مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: با ملاک قراردادن ۲۰ سال به عنوان سن فرسودگی خودرو، تعداد خودروهای فرسوده و کاربراتوری در سال گذشته، حدود ۳۰۰ هزار دستگاه در شهر تهران بوده است که قطعا امسال افزایش پیدا می‌کند.  

فرسوده

حسین مقدم در گفتگو با همشهری آنلاین درباره تغییر آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک و اجرا نشدن آیین نامه جدید گفت: در آیین نامه جدید ملاک سن برای فرسودگی حذف و برای خودروها سن مرز فرسودگی تعیین شده که دفعات معاینه فنی این خودروها پس از رسیدن به این سن افزایش می‌یابد.

او افزود: براساس این آیین نامه وسیله نقلیه‌ای که نتواند در دو دوره متوالی گواهی معاینه فنی دریافت کند، فرسوده است. هم اکنون به علت اجرا نشدن این آیین‌نامه آمار دقیقی از تعداد خودروهای فرسوده در شهر تهران موجود نیست. البته لازم به توضیح است این آیین نامه به علت برخی از ایرادات و ناسازگاری با مصوبات دیگر نیاز به اصلاح داشته که این مسئله توسط دستگاه‌های ذیربط در حال پیگیری است.  

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اظهار داشت: براساس همان آیین نامه قبلی و با ملاک قراردادن ۲۰ سال به عنوان سن فرسودگی در سال گذشته تعداد خودروهای فرسوده و کاربراتوری در حدود ۳۰۰ هزار دستگاه در شهر تهران بوده و این خودروها سهم ۳۸ درصدی در آلایندگی شهر تهران داشته‌اند. این بدان معنی است که ۳۸ درصد از آلودگی شهر تهران تنها  توسط کمتر از ۱۰ درصد از خودروها تولید شده است.  

او در ادامه انتقاد کرد: از نگاه کارشناسی این آیین نامه اجرایی براساس شرایط و محدودیت‌های موجود پیش بینی شده و اساسا جامع نیست چون خودرویی که به مرز فرسودگی رسیده حتی در صورت انجام تعمیرات و تعویض قطعات معیوب جهت اخذ معاینه فنی به علت ثبات نداشتن در حفظ شرایط، ایمن نخواهد بود.

مقدم با بیان اینکه در همین آیین نامه مقرر شده که از ابتدای سال ۱۴۰۱ خودروهای کاربراتوری حق تردد در محدوده کم انتشار آلایندگی شهر تهران را نداشته باشند، گفت: با توجه به اینکه سهم خودروهای کاربراتوری در آلایندگی شهر تهران بالا است، بدون تردید اجرای این آیین نامه و تمکین قانون توسط دستگاه های ذیربط می‌تواند اقدامی مهم و گامی موثر در کاهش آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک در شهر تهران باشد.

کد خبر 670136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha