چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است، اما باید نسبت به مصرف آن احتیاط کرد و عوارض احتمالی و جانبی آن را در نظر گرفت.

چاي

 پر مصرف‌ترین گونه‌های چای  نیز چای سیاه و سبز هستند که  علاوه بر مزایایی که دارند؛ به ویژه وقتی بیش از انداره مصرف ‌شوند قطعا مشکلاتی را با خود به دنبال خواهند آورد.

مزایای  نوشیدن چای

نوشیدن یک فنجان چای داغ  معمولا همراه با رضایت و آرامش است و  به دلیل خواص درمانی که دارد کاربردهایی نیز  در طب سنتی دارد.

 تحقیقات نشان می‌دهند ترکیبات گیاهی موجود در چای ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری قلبی موثر باشند.  اما میزان مصرف چای سیاه  نباید در روز بیش از سه  تا چهار  فنجان باشد. در غیر این صورت،  عوارض جانبی منفی به دنبال خواهد داشت.

مضرات  مصرف بیش از اندازه چای سیاه

به گزارش ممکن است  نوشیدن زیاد چای سیاه به دلیل کافئین زیاد آن  باعث افزایش استرس و اضطراب شود. همچنین  میزان کافئین زیاد در چای، فشار خون را بالا می‌برد و  باعث کندی لخته شدن خون می‌شود. البته این عارضه  به ندرت در مورد کسانی که بیش از حد چای می‌خورند دیده شده؛ ولی به هرحال مصرف کافئین باید با احتیاط انجام شود

ضمن آنکه مصرف زیاد چای برای بیماران قلبی مناسب نیست.

نوشیدن زیاد چای باعث افزایش مشکلات بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر خواهد شد. همچنین مصرف سه فنجان چای در روز باعث دریافت بیش از اندازه فلوراید و در نتیجه باعث کم کاری تیرویید خواهد شد.

مضرات ‌مصرف بیش از اندازه چای سبز

مضرات چای سبز هم به اندازه فواید آن زیاد و پرشمار هستند. مدت‌هاست همه مصرف چای سبز را  باعث  سلامتی می‌دانند و فواید زیادی برای آن در نظر می گیرند. اما تحقیقات نشان می دهد چای سبز هم عوارض زیادی دارد.

چای سبز باعث افزایش آلرژی‌ به خصوص در کسانی می شود که سابقه آلرژی‌ دارند. مثلا  ممکن است این افراد بعد از خوردن چای سبز دچار تنگی نفس و همچنین گلو دردهای شدید شوند.

مصرف بیش از حد کافئین موجود در چای سبز نیز در بعضی افراد باعث علایمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بی‌قراری می‌شود. ضمن آنکه  افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید  زیاد چای سبز بنوشند. همچنین افرادی  هم که میگرن دارند باید مصرف آن را محدود کنند.

در بعضی موارد هم  دیده شده  خوردن چای سبز باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم گوارشی می‌شود. در این موارد، بیماران دچار دل‌دردهای شدید،  یبوست یا اسهال می‌شوند. به علاوه خوردن بیش از انداره آن باعث می‌شود تا دستگاه گوارش نتواند به میزان لازم آهن جذب کند و این خود باعث بروز بیماری‌های دیگری هم  می‌شوند.

زیاد خوردن چای سبز هم خطر ناراحتی‌های گوارشی را بیشتر می‌کند. مثلا در افراد مستعد احتمال ابتلا به زخم معده و اثنی عشر را بیشتر می‌کند.

توجه داشته باشیم مشکلات مربوط به دستگاه گوارش در افرادی که با معده خالی چای سبز مصرف می کنند، بسیار شایع است. بنابراین بهتر است در صورت بروز این گونه  مشکلات به چای، شیر یا کمی  شکر اضافه شود. چون چای سبز باعث کاهش  فشار خون  می‌شود و همچنین پایین قند خون را پایین می‌آورد.

فراموش نکنیم همه این مضرات مربوط به مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها هستند.

منبع: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت درمان و آموزش پزشکی

کد خبر 658604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    اگر زخم معده یا رفلاکس دارید به چای نگاه هم نکنید