همشهری‌آنلاین: اعضای شورای شهر تهران طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن شورایی برای هماهنگی مجموعه مدیریت شهر تهران تشکیل می‌شود و در آن توصیه شد که شهردار تهران نیز در جلسه هیات دولت حاضر شود.

به گزارش ایسنا، در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت علنی برگزار شد، طرح تشکیل شوراهای هماهنگی نظام مدیریت مجموعه شهری تهران مطرح و پس از بحث و بررسی به تصویب رسید. [طرح تشکیل شورای هماهنگی مدیریت شهری]

رسول خادم: رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در توضیح این طرح، گفت: بارگذاری مسایل خدمات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با بلاتکلیفهای مدیریتی در نقاط شهری و نقاط جمعیتی اطراف آن تداخل پیدا کرده است.

وی گفت: در حال حاضر تفاوت نقاط جمعیتی به نقاط پیرامونی 40 به 60 شده است، در حالی که این نسبت در سالهای گذشته برعکس بوده است.

خادم به تهیه طرحی در وزارت کشور با همین مضمون اشاره کرد و گفت: بهتر است این طرح هر چه زودتر تصویب شود تا در لایحه ارایه شده دولت به مجلس مد نظر قرار گیرد.

خسرو دانشجو - سخنگوی شورای شهر تهران - نیز گفت: سابقه تصویب چنین طرحی به چند سال گذشته بر می‌گردد و طرحی با عنوان طرح مجموعه شهری تهران، به تصویب دولت رسیده است که همین نکات این طرح در این مصوبه لحاظ شده است.

وی گفت: تجربه نشان داده است که اگر مسوولیت مدیریت را به یک فرد یا مسوول واحد نسپاریم، مشکلات زیادی به وجود می‌آید و در نهایت هماهنگی هم وجود ندارد.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، مصوبه هیات وزیران و مصوبه دیگر دولت درمورد واگذاری بخشی از وظایف دولت به شهرداری‌ها را در اختیار داریم که تاکنون اجرایی نشده‌اند و گمان نمی‌کنم با اجرای این طرح به جمع بندی مشخصی هم برسیم، در عین حال مسوولیتهای فراوان هر یک از اعضا از جمله معاون اول رییس جمهور باعث می‌شود این افراد فرصت رسیدگی به امور را نداشته باشند.

دانشجو در ادامه تاکید کرد: باید حدود وظایف هر یک از اعضا در حیطه کار خودشان مشخص باشد.

وی گفت: توقع این که مشکلات مجموعه شهری تهران فقط توسط شهردار تهران حل شود، درست نیست و این نسخه نمی‌تواند کمک قابل توجهی کند و حتی اگر این جلسات هماهنگی هفته‌ای یکبار برگزار شود، معجزه نخواهد کرد.

به گفته دانشجو ، مدیریت واحد شهری هنوز محقق نشده و به علاوه نقاط جمعیتی اطراف تهران بر آن تاثیر دارد و مدیریت شهر تهران نتوانسته است، تصمیم‌گیری درستی داشته باشد و قطعا دولت باید به یاری مدیریت این مجموعه بیاید.

هادی ساعی - عضو هیات رییسه شورای شهر تهران - هم در این رابطه گفت: این شورا خاصیت نظام هماهنگ کننده دارد و سیاستگذاری برای آن لحاظ نشده است، چرا که همه اقدامات لازم پیش‌بینی شده و برای اجرا نیاز به هماهنگی وجود دارد.

وی تاکید کرد: حضور وزرا در این شورا مفید است، اما به نظر می‌رسد جمع کردن آنها در یک جلسه کار سختی است.

رسول خادم نیز در توضیح برخی از اظهارات اعضا در مورد این شورا، گفت: مصوبه رسمی در قانون برنامه سوم و چهارم در مورد واگذاری تصدیهای دولت به شهرداریها و نیز مصوبه شورای عالی اداری پیش رو داریم، اما هنوز محقق نشده و مدعی هستیم که شرایط تحقق تدریجی واگذاری این تصدی‌ها به صورت آزمایشی وجود دارد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری با مدیریت شهری کاملا متفاوت است، مجموعه مدیریت شهری به کلیه نقاط پیرامونی که کارکردهای خدماتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارند،‌ اطلاق می‌شود و نکته مهم این است که این مجموعه مدیریت شهری برای 5/10 میلیون جمعیت که از طرح جامع قید شده، سرانه خدماتی تعریف کرده است.

وی افزود: جمعیت روز خواب و شب خواب در تهران متفاوت است و هر روز نیز نسبت این جمعیتها متفاوت می‌شود و در عین حال در حال حاضر علاوه بر تعیین سرانه‌ها، مدیریت شهری پاسخگوی سرانه نقاط پیرامونی نیست.

خادم تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تصمیماتی که در مورد شهرها در سطح دولت و مجلس اتخاذ می‌شود کلی و عام است و همان تصمیمی که برای یک شهر کوچک اتخاذ می‌کنند، در مورد شهر بزرگ هم مصداق دارد، به این ترتیب بسیاری از قوانین در تهران قابل اجرا نیست.

وی با بیان اینکه پایتختها در همه جای دنیا نظام حکمرانی جداگانه‌ای دارد که باید به آن توجه شود، گفت: تهران را باید در سطح ملی در نظر گرفت و باید توجه داشت که هماهنگی اعضای این شورا با هم کار ساده‌ای نیست.

احمد مسجد جامعی نیز، تصریح کرد: در سطح شهر تهران هیچ راهی جز هماهنگی با دستگاههای دولتی برای اجرای امور نداریم، در غیر این صورت هزینه زیادی برای کارها صرف می‌شود.

وی با بیان این که این طرح وارد حوزه سیاستگذاری شده است، افزود: باید جایگاه شورای شهر تهران به عنوان تصمیم‌گیر محفوظ باشد و باید برای شهرداری تهران تصمیم‌گیری کند.

مسجد جامعی در توضیح گفته‌های خود، گفت: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک را تهیه کرده‌ایم و قاعدتا دستگاههای اجرایی باید زمینه اجرای آن را فراهم کنند، در غیر این صورت ممکن است کمیته‌ای از مرجعی دیگر مثلا بگوید به جای مترو از منوریل استفاده کنید.

وی تاکید کرد: قرار نیست تدبیر و نظر شورای شهر تهران به عنوان تصمیم‌گیر در مورد شهر از سوی حوزه دیگری وتو شود.

خادم نیز در توضیحات پایانی خود، گفت: سیاستگذاران در شورای شهر تهران با شوراهای مختلف در نقاط پیرامونی باید هماهنگ باشد، در حال حاضر دهیاریها مجوز ساخت و ساز می‌دهند و بزرگ شدن آنها مشکلات بزرگی را به وجود آورده است.

گفتنی است، طرح تشکیل شوراهای هماهنگی نظام مدیریت مجموعه شهری تهران با 8 رای از بین 10 نفر اعضای حاضر در جلسه شورا به تصویب رسید، اما پس از تصویب آن جلسه شورا به دلیل کم شدن تعداد اعضا از رسمیت افتاد.

کد خبر 65829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز