سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

سه مطلب کوتاه هنری، سینمایی و تلویزیونی؛‌مطلب اول از آتوسا رقمی و دو مطلب دیگر از کیکاووس زیاری:

   تناسب، تفاوت، هماهنگی  

 در جزایر «سولومون» در جنوب اقیانوس آرام، مردمی بومی زندگی می‌کنند که هزاران سال است فرهنگشان را سینه‌به‌سینه و نسل به نسل به هم منتقل می‌کنند. مردم بومی جزایر سولومون آثار هنری خاصی دارند؛ بیشتر این آثار در حقیقت وسیله‌هایی هستند که آنها در زندگی روزمره‌شان به کار می‌برند، اما به خاطر زیبایی و ویژگی‌های هنری دیگرشان، ما آنها را جزو آثاری هنری می‌دانیم؛ از جمله این آثار، قایق‌هایی هستند که مردم سالومون با آنها به شکار ماهی می‌روند. آنها این قایق‌ها را خیلی قشنگ و خوش‌فرم می‌سازند و بدنه‌شان را هم با صدف تزیین می‌کنند.

   با وجود این‌که خود این قایق‌ها نوعی اثر هنری به حساب می‌آیند، مردم سولومون، جلوی این قایق‌ها هم، درست بالای قسمتی که در آب فرو می‌رود، مجسمه‌های کوچکی به شکل انسان قرار می‌دهند. بیشتر این مجسمه‌ها که «موزوموزو» نام دارند، انسانی را به شکل نشسته نشان می‌دهند، یا فقط شکل سر یک انسان هستند که دست‌‌هایش را زیر چانه گرفته است، مثل نمونه‌ای که اینجا می‌بینید.

   مردم جزایر سولومون اعتقاد دارند که این مجسمه‌ها به آنها کمک می‌کنند در شکارشان موفق و از خطرها در امان باشند. هر چند مردم سالومون این مجسمه‌ها را برای حفظ جانشان می‌سازند، اما زیبایی آنها و مهارتی که در ساختشان به کار می‌رود، آنها را به آثار هنری ارزشمندی تبدیل می‌کند.

   مردم سالومون این مجسمه‌ها را از چوب می‌تراشند و با رنگ‌های طبیعی تزیین و رنگ‌آمیزی می‌کنند و آن‌وقت برای زیباترشدنشان، در بعضی قسمت‌های آنها صدف کار می‌گذارند. چشم‌های مجسمه‌ای هم که اینجا می‌بینید به همین دلیل با صدف درست شده‌اند، همین‌طور بخشی از کلاه و گوشواره‌های آن. با این وجود، جنس و سطح براق صدفی که در این قسمت‌ها به کار رفته، تنها عامل زیباتر شدن این مجسمه نیست:

شکل گوشواره‌ها و کلاه، جایی که قرار گرفته‌اند و هماهنگی‌شان با کل مجسمه و همین‌طور تفاوت زیاد رنگ آنها با رنگ  قسمت‌های دیگر، در زیبایی مجسمه تأثیر زیادی داشته است.

سالومونی‌ها هم مثل بیشتر مردم بومی دیگر، نسبت‌ها را در آثار هنری‌شان تغییر می‌دهند، آنها را از نسبت‌های طبیعی کاملاً دور می‌کنند و نسبت‌های تازه خودشان را به وجود می‌آورند و در آنها اغراق می‌کنند؛ کشیدگی چانه و بینی این مجسمه هم خیلی بیشتر از حد طبیعی است و باعث شده ظاهر آن شباهتی به حیوان‌ها پیدا کند؛ با وجود این، به‌هم خوردن نسبت‌های طبیعی مجسمه، نه تنها آن را بد شکل نکرده، بلکه نوعی زیبایی خاص و منحصر به فرد به آن داده است.

   دست‌های مجسمه با سرش زاویه‌ تند می‌سازند و این زاویه تند با خط‌های نرم و گرد قسمت‌های دیگر مجسمه، تفاوت زیادی دارد؛ ‌این تفاوت به علاوه خط ابروها و قرینه نبودنشان، شکل انگشت‌ها که برآمدگی ندارند و مثل دو سطح صاف به هم چسبیده‌اند و... همه از جذابیت‌های خاص این مجسمه هستند.

   این‌طور که از این مجسمه نگه‌دار قایق پیداست، سالومونی‌ها، که دوره‌های آموزش هنر را هم نگذرانده‌اند ، با تکیه به تجربه و حس زیبایی‌شناسی طبیعی‌شان و همین‌طور چیزهایی که از اجدادشان یاد گرفته‌اند، آثاری را می‌آفرینند که هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارند.

   ماجراجویی نامعلوم بتمن

   قسمت جدید مجموعه فیلم «بتمن»، حال و هوای ویژه‌ای دارد، ولی سازندگان فیلم تا زمان شروع فیلم‌برداری آن، نمی‌خواهند اطلاعات زیادی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند. قسمت قبلی بتمن با نام «شوالیه تاریکی» تابستان امسال با موفقیت زیادی روبه‌رو شد و سروصدای زیادی به راه انداخت. بسیاری از اهالی سینما می‌گویند به احتمال زیاد این فیلم امسال نامزد دریافت چندین جایزه اسکار خواهد شد. موفقیت این فیلم باعث شد علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی نسبت به قسمت تازه فیلم کنجکاو شوند.

   در قسمت جدید دو شخصیت منفی «پنگوئن» و «طراح معما» با بتمن مبارزه می‌کنند. پنگوئن یک موجود نیمه‌انسان و نیمه‌پنگوئن است که رهبری پنگوئن‌ها را در راهروهای زیرزمینی شهر «گوتام سیتی» به عهده دارد. طراح معما هم یک مرد پرجنب‌وجوش است که همیشه در حال طرح معماهای سخت و جدید است و با این کار، دردسرهای زیادی برای بتمن به‌وجود می‌آورد. این دو موجود منفی با کارهایشان شهر محل زندگی بتمن- یعنی گوتام سیتی- را درگیر مشکلات زیادی می‌کنند.

 در حالی که «کریستین بل» برای سومین بار نقش شخصیت دو چهره بتمن/ بروس‌وین را بازی می‌کند، هنوز بازیگران نقش‌های منفی انتخاب نشده‌اند. خیلی‌ها می‌گویند نقش طراح معما را «جانی‌دپ» بازی خواهد کرد و «فیلیپ سیمور هافمن»- که سال قبل برای «کاپوتی» اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت- در نقش مرد پنگوئنی ظاهر خواهد شد. ولی سازندگان فیلم این شایعه را تأیید نکرده‌اند. آنها می‌گویند هنوز در حال بررسی بازیگران مختلفی برای حضور در این نقش‌ها هستند.

   کریستوفر نولان» هم برای سومین بار کارگردانی فیلم بتمن را انجام می‌دهد.

   برای قسمت جدید هنوز نامی انتخاب نشده و قرار است کلید فیلم‌برداری آن تا دو ماه دیگر زده شود. اما این فیلم  زودتر از تابستان سال 2010 روی پرده سینماها نخواهد رفت.

   اولین قسمت مجموعه فیلم کمیک استریپی بتمن اوایل دهه80 به نمایش عمومی درآمد. قسمت‌های دوم و سوم فیلم در فاصله کوتاهی بعد از قسمت اول به روی پرده رفتند. سازندگان فیلم در دهه90، دیگر قسمت تازه‌ای از این فیلم را تهیه نکردند. چهار سال قبل نولان با کارگردانی قسمت چهارم، روح تازه‌ای به این مجموعه فیلم داد. بتمن در کنارشخصیت‌های دیگری مثل سوپرمن و اسپایدرمن، از شخصیت‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان است. تمام این شخصیت‌ها این روزها جزو شخصیت‌های مطرح دنیای سینما هستند که با ماجراجویی‌هایشان به دیدار تماشاگران این نوع فیلم‌های حادثه‌ای و ماجراجویانه می‌آیند.

   بروس‌لی در چین

   تلویزیون چین میزبان «بروس‌لی» است. این بازیگر رزمی‌کار قدیمی سینما، سوژه اصلی یک مجموعه 50 قسمتی تلویزیونی است. این مجموعه «افسانه بروس لی» نام دارد و با هزینه خیلی زیادی تهیه شده است. این اولین بار است که تلویزیون چین مجموعه‌ای را در باره این استاد کونگ‌فو تهیه و پخش می‌کند.

 صحنه‌های مجموعه در چین، هنگ‌کنگ، آمریکا و مالزی فیلم‌برداری شده است. گروه سازنده مجموعه مدت9 ماه مشغول فیلم‌برداری بوده‌اند. برخلاف فیلم‌هایی که قبل از این درباره بروس‌لی ساخته شده‌اند، افسانه بروس لی اختصاص به کل زندگی این بازیگر- ورزشکار دارد. مجموعه با دوران سال‌های کودکی و نوجوانی بروس‌لی شروع می‌شود. او که در هنگ‌کنگ بزرگ شد در جوانی به آمریکا رفت.

در همین محل بود که او هنرهای رزمی و کونگ‌فو  را یاد گرفت و به زودی سر از عالم سینما
در آورد. او در دهه هفتاد در فیلم‌هایی مثل «اژدها وارد می‌شود» و «بازگشت اژدها» بازی کرد و فیلم‌های ورزشی کاراته‌ای با این فیلم‌ها رونق پیدا کردند.

   نقش بروس‌لی را در مجموعه تلویزیونی «دنی‌چان» بازی می‌کند. او که اهل هنگ‌کنگ است، می‌گوید: «تا به امروز همه ما در فیلم‌های سینمایی چهره جذاب و با نفوذ بروس‌لی را دیده‌ایم. علتش هم این است که فیلم‌های او همیشه جذاب و سرگرم کننده بوده‌اند. ولی آدم‌های کمی هستند که می‌دانند او درد و رنج و سختی خیلی  زیادی هم کشید. او تلاش زیادی کرد تا به آدمی موفق تبدیل شود و کمتر کسی می‌داند او با چه مشکلاتی روبه‌رو شد. مجموعه ما این بخش از زندگی و شخصیت او را نیز به تماشاچی نشان می‌دهد.» دنی‌چان که 34سال دارد، می‌گوید قدرت رزمی بروس لی را ندارد، ولی تلاش زیادی کرده تا بتواند مثل او جلوی دوربین تحرک داشته باشد.

   به گفته چان: «بروس‌لی مظهر توانایی، قدرت، هوش و تحرک بود و این نکته را در فیلم‌هایش به خوبی نمایش می‌داد. امیدوارم تماشاگران مجموعه، این بخش از شخصیت او را مورد توجه قرار دهند و فقط به هنر رزمی او دقت نکنند. لی از ورزش کونگ‌فو برای انجام کارها و اقدامات درست استفاده می‌کرد و همیشه مخالف خشونت بود.»

   بروس‌لی، سال 1973 در سن 32سالگی به دلیل بیماری مغزی درگذشت. فیلم‌های او در چین از اوایل دهه هشتاد- و از طریق نوار ویدیو- به نمایش در آمدند. دوستداران این بازیگر در هنگ‌کنگ و چین، موزه او را افتتاح کرده‌اند که همه روزه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود «افسانه بروس‌لی» به یکی از مجموعه‌های پربیننده‌ تلویزیونی چین تبدیل شود.

کد خبر 65711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز