همشهری‌آنلاین: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها هفتاد و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم ارتباطات و روزنامه نگاری "رسانه" را منتشر کرد.

روابط‌عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها به نقل از دکتر مهدی‌زاده، سردبیر رسانه، اعلام کرد: شماره جدید فصلنامه رسانه (تابستان 1378) به موضوع «روزنامه‌نگاری بحران» اختصاص دارد.

مهدی‌زاده گفت: با توجه به اینکه از گذشته‌های دور کشور ایران با حجم قابل توجه‌ای از رویدادهای بحران‌زا (طبیعی و انسان ساخت) مواجه بوده است، می‌بایست دانش و تجربیات روزنامه‌نگاری بحران در جهان را کسب و به روشی حرفه‌ای، متناسب با جامعه ایران ارایه کنیم.

سردبیر رسانه توضیح داد: با توجه به عرصه جدید مدیریت بحران و مدیریت دانش‌، روزنامه‌نگاری بحران به عنوان پدیده‌ای نوین و ویژه مورد توجه قرار گرفته است. پس باید چه در عرصه نظری و چه در حوزه تجربی و حرفه‌ای کاوشی جدی به عمل آورد.

وی اظهار داشت: سرفصل‌هایی مانند «ماهیت روزنامه‌نگاری بحران، سبک و شیوه‌ی روزنامه‌نگاری بحران، نقش و کارکرد روزنامه‌نگاری بحران، و همچنین هدف روزنامه‌نگاری بحران می‌توانند تا حدودی بیانگر ویژگی‌های بحران بوده و تفاوت این نوع روزنامه‌نگاری را با روزنامه‌نگاری مرسوم توضیح دهند.

وی اضافه کرد: آنچه که بیشتر این نوع روزنامه‌نگاری را از روزنامه‌نگاری مرسوم خاص و ویژه می‌کند نقش رابطه‌ای روزنامه‌نگاری بحران میان مدیریت بحران و مردم است که در زمانی معین و البته محدود با توجه به کنش‌ها و ساختار جامعه اتفاق می‌افتد. روزنامه‌نگاری بحران حتی با اخلاق حرفه‌ای نیز رابطه‌های نزدیک دارد. در واقع دوگانه‌گرایی‌های اخلاقی و حرفه‌ای برای روزنامه‌نگار در رویدادهای بحرانی بیشتر بروز و ظهور می‌یابد.

سردبیر رسانه در پایان گفت: مجله رسانه‌ با بهره‌گیری از ادبیات تولید شده در این زمینه، شماره اخیر را به این موضوع مهم اختصاص داد تا در معرفی و توسعه این حوزه از روزنامه‌نگاری نقشی ایفا کرده باشد.

روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها اعلام کرد به منظور استفاده بیشتر پژوهشگران و دانشجویان عرصه علوم ارتباطات، متن کامل شماری از مقالات این شماره فصلنامه رسانه در بخش مقالات وب‌سایت درج شده است.

فهرست مطالب این شماره فصلنامه رسانه عبارتنداز:

  • روزنامه‌نگاری بحران، رسانه‌ها و حوادث غیرمترقبه، مسعود خرسند
  • روزنامه‌نگاری بحران، دو تصویر ملی، دکتر محمدمهدی فرقانی
  • روزنامه‌نگاری، خطر و میهن‌پرستی، سیلویا و اسیبورد/ سهیلا صابری
  • ‌ارتباطات مخاطره، ارتباطات بحران، زمینه‌ها، مفاهیم و نظریه‌ها، دکتر هادی خانیکی
  • آموزش روزنامه‌نگاری بحران، امیرکاووس بالازاده
  • تهیه گزارش در زیر آتش، امنیت جانی و رفاه عاطفی خبرنگاران، هوارد تامبر، فاطمه اقطاعی
  • مصاحبه با قربانیان و خانواده‌هایشان، گیتا علی‌آبادی
  • تراژدی‌ها و روزنامه‌نگاران؛ راهنمایی برای پوشش خبری مؤثرتر، سمانه ناظریان
  • گرافیک و روزنامه‌نگاری بحران؛ گفت‌وگو با قباد شیوا، محمدرضا خطیبی‌نژاد و رسول انبارداران
  • عکاسی و بحران، زنده‌روح کرمانی
  • فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات
کد خبر 66389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز