مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

فردیس شبیه هیچ جای دیگری نیست! همان‌طور که حوزه نفوذ کرج با کلانشهر تهران درهم آمیخته است.

 حوزه نفوذ فردیس هم با ملارد، شهریار، اندیشه، مشکین‌دشت، محمدشهر و گرمدره تعریف می‌شود. بنابراین فردیس حوزه‌ای قوی است اما شرایط استاندارد و مثبت حاصل از اختلاط حوزه‌ها در آن دیده نمی‌شود. فردیس نه بافت طبیعی دارد و نه بافت باستانی. هویت این شهر، مردم هستند و بس. بنابراین قرار گرفتن در چند کیلومتری پایتخت پیامدی جز سرریز جمعیت به این محدوده نداشته است.

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است نمود «مشکلات متعدد» شهر فردیس در حوزه‌های مختلف است. از جمله معضلات ملموس منطقه می‌توان به کمبود راه‌های  قابل دسترسی شهر اشاره کرد؛ یعنی برای اتصال شهر به کرج تنها جاده ملارد کارآمد است. ورودی‌های شهر هم هویت ندارند؛ یعنی شما از هرطرف که به فردیس وارد می‌شوید تغییری احساس نمی‌کنید و فردیس به شکل یک محدوده جدید و جدای از محدوده قبلی به چشم می‌آید.  در این شهر مکانی به عنوان مرکز شهر با کاربری تفریحی، فروشگاهی و خدماتی وجود ندارد و گسترش غیرمنطقی و افقی شهر با تبعیت نکردن از الگوهای معماری سیمای شهر را مخدوش کرده است.

از سوی دیگر در تعریف «شهر» به محدوده‌هایی با جمعیت بالای 8هزار نفر اشاره شده است که به این ترتیب هر کدام از شهرک‌های اقماری فردیس به طور مجزا در این تعریف می‌گنجد، اما کمبود فضای آموزشی، خدماتی، فرهنگی و حتی فضای سبز تمام ساختارها را به هم ریخته است. یکی دیگر از مشکلات مردم فردیس ناشی از معضل آب‌های سطحی است. در حالی که آب‌های سطحی در همه جا سودمندند و مزیت محسوب می‌شوند.

آب‌های سطحی فردیس که از شیب مخروط افکنه کرج به این‌سو می‌آیند، اثری جز ایجاد گرفتاری برای مردم و تخریب آسفالت ندارند. همه اینها حاصل نبود شبکه هدایت آب‌های سطحی در فردیس است که خود مشکل بزرگی به شمار می‌آید.

کد خبر 65772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز