همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: گفتگوهای تجارت آزاد میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منو چهر متکی که در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با عبدالرحمن العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس سخن می گفت، افزود: همسایگی و مشترکات فراوان دینی، فرهنگی و تاریخی، زمینه همکاری همه جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس را فراهم کرده است.

وی افزود: آقای العطیه در پی شرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سال گذشته شورای همکاری خلیج فارس در دوحه به ایران سفر کرده است.

متکی اضافه کرد: روابط و همکار‌ی‌های جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است که حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس دوحه، سفر امیر قطر به عنوان رئیس دوره ای شورای همکاری خلیج فارس به تهران در دو ماه قبل و سفر امروز آقای العطیه به تهران فصل جدیدی برای ساماندهی همکاری‌های جمعی منطقه‌ای بین ایران و اعضای این شوراست.

متکی گفت: در گفتگوی نسبتاً طولانی و گسترده‌ای که امروز با آقای العطیه انجام دادیم درباره حوزه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از عزم جدی سران و رؤسای کشورهای منطقه خلیج فارس برای آغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها خبر داد و گفت: به همین منظور در زمینه‌های برنامه ریزی تجاری و اقتصادی، سرمایه گذاری، مبادلات مردمی، همکاری‌های فرهنگی و در گام‌های رو به پیش در حوزه‌های مهم امنیتی همکاری خواهیم کرد.

وی از تلاش‌های امیر قطر در دوره ریاستش بر شورای همکاری خلیج فارس و پیشنهاد وی در سفر به تهران برای برگزاری نشست مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران و اجلاس وزرای خارجه برای تعیین دستور کار سران، قدردانی کرد.

متکی افزود: مطمئنم در دوران ریاست عمان بر شورای همکاری خلیج فارس این مسیر همکاری ادامه خواهد داشت و راهبردهای مناسبات جمعی ایران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در سایه این نوع مذاکرات تدوین خواهد شد.

کد خبر 66988

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز