جمعه ۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امام جمعه موقت تهران با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) گفت:

همه ائمه وظیفه نشر معارف اسلام را از دیدگاه اهل بیت (ع) به خوبی مطرح کردند و امام صادق (ع)‌ بیش از همه آنان در این راه مجاهدت کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح ابعاد شخصیت جهانی امام صادق (ع) گفت: بیشتر شخصیت های برجسته جهان اسلام شاگرد امام صادق (ع) بودند و از مکتب ایشان استفاده کرده اند و امام صادق (ع) خورشید معارف اهل بیت (ع) و محور علم و دانش در قرن دوم بودند و سهم ایشان در توسعه معارف اسلام بسیار زیاد است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مناسبت های دیگر این ایام،‌ دو حادثه در انقلاب اسلامی را نشات گرفته از شهادت امام صادق (ع) برشمرد و گفت: بعد از واکنش علما به لوایح 6 گانه به اصطلاح انقلاب سفید، شاه به علما اهانت کرد و علما نیز در همین ایام که سالروز شهادت امام صادق (ع) بود اعلام کردند مردم عید نوروز را عید ندارند و من هم در آن جلسه حضور داشتم.

امام جمعه موقت تهران گفت: رژیم هم برای گرفتن زهر چشم از علما حمله سفاکانه ای به مدرسه فیضه کرد و عده ای از علما و طلاب از جمله من را بازداشت کردند و من شاهد بودم که چه بر سر دستگیر شدگان آوردند و این ها مبارزه امام و روحانیت را یک گام جلوتر برد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی انفجار حرم امامین عسگریین در سال 1382 را از دیگر مناسبت های این ایام برشمرد و افراطیون را که در دلشان عقده فرزندان پیامبر (ص) بود به عنوان عاملان این جنایت سخیف معرفی کرد.

امام جمعه موقت تهران با تسلیت سالروز شهادت آیت الله قاضی طباطبایی تبریزی؛‌ وی را از بزرگان انقلاب اسلامی دانست که سهم زیادی در مبارزات مردم خطه آذربایجان و پیروزی انقلاب داشت.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین با یادآوری سالگرد شهادت حسین فهمیده گفت: نحوه شهادت این نوجوان، شعله جدیدی از این ایثار،‌ حرکت و جهاد را بوجود آورد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود : حقیقتا، آن شهید برای نشان دادن نفرت از دشمنان ابتکاری بزرگ کرد و با نارنجک زیر تانک رفت، اما نام او جاودانه و برای دانش آموزان بسیجی الهام بخش است.

امام جمعه موقت تهران یاد و خاطره شهید سید مصطفی خمینی را در سالروز شهادت آن بزرگوار گرامی داشت و گفت: وی در سال 56 در حالیکه امام تحت فشار رژیم بعث و توطئه های رژیم شاه بودند به شهادت رسیدند و امام را در شرایطی که نیاز مبرم به

وی داشتند تنها گذاشتند، اما شهادت مظلومانه وی سبب شد حرکت جدیدی در انقلاب اسلامی بوجود آمد و این حرکت تا خروج رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی تداوم یافت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به بحران اقتصادی غرب که شبیه آن در سال 1930 هم به وقوع پیوست گفت: در این باره در کشور جلساتی تشکیل شد و درباره آن که به کجا می انجامد و آیا تاثیر آن کوتاه مدت است و نیز تاثیر آن بر ایران گفتگو و تبادل نظر شده است اما کافی نیست.

خطیب نماز جمعه تهران بحران مالی غرب را سونامی اقتصادی و واقعه ای بزرگ دانست و گفت: پول زیادی برای برطرف شدن آن تزریق شده است اما هنوز جریان منفی آن ادامه دارد و هر روز بر دامنه آن افزوده می شود.

وی چنین شرایطی را به ویژه برای طبقات ضعیف شکننده و سخت دانست و اظهار داشت: ما نباید فکر کنیم این حادثه به نفع ما می شود و بسیاری از صاحب نظران هم اینگونه فکر می کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: این سونامی در کشورهای فقیر و عقب افتاده می تواند آنها را فقیرتر و گرسنه تر کند، تولید کم و محصولات به ویژه مواد غذایی گران می شود.

خطیب نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: 12 سال پیش سازمان ملل متحد شمار گرسنگان را 800 میلیون نفر اعلام کرد اما همین روزها اعلام شد که گرسنگان به یک میلیون نفر رسیدند و این فاجعه است.

وی گران شدن دارو، غذا ، حمل و نقل و بیکاری را از دیگر پیامدهای بحران مالی غرب دانست و گفت: اینطور نباشد کسانی پیدا شوند که بگوید این معجزه خداست و دشمنان را در شرایط سخت قرار داده است.

خطیب نماز جمعه تهران کاهش قیمت نفت را از 147 دلار به حدود 64 دلار از جمله پیامدهای این سونامی اقتصادی برای کشورمان دانست و تصریح کرد: باید با ذخایر ارزی فضای مطمئنی بوجود آوریم که در چنین شرایطی کشور دچار مشکل نشود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی این پدیده را هشداری برای همه کشورها دانست و اظهار داشت: همه صاحب نظران، کارشناسان و مسئولان باید همکاری کنند تا پیامدهای آن را برای کشورمان به حداقل ممکن برسانیم .

امام جمعه موقت تهران ، مشکلات کنونی جهان را ناشی از سوء عملکرد قدرت‌های استکباری بیان و اضافه کرد: بر اثر قحطی که در جنگ دوم جهانی پیش آمد میلیونها نفر تلف شدند ارتش کشورهای درگیر در این جنگ برای تغذیه سربازانشان مواد غذایی را جمع آوری و انبار می کردند و وقتی مجبور به عقب نشینی می شدند برای اینکه به دست دشمن نیافتد آن را آتش می زدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: وقت آن است کشورهای بزرگ از این ماجراجویی دست بردارند و قدرت های محلی هم وارد جریان شوند تا مردمی که دچار مشکل شده اند بر مشکلاتشان افزوده نشود.

خطیب نماز جمعه تهران فشار آمریکا بر عراق را برای امضای قرارداد امنیتی یکی دیگر از مسایل مهم روز برشمرد و گفت:‌ با توجه به اینکه مهلت حضور آمریکا رو به پایان است آمریکا برای تداوم حضور در این کشور تلاش می کند.

وی شرایط عراق را برای امریکا سخت دانست و گفت: آمریکا با این همه خسارت، کشته و مجروح و ابهت پوشالی که برای خود درست کرده، در عراق و افغانستان دچار مشکل اساسی شده و در باتلاق فرو رفته است .

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: در چنین شرایطی آمریکا اگر بخواهد از عراق خارج شود شکست خورده و اگر بخواهد بماند خلاف نظر مردم عراق و با واکنش شدید آنان مواجه است و این موجب شده آمریکا در عراق به بن بست برسد.

وی از دولت ها، صاحب نظران و متفکران خواست تلاش کنند تا ملت عراق از این وضع نجات یابند و آمریکا هم باید تلاش کند که خود را از این باتلاق رها کند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به جنایات آمریکا در عراق که بخشی از آن بتازگی افشا شده است گفت: یکی از تلویزیون های ایتالیا چندی پیش فیلمی را در جمع خبرنگاران پخش کرد که در جنگ اول آمریکا ضد عراق در سال 1991 آمریکا بمب کوچک اتمی را در اطراف بصره منفجر کرد که بر اثر آن شمار زیادی کشته و زخمی شدند و آثار زیانباری بر جای گذاشته است که همچنان ادامه دارد .

وی خطاب به افکار عمومی جهان گفت: چطور شد خبر به این مهمی را حتی رسانه های ایتالیایی پوشش ندادند، خبری که مثل بمب قابل انفجار بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی شرایط آمریکا در افغانستان را مشابه عراق دانست و اضافه کرد: برغم حضور چند ساله آمریکا در افغانستان نه تنها مشکلات این کشور کاهش نیافته بلکه همچنان ناامنی در این کشور زیاد است، طالبان همچنان فعال هستند، بیکاری بیداد می کند و تولید مواد مخدر چند برابر شده است.

خطیب نماز جمعه تهران، موضوع فلسطین را مشکل دیگر جهان امروز دانست و گفت: حرکت جدیدی در اراضی فلسطین پیدا شده است که اگر درست باشد مردم مسلمان جهان باید یکپارچه در مقابل آن بایستند.

وی افزود: بر اساس گزارش های منتشر شده بتازگی صهیونیست ها فلسطینیان ساکن در شهر عکا را به شدت ازار می دهند و با اتش زدن مزارع و باغهای زیتون تلاش می کنند فلسطینیان را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اخطار به صهیونیست درباره تحرکات اخیر آنان از کشورهایی که بر رژیم صهیونیستی نفوذ دارند خواست از واکنش مسلمانان بترسند و از اقدامات ضدانسانی صهیونیست ها در آسیب رساندن بیشتر به ملت فلسطین جلوگیری کنند.

خطیب نماز جمعه تهران با یاد آوری حق مسلم ایرانیان در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از دولتمردان آمریکا برای کارشکنی و سند سازی ضد ایران انتقاد و اضافه کرد:‌ در اوضاعی که اقتصاد جهانی با سونامی مواجه است و در اواخر دولت بوش این اقدامی بسیار مذموم و لجوجانه است و آنان باید بگذارند ملت شریف ایران راه صلح آمیز خود را ادامه دهد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نیز ، به نقش دعا در زندگی فردی و اجتماعی افراد به ویژه مسلمانان پرداخت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن سفارش به تقوای الهی گفت: بهترین سرمایه ما در راه رسیدن به خدا در دنیا و آخرت، ملکه تقواست.

وی درخصوص بحث دعا گفت: بخش دوم سوره فاتحه دعاست و این نوعی آموزش الهی است تا از خداوند چیزی را بخواهیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: در قنوت و تشهد و سلام آخر نماز نوعی دعا بیان شده است و البته قنوت را در تمامی مذاهب اسلامی می توان یافت.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان این که بحث دعای قرآنی بسیار گسترده است گفت: اگر بخواهیم درباره دعا به طور کامل بحث کنیم به هفت یا هشت خطبه نمازجمعه نیاز دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که بخشی از صفات عبادالرحمن اینست که آنان دعا می کنند، گفت: در قرآن از مضامین دعای عبادالرحمن آمده است که از جمله دعای آنها برای خود و خانواده شان است.

وی افزود: در بخش دیگری از قرآن از زبان عبادالرحمن آمده است که خدایا ما را جزو امام المتقین قرار ده که خداوند خطاب به آنان می فرماید: اگر شما دعا نکنید چه چیزی پیش خدا دارید؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه نماز یکی از محل های استجابت دعاست گفت: برای دعا می توان سه حالت را در نظر گرفت، نخست خواست واقعی در دل همه موجودات در مقابل خداست.

وی افزود: مرحله دوم اظهار لسانی است و مرحله آخر مرحله عملی است؛ انسان باید به سمت علل و اسباب استجابت دعا برود اما باید به خاطر داشته باشیم که مسبب الاسباب خداوند است.

امام جمعه موقت تهران گفت: دعاهایی از حضرت آدم (ع) تا خاتم الانبیاء (ص) در قرآن کریم آمده است که اکثرا دعاهای مستجاب هستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که همان خدایی که از ما رضا و تسلیم را خواسته است همان خدا از ما خواسته است که دعا کنیم گفت: دعا وسیله ای برای نزدیکی به خداوند، حل مشکلات جامعه و حل مشکلات بشر است.

وی افزود: نماز فشرده ترین برنامه یک مسلمان است که مانند یک کپسول همه چیز ما را در آن گنجانده است.

خطیب جمعه این هفته تهران با بیان این که مسلمانان به دعاهایی که در قرآن دارند باید توجه بیشتری کنند، گفت: آن قسمت از دعاهای نماز را که باید به آن توجه بیشتری شود؛ نشان دهنده خواست ما از خداوند است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره دعاهای قرآنی و غیرقرآنی افزود: بیشتر دعاها، از ائمه و پیامبر رسیده و دعاهای زیادی هم داریم که دعاهای قرآنی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که حدود هفتاد مورد مضمون قرآنی در دعاهای ما وجود دارد گفت: ضروری است کسانی که اهل ذکر هستند، این متون قرآنی (دعا) را حفظ کنند.

کد خبر 66541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز