می‌توانید تصور کنید در همسایگی شما خانه‌ای وجود داشته باشد که در آن فردی به خاک سپرده شده است.اتفاقا خانه‌ای قدیمی در محله نارمک وجود دارد که از ۲۲ سال پیش قبر صاحبش را در خود جای داده است. درِ آهنی این خانه را که باز کنی‌ در پایین اتاق روبرو سنگ قبری سفید که با قابی شیشه‌ای پوشانده شده نمایان می‌شود.

حاج برهانی

همشهری آنلاین- پریسا نوری:  این قبر متعلق به «سیدمحمد برهانی» امام جماعت مسجد محله است. اما چرا امام جماعت مسجد نارمک در خانه‌اش به خاک سپرده شده است؟

به گفته فرزندان حاج برهانی، از زمان‌های قدیم ایام محرم و فاطمیه که می‌رسیده، در این خانه و در اتاقی که قبر مرحوم برهانی در آن قرار دارد، مراسم روضه‌خوانی و سینه‌زنی برپا می‌شده. حاج برهانی این مراسم را خیلی دوست داشته و به فرزندانش وصیت کرده که «آرزو دارم مزارم محل سینه زنی عزاداران حضرت زهرا (س) باشد و ...» بعد از فوت پدر، فرزندان به وصیتش عمل کرده و او را در خانه به خاک سپرده‌اند.

همسایه‌ها خبر نداشتند

 اما واکنش همسایه ها و اهالی نارمک به به این خاکسپاری چه بوده؟ «راضیه ابوالمعالی» عروس خانواده در این باره می‌گوید: « روزی که حاج آقا در بیمارستان فوت کردند و پیکرشان را برای وداع به خانه آوردند، اهل محله بی‌خبر از همه جا پشت در خانه انتظار می‌کشیدند که همراه پیکر حاج آقا به بهشت زهرا(س) بروند، وقتی در خانه باز شد و با قبر ایشان که با پارچه سبزی پوشیده شده بود مواجه شدند ابتدا حیرت کردند و برایشان عجیب بود. اما کم‌کم برایشان عادی شد و حالا سال هاست که برای قرائت قرآن، زیارت عاشورا و ادعیه به اینجا می‌آیند.» 

او می‌افزاید: «البته آن اوایل این موضوع برای برخی از همسایه‌ها خوفناک بود. یادم است یکبار خانمی از لای در با ترس و لرز به سنگ قبر نگاه می‌کرد اما داخل نمی‌آمد. جلو رفتم و تعارفش کردم. می‌لرزید و می‌گفت «می‌ترسم بیایم ...» گفتم «قبر عالم که ترس ندارد و ...» بعد از چند دقیقه که دید همه می‌آیند داخل ترسش ریخت و آمد.» 

روایت‌های نارمک |  چرا این مرد را در خانه‌اش به خاک سپردند؟

سیدمحمد برهانی که بود؟

حاج «سید محمد برهانی» متولد یکی از روستاهای استان فارس بود که در نوجوانی و جوانی تحصیلات حوزوی را در نجف و قم نزد مراجع بزرگ دینی سپری کرد و در سال ۵۱ به تهران آمد.

همان زمان با همکاری چند تن از روحانیون، «اتحاد علمای شرق تهران» را پایه‌گذاری و در مسجد «احمدیه» نارمک به تدریس فقه و اصول ‌پرداخت. مرحوم برهانی از مؤسسان مسجد «وحدت» نارمک است و تا زمان فوت، امام جماعت آن مسجد بود.

کد خبر 660248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha