گروه بورس: مدیرعامل بورس از دریافت 2 درخواست از سوی اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام تهران خبر داد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال افزایش بحران در بازار‌های مالی دنیا برخی سرمایه‌گذاران درصدد سرمایه‌گذاری در بورس تهران برآمدند، در حالی  که با وجود ارائه تقاضا از سوی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران، هنوز تکلیف آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران روشن نشده است.

این آیین‌نامه که نیاز به اصلاح دارد مدت‌هاست که در شورای بورس  و سازمان بورس و اوراق بهادار در دست بررسی است و با وجود تبلیغات فراوان برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به دلایل نامعلومی به نتیجه نرسیده است.

قوانین و مقررات کنونی برخلاف آنچه گفته می‌شود به‌گونه‌ای تدوین شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را در مرحله اجرا پشیمان می‌کند و به اعتقاد کارشناسان بسیار مبتدی است.

براساس قوانین کنونی، مجوز سرمایه‌گذار خارجی در ایران توسط سازمان سرمایه‌گذاری خارجی صادر می‌شود.

بر مبنای قوانین موجود سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند بدون دریافت مجوز از این سازمان تا سقف 10درصد در سهام شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کند اما این موضوع نتوانسته جذابیتی برای خارجی‌ها ایجاد کند.

فعالان بازار معتقدند چنین قوانینی برای سرمایه‌گذاران خارجی توجیه اقتصادی ندارد و این سرمایه‌گذاران عمدتا به‌دنبال خرید سهام مدیریتی در بازار‌های سرمایه هستند.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ مدعی‌اند که یک سرمایه‌گذار خارجی مجاز است تا 100 درصد سهام یک شرکت ایرانی را خریداری کند؛

به شرط آنکه این میزان بیش از 35 درصد از سهام صنعت مربوطه نباشد اما چنین طرحی از زمان تدوین تاکنون هرگز اجرا نشده است و حتی بر خلاف آنچه گفته می‌شود تنها درخواست‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام کشور نیز با مقاومت‌های دولتی روبه‌رو شده و به در بسته خورده است.

اما به‌تازگی و به‌دنبال افزایش بحران‌های مالی دنیا مدیرعامل بورس اوراق بهادار از تمایل برخی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایران خبر داد.

در طول ماه آگوست و پیش از آن بورس تهران، تنها بورس عضو فدراسیون جهانی بود که شاخص‌هایش فرو نریخت و شاید این موضوع عاملی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد. 

علی رحمانی در این باره به همشهری گفت: در طول روز‌های گذشته 2‌سرمایه‌گذار خارجی درخواست خود را برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایران ارائه کردند.

او اشاره‌ای به هویت این سرمایه‌گذاران نکرد اما در عین حال تاکید کرد این سرمایه‌گذاران از سوی کشور‌های اروپایی درخواست خود را ارائه کرده‌اند.

او افزود: مذاکراتی با این سرمایه‌گذاران انجام شده و براساس توافق انجام شده، قرار شد آنها درخواست خود را از سوی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی پیگیری کنند.

به گفته مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، این سرمایه‌گذاران درصددند تا با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری (Fund) در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی دنیا به‌دنبال محل‌های امن تری برای سرمایه‌گذاری هستند و ماباید از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنیم.

کد خبر 66936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز