چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

محمد‌جواد پاینده: در سومین روز از مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی در آسیا تیم‌ملی ایران پس از یک دور استراحت در نخستین بازی خانگی مقابل کره‌شمالی قرار می‌گیرد.

 پدیده غیرقابل پیش‌بینی که در اولین بازی امارات را شکست داد و در دومین بازی کره‌جنوبی را متوقف کرد.

آنها که ظاهرا آسان‌ترین حریف ایران در این مرحله به شمار می‌رفتند حالا با 4 امتیاز داعیه صعود در سر دارند و با امید کسب یک تساوی شیرین و با هدف ارائه یک بازی کاملا تدافعی به تهران آمده اند. امروز گل زدن به کره‌شمالی در ورزشگاه آزادی آسان نخواهد بود اما تیم پرستاره دایی به پیروزی و کسب اولین 3 امتیاز خانگی می‌اندیشد. ایران با کسب امتیازات کامل این مسابقه به حضور در جام‌جهانی فوتبال امیدوار خواهد بود.

 36 سال پس از اولین ملاقات

اولین بازی ملی در ورزشگاه آزادی سال 1352 مقابل همین کره‌شمالی انجام شد که البته آن مسابقه با تساوی بدون گل به پایان رسید. ایران و کره‌شمالی اما پیش از آن اولین مسابقه تاریخ دو کشور را در سال 1351در پیونگ‌یانگ  برگزار کردند که آن بازی هم با تساوی بدون گل تمام شد.

این دو تیم 18 بار به مصاف هم رفته‌اند که تیم‌ملی فوتبال کشورمان در این بازی‌ها به 12 برد و 6 تساوی دست یافته است. کره‌شمالی هرگز موفق به شکست تیم‌ملی فوتبال ایران نشده است. ایران با 26 گل زده و 6 گل خورده در طول این 18 بازی برتری کاملا محسوسی نسبت به حریف داشته است. بازی‌های اخیر دو تیم هم که در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی 2006 برگزار شد به سود ایران به پایان رسید.

 دایی و آرایش 2-4-4

علی دایی، دوشنبه شب در برنامه 90 تاکید کرد که تیمش بعد از بازی با امارات و کویت با آرایش 2-4-4 به میدان رفته و اگر اتفاق خاصی نیفتد همچنان از این سیستم استفاده خواهد کرد.

با توجه به اظهارات دایی و بازیکنان دعوت شده به اردو، تیم‌ملی امروز هم از همین سیستم استفاده می‌کند و خط میانی چهار نفره به صورت لوزی، شکل می‌گیرد.

درون دروازه رحمتی شانس اول است هرچند اخباری در خصوص مصدومیت دروازه‌بان اول تیم‌ملی مطرح شد اما اگر سنگربان شماره یک آمادگی لازم را داشته باشد قطعاً انتخاب اول دایی به شمار می‌رود.

در خط دفاع زوج عقیلی و ‌جلال حسینی ثابت است. کعبی و ستار زارع هم در دوطرف قرار می‌گیرند، هرچند دایی پژمان نوری را به عنوان مدافع چپ مورد استفاده قرار می‌دهد و این بازیکن شمالی در تمرینات رقابت نزدیکی با زارع داشته است.

جواد نکونام به عنوان هافبک دفاعی در ترکیب تیم ملی قرار می‌گیرد،‌ شجاعی نقش هافبک هجومی را خواهد داشت، مهدوی‌کیا در سمت راست بازی می‌کند و احتمالاً فریدون زندی در سمت چپ قرار می‌گیرد. جباری و زارع دیگر گزینه‌هایی هستند که در خط میانی تیم‌ملی شانس زیادی برای بازی خواهند داشت. البته این احتمال نیز وجود دارد که دایی، پژمان نوری را در خط میانی به بازی بگیرد.

زوج خطیبی و غلامرضا رضایی برای خط حمله پیش‌بینی می‌شود. البته دایی در این پست از وجود سیدصالحی و خلعتبری هم سود می‌برد.

ایران 96

وینگادا، سرمربی پرتغالی تیم‌ملی اردن تحلیل جالبی از تیم‌ملی کره‌شمالی داشت. او که به همراه شاگردانش دو بازی سخت را مقابل کره‌ای‌ها تجربه کرده‌اند، معتقد است کره‌شمالی شبیه‌ترین نمونه به تیم رویایی ایران سال 1996 است.

وینگادا در آن زمان سرمربی تیم‌ملی عربستان بود و البته ایران آن دوره را بهترین تیم‌ملی آسیایی می‌داند.

او که چند ماه پیش سفری به تهران داشت در گفت‌و‌گو با همشهری پیرامون تیم‌ملی کره‌شمالی گفت: «به نظر من این تیم خیلی شبیه ایرانی است که در جام 96 دیده بودم. یک دروازه‌بان فوق‌العاده دارند مثل عابدزاده، ‌یک بازیکن سرعتی مثل خداداد که برای ایران بازی می‌کرد و یک مهاجم قدرتمند با فیزیک مناسب و هوش فراوان مثل علی دایی. به نظر من آنها از امارات خطرناک‌تر خواهند بود. وضعیت کره‌جنوبی و عربستان هم که مشخص است. شما باید از این تیم بترسید. مطمئن باشید آنها به راحتی وارد این مرحله نشده‌اند و حتی در تهران هم حریف آسانی برای تیم‌ملی ایران نخواهند بود.»

کره شمالی اما  تیم خطرناکی است. آنها در روز اول رقابت‌ها امارات را غافلگیر کردند و در ابوظبی تیم برونو متسو را با نتیجه 2 بر یک شکست دادند.

حریف امروز تیم ملی البته توان کنترل بازی، ‌حفظ توپ و فشار آوردن بر روی دروازه حریف را ندارد. سیستم اصلی این تیم دفاع فشرده و استفاده از ضدحملات است. کره‌ای‌ها به همین شکل دروازه امارات را گشودند. آنها در دومین بازی، کره‌جنوبی را با نتیجه یک بر یک متوقف کردند و حالا با چهار امتیاز، به همراه عربستان بالانشین گروه هستند، ایران هم با کسب 3 امتیاز این مسابقه می‌تواند به جمع تیم‌های چهار امتیازی اضافه شود.

در همین گروه کره‌جنوبی میزبان امارات است و با پیروزی در این بازی می‌تواند چهارمین تیم 4 امتیازی گروه باشد که در این شرایط رقابت‌ها در گروه دوم به صورت فشرده و نزدیک دنبال می‌شود. در گروه اول مسابقات نیز استرالیا در این دور میزبان قطر خواهد بود و ازبکستان در خانه ژاپن به میدان می‌رود.

کد خبر 65839

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز