همشهری آنلاین: دامنه رسوایی ارتکاب قتل و هتک حرمت مردگان از سوی نظامیان آلمانی در افغانستان گسترده‌تر می‌شود. در این رسوایی هفت تن مظنون هستند

روزنامه بیلد از برلین گزارش داد، تلویزیون آر.ت.ال تصاویری را به نمایش گذاشت که با یک دوربین دیجیتال گرفته شده بود. در این تصاویر یک سرباز جمجمه جسدی را می‌بوسد که بر روی شانه چپش غلتانده شده بود. بنا به اعلام آر.ت.ال این جسد احتمالا متعلق به یک افسر بوده است.
در تصویری دیگر، سربازی نشان داده می‌شود که جلو جیپی ژست گرفته که روی آن یک جمجمه قرار داده شده است. بر روی این تصاویر تاریخ 11 مارس 2004 میلادی ثبت شده است و بر اساس گزارش آر.ت.ال در افغانستان گرفته شده‌اند.

این گزارش افزود، در همین حال، تصاویر تکان‌دهنده‌ای را که روزنامه بیلد منتشر کرده است، در سال 2003 میلادی گرفته شده‌اند. بنابراین ظاهرا این ماجذا فقط یک بار اتفاق نیفتاده است. مشخص نیست چند مورد دیگر هنوز قرار است تا کشف شود.
دادستانی پستدام (مسوول فرماندهی نیروهای آلمانی در خارج از این کشور) اعلام کرده است که در حال حاضر در این رسوایی به هفت تن مظنون است. بنا بر قانون جزای آلمان این حرکت سربازان آلمانی می‌تواند به پرداخت جریمه نقدی یا تحمل تا سه سال زندان منجر شود.
ویلفرید لمان، دادستان کل آلمان به بیلد گفت: ما درباره یک متهم و شش همدست احتمالی وی تحقیق می‌کنیم. این اولین تحقیقات از این دست به حساب می‌آید.
بنا به اعلام وزارت دفاع آلمان، دو مظنون دیگر در حال حاضر هنوز سرباز هستند و در مناطق کوهستانی ایالت بایرن آلمان مشغول خدمت‌اند.
چگونه با این سرعت رد متهمان گرفته شد؟
اولین اشاره‌ها را درباره این رسوایی یکی از سربازانی داد که در آن مقطع زمانی در سال 2003 میلادی در افغانستان مشغول خدمت بود. بازرس این پرونده به روزنامه بیلد برخی دیگر از رد پاهایی را که باعث شد این متهمان زودتر پیدا شوند، ابزار آلاتی توصیف کرد که در عکس‌ها مشخص هستند. این ابزارآلات و ماشین آنها فقط برای مدتی کوتاه مورد استفاده قرار گرفته بوده‌اند.
این مظنونان چه سرباز فعال باشند و چه ذخیره، باید در دادگاه نظامی آلمان محاکمه شوند. این دادگاه می‌تواند این سربازان را از کار برکنار و از ارتش اخراج کند.
از سوی دیگر در پی این رسوایی و انتشار تصاویر بی‌احترامی نظامیان آلمانی به اجساد در افغانستان، دولت برلین روز پنجشنبه به سفارتخانه‌های خود در مناطق مختلف جهان هشدار داد که تدابیر امنیتی ویژه اتخاذ کنند.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز انتشار این تصاویر را محکوم کرد. این واکنشها در حالی صورت می گیرد که دولت آلمان نگران است انتشار این تصاویر همزمان با گسترش فعالیت‌های نظامی این کشور در خارج، پیامدهایی برای این کشور داشته باشد.
وزارت خارجه افغانستان نیز در پی انتشار این تصاویر ضمن ابراز تاسف شدید و غیر‌منتظره خواندن انها از دولت آلمان خواسته است در این باره تحقیق کند.

کد خبر 6638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز