سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت بولیوی با مخالفان محافظه‌کار بر سر برگزاری همه‌پرسی در خصوص قانون اساسی به توافق رسید.

خبرگزاری اتریش از لاپاز گزارش داد، آلوارو گارسیا، معاون نخست‌وزیر بولیوی روز دوشنبه (به وقت محلی) گفت توافقی حاصل شده است.

کارلوس رومرو، وزیر کشاورزی بولیوی پیش از این اعلام کرده بود که اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی احتمالا از تصدی این سمت برای یک دوره دیگر صرف‌نظر خواهد کرد. با این حال، قانون اساسی جدید وی را قادر می‌سازد تا 10 سال دیگر در این سمت بماند. مخالفان این امر را نپذیرفته‌اند.

نمایندگان مخالف هم این توافق بنیادین را تایید کرده‌اند. لوئیز واسکوئز، سناتور حزب لیبرال «پودموس» گفت هر دو طرف بر اختلافات‌شان برای «توافقنامه آشتی ملی» فایق آمده‌اند. برگزاری همه‌پرسی منوط به تصویب آن از سوی دو سوم اعضای کنگره است. بدین ترتیب مورالس نیاز به حمایت مخالفان دارد.

همه پرسی در ماه ژانویه
همه‌پرسی قرار است در تاریخ 25 ژانویه برگزار شود. مورالس در برابر هزاران تن از هوادارانش در لاپاز اعلام کرد، پس از آن در دسامبر 2009 انتخابات ریاست جمهوری و کنگره برگزار می‌شود. وی پیش از این رهبری راهپیمایی بیش از 100 هزار تن از هوادارانش را در پایتخت عهده‌دار شده بود که خواستار اعمال فشار برای برگزاری همه‌پرسی بود. قانون اساسی جدید، اوضاع سرخپوستان بولیوی را که مدت‌هاست زیر فشار هستند، بهبود می‌بخشد.

کد خبر 66356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز