مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: در حالی که مریخ‌نوردهای «روح» و «فرصت» تنها برای انجام یک ماموریت سه ماهه به سیاره سرخ اعزام شدند اما اینک با گذشت 1000 روز مریخی از آغاز فعالیت خود (یعنی یازده برابر بیشتر از زمانی که برای ماموریت آنها در نظر گرفته شده بود) همچنان به کاوش‌های خود بر سطح مریخ ادامه می‌دهند.

روح (SPIRIT) و فرصت (OPPORTUNITY) که به ترتیب در 14 دی و 5بهمن ماه 82 بر خاک این سیاره سرخ فرود آمدند، ماموریت ابتدایی سه ماهه خود را در ماه‌های فروردین و اردیبهشت83 با موفقیت به پایان رساندند.

مریخ‌نورد فرصت روز پنج‌شنبه (25 اکتبر) در جشن هزار روزه شدن خود توانست نمایی 360 درجه از محیط اطراف خود را برای ما به عنوان هدیه ارسال کند.

در آن سوی سیاره سرخ، مریخ‌نورد «روح» - کاوشگر دوقلوی «فرصت» - چندی پیش نیز شاهد آن بودیم که فرصت توانسته بود با قرارگیری در یک موقعیت بی‌نظیر آسمان مریخ را نیز برای ما به تصویر بکشد.

این ربات کوچک  در سال 2004 پس از گذراندن یک سفر شش ماهه در دهانه «گیوسو» فرود آمد اینک حدود 1029 روز است که هنوز به کاوش‌های خود روی سیاره سرخ ادامه می‌دهد.

مریخ‌نورد «روح» در ادامه اکتشافات خود روی سطح مریخ همچنین موفق به کشف و شناسایی کلاس جدیدی از صخره‌های آتشفشانی شد.

این کاوشگر که اکنون ماه‌هاست به اضافه کاری روی سطح مریخ مشغول است، موفق شده تا اطلاعات مهمی در خصوص این صخره‌های آتشفشانی به زمین مخابره کند.

دانشمندان برای اطمینان خاطر از آتشفشانی بودن این صخره‌ها به بررسی و آزمایش دقیق پتاسیم و سدیم موجود در این صخره‌ها پرداخته‌اند و به نتایج جالبی هم دست یافتند.

نمونه‌های کشف شده اخیر حاکی از وجود کلاس جدیدی از ترکیبات شیمیایی هستند که پیش از این اثری از آنها روی مریخ مشاهده نشده بود.

روح و فرصت حاصل تلاش جمع کثیری از دانشمندان و محققان سازمان فضایی آمریکا به سرپرستی دکتر فیروز نادری - از دانشمندان و مدیران ایرانی ناسا - است که مدت‌ها سرپرستی ماموریت‌های مریخ ناسا را برعهده داشت و در حال حاضر مدیریت کل ماموریت‌های منظومه شمسی این سازمان را برعهده دارد.

کد خبر 6717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز