دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

عضو هیات مدیره انجمن دوستی ایران و ارمنستان گفت: قبلا محصولات ایران خودرو به ارمنستان صادر می‌شد اما در سفر اخیر وزیر صمت توافق شد که صادرات محصولات این خودروسازی به ارمنستان بیشتر شود.

ایران و ارمنستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علیرضا نظیف در مورد آخرین وضعیت تجارت با ارمنستان و نتایج سفر وزیر صمت به این کشور اظهار کرد: وزیر صمت چند روز قبل سفری به ارمنستان داشت و توافق‌های خوبی صورت گرفت. ارمنستان تنها کشور همسایه ایران است که ارتباط زمینی ما را با کشورهای اوراسیا ایجاد می‌کند. ۵ کشور یعنی روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند. ایران می‌تواند از این فرصت برای ورود به بازار ۲۰۰ میلیون نفری اوراسیا استفاده کند و مقامات این کشور نیز از همکاری با ایران استقبال می‌کنند.

وی افزود: مذاکراتی پیرامون تولید محصول مشترک، صادرات خدمات فنی و مهندسی مانند سدسازی و جاده، صادرات لوازم خانگی بین وزیر صمت ایران با وزیر اقتصاد و وزیر زیرساخت‌ها و معاون نخست وزیر ارمنستان انجام شد و توافق‌هایی صورت گرفت. همچنین  در مورد کاهش تعرفه‌ ورود کامیون‌های ایرانی به ارمنستان نیز توافق شد. اما قرار است که جزئیات این موضوع در یک کارگروه مشخص شود. در حال حاضر برای هر کامیون حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه ترانزیت کالا برای کامیون‌های ایرانی است که امیدواریم در قالب این توافق کاهش خوبی در این هزینه‌ها انجام شود.

عضو هیات مدیره انجمن دوستی ایران و ارمنستان با اشاره به صادرات خودرو به این کشور گفت: قبلا محصولات ایران خودرو به ارمنستان صادر می‌شد اما در قالب سفر وزیر صمت توافق شد که صادرات محصولات این خودروسازی به ارمنستان بیشتر شود.

وی اضافه کرد: ارمنستان یکی از چند مسیر اصلی کریدور شمال به جنوب است و دولت جدید ایران هم به گسترش روابط با همسایه‌ها تاکید دارد در همین مورد امیدواریم که میزان صادرات ما به این کشور در سال آینده از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار که امروز وجود دارد بیشتر شود. حتی صحبت‌هایی از صادرات یک میلیارد دلاری در میان است. با وجود همه مشکلاتی که کرونا به وجود آورده و حتی مسائل متعاقب جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ، ایران و ارمنستان در میزان تجارت خود کاهشی نداشته است و امیدوار هستیم که افزایش نیز پیدا کند.

نظیف در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی به ایروان توضیح داد: ارمنستان در حال بازسازی جاده شمال به جنوب از مرز ایران تا مرز گرجستان است تا هم زمان رسیدن به گرجستان کاهش یابد و هم جاده ترمیم شود. در همین زمینه تصمیم دارد که مناقصاتی را برای پروژه‌های مربوط به این موضوع برگزار و اعلام آمادگی کرده‌اند که شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در این مناقصات شرکت کنند. قرار است که در این مسیر چند تونل احداث شود که شرکت‌های ایرانی نیز در مناقصات مربوط به آن شرکت می‌کند.

وی بیان کرد: ایران ظرفیت خوبی در صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد و ارمنستان نیز در حالا حاضر روی این زیرساخت‌ها تمرکز کرده است. بنابراین ایران می‌تواند یک شریک خوب اقتصادی در این پروژه‌های زیرساختی شود. علاوه بر این وزارت نیرو مسئول ایرانی کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان است و ما خط لوله گاز هم به این کشور داریم، همچنین ارمنستان به دنبال ساخت چند سد است و به همین دلایل قرار شده که این کشور همکاری بیشتری با وزارت نیروی ایران داشته باشد. کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان در یک تا دو ماه آینده در ایروان برگزار می‌شود و در مفاد آن به این موارد پرداخته می‌شود.

مسئول میز ارمنستان در اتاق بازرگانی تبریز خاطرنشان کرد:‌ ارمنستان یک فرصت استثنایی برای ایران است، گرچه خود بازار این کشور کوچک بوده و فقط ۳ میلیون نفر دارد اما این کشور در موقعیتی قرارگرفته که می‌توان گفت در چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است. با توجه به اینکه ارتباط ارمنستان با ترکیه و محصولات ترکی کم شده، فرصت خوبی برای ایران به وجود آمده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

کد خبر 662286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha