شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

علی کهن نسب: همه کارشناسان والیبال در قاره آسیا، قدرت والیبال ایران، به‌خصوص در رده نوجوانان را باور کرده‌اند.

   تیمی که تاکنون توانسته بالاتر از همه آسیایی‌ها، چهار بار قهرمان قاره پهناور آسیا و یک‌بار نیز نایب قهرمان این رقابت‌ها شود. البته تیم والیبال نوجوانان ایران در رقابت‌های جهانی نیز نماینده بسیار شایسته‌ای برای قاره آسیا بوده است که آخرین آن کسب عنوان قهرمانی  در رقابت‌های جهانی نوجوانان در مکزیک بود. تیم ایران با شکست حریفان بزرگ و نمایندگان قاره‌های مختلف جهان بر فراز والیبال جهان ایستاد تا همه آسیایی‌ها به تیم ایران در این رقابت‌ها افتخار کنند.

   تیم ملی والیبال نوجوانان در «کلمبو»،پایتخت سریلانکا، در هفتمین دوره این رقابت‌ها نیز با اقتدار برای چهارمین بار قهرمان آسیا شد تا علاوه بر قهرمانی، جواز حضور در رقابت‌های جهانی نوجوانان را، که در کشور ایتالیا برگزار می‌شود، به دست آورد و  بار دیگر برای دفاع از عنوان قهرمانی خود به مصاف بزرگان والیبال دنیا برود.

عکس‌ها از پایگاه اینترنتی فدراسیون جهانی والیبال

   این تیم برای تکرار قهرمانی در جهان کار بسیار دشواری  پیش‌رو خواهد داشت. ولی حضور نوجوانان مستعدی چون «سال افزون»، «فائزی»، «فیاضی»، «باقرپور»، «غفور» و... در این تیم و مربی سرشناسی چون «سوتکویچ» در کنار کمک‌های ایرانی، می‌تواند بار دیگر ایران را به عنوان یک مدعی‌اصلی برای رقابت‌های جهانی مطرح کند.

   البته این تیم را نباید فراموش کرد. نوجوان‌های این تیم می‌توانند سال‌های سال در رده‌ نوجوانان و امید و رقابت‌های لیگ والیبال ایران گرمابخش رقابت‌های والیبال ایران و آسیا باشند؛ به‌خصوص اینکه با در پیش‌رو بودن بازی‌های آسیایی 2010 و رقابت‌های المپیک 2012 لندن، والیبال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری متناسب با این رقابت‌ها را می‌طلبد.

   نوجوانان ایران اکنون دیگر کم‌تجربه هم نیستند و با قهرمانی در رقابت‌های آسیایی و رویا‌رویی با حریفان قدرتمند و اردوهای مختلف، اندوخته‌های زیادی دارند که در آینده می‌تواند کمک شایانی به این نوجوانان کند؛ حتی بیشتر بازیکنان این تیم می‌توانند در المپیک لندن بازی کنند.

قهرمان‌های نوجوان هنگام پخش سرود ملی کشورمان

   البته باید شرایط حضور این بازیکنان در تیم‌های باشگاهی نیز فراهم شود؛ چرا که از بازیکنان شایسته نوجوان دوره‌های قبل تنها تعداد محدودی در  باشگاه‌ها عضویت دارند و اکثراً به  فراموشی سپرده شده‌اند. اکنون بزرگ‌ترین دغدغه این بازیکنان ،که بعدها باید در رقابت‌های جهانی شرکت کنند، حضور در تیم‌های لیگ برتر، بازی و کسب تجربه است.

   از سویی با توجه به موفقیت‌های ورزش والیبال در رده‌های مختلف سنی و به‌خصوص رده نوجوانان، انتظار می‌رود  این رشته ورزشی  از سوی سازمان تربیت‌بدنی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

   برای کسب مجدد عنوان قهرمانی جهان راه دشواری پیش روست که بدون حمایت سازمان و باشگاه‌ها، کسب این موفقیت در ایتالیا امکان‌پذیر نخواهد بود.

   کسب عنوان قهرمانی آسیا توسط والیبالیست‌ها و فوتبالیست‌های نوجوان، اتفاق خوبی در ورزش ایران در رده‌های پایه است که می‌تواند آینده‌ساز ورزش ایران در رقابت‌‌های بین‌المللی، جهانی و المپیک باشد.

کد خبر 66897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز