ترجمه علی کهن‌نسب: قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی با توجه به محبوبیتی که در جامعه کسب می‌کنند، می‌توانند برای نوجوانان و جوانان نقش زیاد و البته مثبتی داشته باشند؛

به همین دلیل سازمان جهانی یونیسف با استفاده از قهرمانان المپیک، جام‌جهانی، هنرمندان و سایر شخصیت‌های تأثیرگذار به عنوان «سفیران حسن‌نیت» سعی دارد هدف‌هایی را دنبال کند.

   ورزشکارانی مثل دیوید بکهام، مارسل دسایی، فرانچسکو توتی، روژه فدرر، قهرمان پرآوازه تنیس جهان و «راوی شستری» ورزشکار معروف کریکت جهان و «یائو گامول» بازیکن بلند قامت حاضر در بسکتبال لیگ حرفه‌ای آمریکا، پروژه‌های اجتماعی زیادی را دنبال می‌کنند. علی‌دایی بهترین گلزن تاریخ ایران و جهان نیز چند سال قبل و در دوران بازیگری فوتبال از سوی این سازمان به عنوان یکی از سفیران حسن‌نیت این سازمان برگزیده شد.

نوجوان‌های طرفدار فوتبال چشم از چهره محبوب این رشته، مارسل دسایی بر نمی‌دارند تا برایشان از تحصیل، بهداشت و نتیجه آن در بهبود وضعیت زندگی بگوید

سفیران حسن‌نیت در قالب برنامه‌های یونیسف تلاش می‌کنند تا توجه رسانه‌های دنیا و مردم را به نیازهای بچه‌ها جلب کنند. آنها  سعی دارند تا با استفاده از موقعیت اجتماعی خود با دفاع از حقوق کودکان، زمینه ارتقای شرایط زندگی آنها را به خصوص در کشورهای فقیر آفریقایی فراهم کنند.

   از قهرمانی در جام‌جهانی تا کوچه‌های آکرا

«مارسل دسایی»، بازیکن بازنشسته فرانسوی فوتبال، به عنوان یکی از سفیران یونیسف فعالیت‌های اجتماعی بسیاری را در کشور غنا آغاز کرده است.

او یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی فوتبال فرانسه در دوران بازیگری بود که به همراه این تیم قهرمان جام‌جهانی 1998 و جام ملت‌های اروپا در سال 2000 شد و در سال 2006 از فوتبال خداحافظی کرد تا به عنوان کارشناس فوتبال در تلویزیون ظاهر شود.

دسایی می‌گوید: «در سال‌های متمادی فوتبال حرفه‌ای‌ام، بارها در زمین مسابقه فوتبال و خارج از زمین مسابقه  مردم تشویقم کردند و این باعث دلگرمی زیاد من بود و اکنون وظیفه من است تا سایرین، به خصوص بچه‌ها را، تشویق کنم و اکنون این کار را در کشور غنا، سرزمین اصلی‌ام انجام می‌دهم.»

مارسل در کنار یکی از نوجوان هایی که می خواهد به درس خواندن تشویقشان کند

   سهم بچه‌ها از رویاها

در شمال کشور غنا بسیاری از بچه‌ها در رویای رفتن به مدرسه به سر می‌برند.

مارسل دسایی می‌گوید: «مدرسه نه تنها برای بچه‌ها بلکه برای خانواده‌های ما نیز خوب است، چرا که بچه‌ها در مدرسه دانش زیادی در زمینه علم، بهداشت و رعایت اصول بهداشتی و مصرف آب سالم و... می‌آموزند.»

«نیمپا گاماها»، 18 ساله و «لطیفه» 16 ساله از کسانی بودند که با دسایی ملاقات کردند و از مشکلات خود گفتند؛ اینکه آنها به عنوان کار روزانه مجبورند هیزم بیاورند و ظرف‌های سنگین آب را جابه‌جا کنند.

«نیمپا» دوست دارد در آینده یک بازرگان و تاجر موفق شود و «لطیفه» شغل خیاطی را بیش از همه چیز دوست دارد.

دسایی می‌گوید: «زندگی در چنین شرایطی می‌تواند خیلی سخت باشد، اما خوشحالم که به نوجوان‌ها می‌آموزم که چگونه رویاهای خود را حفظ کنند.»

    کلیپ برای بچه‌ها

«مارسل دسایی» در یک کلیپ تبلیغی 45 ثانیه‌ای ظاهر می‌شود و برای تشویق بچه‌ها برای رفتن به مدرسه صحبت می‌کند.

در این کلیپ ، دو کودک 9 و 10 ساله نیز حضور دارند. «کریشیا سامسون» 9 ساله که در این فیلم کوتاه روی سر خود هیزم جابه‌جا می‌کند، می‌گوید: «حضور در این کلیپ برایم هیجان‌انگیز بود. به همین خاطر هرگز این لحظه‌ها را فراموش نمی‌کنم.»

«محمد بابا»ی 10 ساله هم از رویاهای کودکان و نوجوان‌های چوپانی می‌گوید که آرزو می‌کنند روزی به مدرسه بروند. محمد می‌گوید: «می‌دانم، بچه‌های زیادی هستند که نمی‌توانند به مدرسه بروند، چون اکثر آنها گله‌ها را به چرا می‌برند. یک بار یکی از آنها از من پرسید، در مدرسه چه کار می‌کنم و من می‌گفتم که کار خاصی نمی‌کنم، فقط یاد می‌گیرم آینده خوبی داشته باشم.»

دسایی می‌گوید: «اجازه دهید ما به هدفمان که همان تحصیل برای همه پسران و دختران است، دست پیدا کنیم و برای دستیابی به این هدف متحد شویم.»

دسایی امیدوار است تا پس از حضور موفق در عرصه ورزش، بتواند به عنوان یک چهره جهانی در ورزش از محبوبیت خود برای رسیدگی به وضعیت کودکان و بهبود و ارتقای تحصیل و بهداشت آنان استفاده کند و این حرکت حتی از سوی سایر ورزشکاران در همه کشورها هم دنبال شود.»

کد خبر 66279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز