یک مردی هندی ۵۰ ساله که پس از سکته مغزی رژیم غذایی‌اش را تغییر داده بود، با شکایت از سیاه و مودار شدن زبانش به پزشکان مراجعه کرد.

Tongue

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر این مرد که پس از سکته مغزی در سه ماه قبل دچار ضعف در طرف چپ بدن بود و رژیم غذایی «پوره‌ای» (مصرف غذاهای پوره‌شده که نیاز به جویدن ندارند) مصرف می‌کرد.

یک پوشش ضخیم سیاه بیشتر زبان این مرد به جز کناره‌ها و شیار میانی آن را پوشانده بود و به گفته برای دو هفته بود که ایجاد شده بود.

پزشکان تشخیص «زبان سیاه مودار» یا به اصطلاح پزشکی lingua villosa nigra را برای او دادند که عارضه‌ای بی‌ضرر است که تا حدود ۱۳ درصد از جمعیت را مبتلا می‌کند.

متخصصان پوست هندی گفتند که زبان سیاه مودار با احتمال بیشتری در افرادی که رژیم غذایی «پوره‌ای» دارند، رخ می‌دهد و به این علت ایجاد می‌شود که در چنین مواردی خراشیدگی و تحریک سطح بالایی زبان در اثر جویدن و خوردن غذاهای معمول رخ نمی‌دهد و در نتیجه پروتئینی به نام کراتین روی زبان تجمع پیدا می‌کند.

 همچنین پرزهای مخروطی‌شکل پوشاننده زبان به نام «پاپیلاهای فیلی‌فرم»، دراز می‌شوند و ظاهری شببه به مو در روی زبان ایجاد می‌کنند.

عوامل دیگر زمینه‌ساز این عارضه، بهداشت بد دهانی، سیگار کشیدن، دهان‌شویه‌های اکسیدکننده، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، نوشیدن بیش از حد قهوه یا چای و عوارض مهارکننده دستگاه ایمنی مانند اچ‌آی‌وی و سرطان هستند.

این عارضه ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معمولا در سالمندان شایع‌تر است.

رنگ زبان در این عارضه بر حسب نوع باکتری یا قارچ‌هایی که روی سطح تغییرشکل‌یافته زبان رشد می‌کنند و نیز سایر باکتری‌هایی غیرهوازی که ذرات غذای به دام‌افتاده در میان پرزهای زبانی ممکن است قهوه‌ای، زرد یا سبز باشد. در مواردی که باکتری‌های غیرهوازی روی زبان رشد می‌کند، رنگ زبان سیاه می‌شود.

گزارش مورد زبان سیاه مودار این مرد هندی در ژورنال JAMA Dermatology منتشر شده است.

کد خبر 664198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 2
    چه جالب