یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

فرانک عطیف: «هوا گرگ و میش بود... دو قایق را دیدیم که به سمت ما حرکت می‌کردند ...زنگ اخطار به صدا درآمد...سرنشینان قایق اول ، وارد کشتی شدند و به سمت خدمه اسلحه گرفتند»*

حتماً تو هم دیگر فکر نمی‌کنی که این ماجرای فیلمی یا حادثه‌ای در قرن‌های گذشته است.بله،درست  حدس زدی؛ ماجرا به همین دوره و همین سال و ماه ها برمی‌گردد.

چندین سال است که آب‌های ساحلی و دریاهای بعضی منطقه‌های جهان ناامن شده و محل رفت‌و آمد دزدان دریایی از نوع امروزی شان شده‌اند.

کاپیتان «جان سیلور» یک پا و طوطی‌اش، کاپیتان« فلینت» ، که به خاطر کاپیتان فلینت معروف این نام را برایش انتخاب کرده بود،یادت هست؟بیشتر مال دوره ماست.

دزد دریایی امروزی

کاپیتان سیلورهای امروزی با شمشیر و فقط خنجر و چاقو حمله نمی‌کنند؛آنها با کلی اسلحه سبک و نیمه‌سنگین با قایق‌های تندرو به کشتی‌ها حمله می‌کنند و .....
بیشتر این ماجراها دور وبر خلیج عدن و ساحل سومالی رخ می‌دهد.

از دیگر مناطق دزددریایی دار! می‌شود به دریای جنوب چین، خلیج مورو و دریای سولو اشاره کرد.اما شهرت سومالی و دزدانش به‌خاطر میزان سرقت‌های بیشتر و برای ما به خاطر یک کشتی ایرانی است.

دزدان دریایی با کارهای اخیرشان از جمله سرقت کشتی اوکراینی با محموله سلاح‌های سنگین و 30 تانک جنگی باعث شدند تا شورای امنیت قطعنامه‌ای تصویب کند که کشورها بتوانند همراه با کشتی‌های باری ،کشتی جنگی، هواپیما و هلیکوپتر ونیز دیگروسیله‌های پشتیبانی نظامی را بفرستند.

البته فکر نکنی الان در آن منطقه هیچ ناو جنگی وجود ندارد،نخیر، هست، اما حضورشان دزدان دریایی را فراری نداده است و دفتر کشتی‌رانی بین‌المللی منطقه خطر را به نسبت 5 سال پیش، حدوداً 4 برابر کرده و جالب اینکه این منطقه در ماه گدشته باز هم بیشتر شده است.

امسال 73 حمله در این منطقه انجام شده و 29 کشتی را دزدیده‌اند؛ البته تا لحظه تنظیم خبر!

شاید به همین خاطر است که کارشناسان معتقدند اول باید مشکل کشور بحران‌زده سومالی و بی‌قانونی و بی‌دولت‌بودن آن را حل و مسئله را در خشکی هم دنبال کرد.

برخی معتقدند حتی تعقیب دزدها در خشکی  شاید گاهی موثرتر از حمله در دریا باشد.آخر دزدها در خشکی پایگاه دارند و راحت هم هستند.

روزانه حدود 250 کشتی از این منطقه می‌گذرد.پول هدف اصلی دزدان دریایی است، با این‌حال، برخی، اهداف سیاسی و کنترل کشتی برخی کشورها را هم دور از ذهن نمی‌دانند.

بیش از 10 درصد نفت و مواد نفتی جهان و آسیا از اینجا به اروپا و آمریکای شمالی منتقل می‌شود .حضور دزدان، احتمال خطر را برای تجارت و جان افراد بالا برده و تغییر مسیر هم به‌صرفه نیست.

مسائل اقتصادی تنها مشکل وجود دزدان دریایی نیست، مشکل‌های زیست محیطی مثل انفجار کشتی‌های مثلاً نفتی، یکی دیگر از مسئله‌هایی است که کاپیتان سیلورهای امروزی برای همه آدم ها ، دریاها و موجودات زنده‌اش درست کرده‌اند.

قایق دزدان دریایی

همین‌‌ها سبب شد تا هند هم به دنبال روسیه کشتی جنگی به منطقه بفرستد و کره‌جنوبی هم فرستادن ناو را در دستور کارش قرار دهد.

در حال حاضر نیروهای ناتو با هفت کشتی از کشورهای مختلف در منطقه حضور دارند تا با دزدان دریایی  مبارزه کنند که کارشان ابتدا با هشدار به ماهیگیری غیرقانونی توسط کشتی‌های عبوری و خراب‌کردن محیط ماهیگیری توسط آنها آغاز شد و امروز به جایی رسیده که این دزدان مثلاً برای آزادکردن کشتی  متعلق به ژاپن با 22 خدمه که 18نفر آنها و کاپیتان شان هندی بودند، حدود 4 میلیارد تومان پول درخواست کردند.

کشتی‌های ناتو اولویت کارشان را حمایت از کشتی‌های برنامه غذای سازمان ملل اعلام کرده‌اند.این کشتی‌ها برای سه میلیون گرسنه سومالی غذا می‌برند.کشتی ما هم که مورد هجوم قرار گرفت تحت اجاره آلمان بود و از چین به مقصد هلند مواد معدنی حمل می‌کرد.

------------

* برگرفته از مصاحبه کاپیتان کشتی ایرانی با رادیو سراسری ایران

کد خبر 66892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز