اعزام قطار توضیح داد: در خط ۵، ظرفیت جابه‌جایی ۴۰۰ هزار مسافر در یک روز را داریم که این مسافران به صورت نشسته و ایستاده جابه‌جا می‌شوند اما در حال حاضر در بیشترین حالت در خط ۵، ۱۰۰ هزار نفر جابه‌جا می‌شوند و ما ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت خالی داریم و جالب است که در ساعت پیک نیز باز ظرفیت خالی در قطارها دیده می‌شود چرا که بسیاری از مسافران مسیر تهران-کرج با وجود تزریق حداکثری واکسن در جامعه و فروکش شدن نسبی کرونا باز هم علاقه‌مند به استفاده از خودروی شخصی و مسیر اتوبان هستند. حتی ما توقع داشتیم که با تزریق واکسن و کاهش کرونا تعداد مسافران‌مان افزایش یابد، اما این گونه نشد.

قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو افزود: در حال حاضر هر ۱۰ دقیقه یک اعزام قطار داریم و حتی آماده هستیم که قطارها به صورت فوق‌العاده اعزام شوند.

کد خبر 671711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha