چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران مرکز گفت: وضعیت مناسبی در شهرها در حوزه نشاط اجتماعی وجود ندارد و در برخی از مناطق شهر تهران این شاخص نزدیک به عدد یک یا صفر است.

تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، اصغر مهاجری، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران مرکزی روز چهارشنبه ۴ اسفند در چهارمین کنگره آنلاین بین‌المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران به مناسبت روزهای ملی و جهانی مددکاری اجتماعی با موضوع ادغام اجتماعی و نقش آن در افزایش نشاط اجتماعی اظهار کرد: وضعیت مناسبی در شهرها در حوزه نشاط اجتماعی وجود ندارد و در برخی از مناطق شهر تهران این شاخص نزدیک به عدد یک یا صفر است که این تناقض با شرایط استاندارد، نشاط اجتماعی را رضایت بخش نشان نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه نشاط اجتماعی یکی از ضرورت‌های توسعه و ممتاز برای توسعه و زندگی پویای شهری است و می‌تواند موتور حرکت شهر شتابان تهران به طرف یک شهر انسانگرا باشد، اما این وضعیت را شاهد نیستیم و حتی برای شهروندان این تعریف ارائه نشده است که چه مواردی را نشاط بدانند.

مهاجری اظهار کرد: شهرسازان مدیران شهری در تهران غافل از هویت‌سازی برای شهر هستند و این شهر شتابان را برای افراد طراحی نکرده اند. فرهنگ فقر شهری در شهر تهران آزموده شده است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران مرکزی بیان داشت: برنامه‌ریزان شهری بر این نیستند که مشارکت شهروندان را در شهر بیشتر کنند و در چنین شرایطی نشاط اجتماعی از برخی از محله ها و برخی شهرنشینان دور می‌شود.

وی ادامه داد: راهکار ایجاد نشاط اجتماعی این است که در فرایند مشارکت شهری قرار بگیریم و برنامه‌ریزی و اجرای مشترک در واقع نیاز ایجاد نشاط اجتماعی در شهرهاست و در غیر اینصورت امکان ادغام در شهری مانند تهران وجود ندارد.

مهاجری اضافه کرد: در جایی که فقر شهری وجود دارد و گسترش آن در جامعه شهری در حال شکل‌گیری است، نشاط اجتماعی بسیار دور از دسترس خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در نهایت گفتنی است که در شیوه زیستن شهری بخصوص در تهران اثری از نشاط اجتماعی دیده نمی‌شود و اگر خواهان نشاط اجتماعی  هستیم باید به تدریج با اجرای طرح های انسان پایه و مددجوی از نیروهای مددجوی مهندسی اجتماعی به سمت نشاط اجتماعی حرکت کنیم.

کد خبر 659311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    نشاط اجتماعی سالهاست که درکشورمرده است!!