مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار موظف به ارائه ضمانت‌نامه برای انتقال مرجان‌ها شده است.

مهندس صدیقی با اشاره به ارائه گزارشی از سوی مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای انتقال مرجان‌های این منطقه گفت: پس از بررسی گزارش‌های ارائه شده در این خصوص و با توجه به اینکه احتمال مرگ‌ومیر و وارد آمدن صدمه به مرجان‌های منطقه وجود دارد، مجری پروژه مکلف شد علاوه بر ارائه روش کار، استانداردها، به‌کارگیری مشاور خارجی، نظارت سازمان، رعایت الزامات زیست‌محیطی، مطالعه و امکان‌سنجی روی رسوبات، جنس بستر و جریان آب، انتخاب محل مناسب، وضعیت گونه‌های مرجانی و میزان تحمل گونه‌های مختلف برای انتقال، ارزیابی توان و تحمل اکولوژیک و روش‌های انتقال، نسبت به ارائه ضمانت‌نامه درخصوص انتقال و زنده‌ماندن حداقل 80 درصد مرجان‌ها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه مجری باید ضمانت دهد که مرجان‌های منتقل‌شده در یک دوره شش ماهه تا یکساله پس از انتقال سالم بمانند، افزود: بهترین ضمانت در این زمینه، ضمانت‌نامه بانکی است که درصورت مرگ‌و‌میر مرجان‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به،  به  اجراگذاشتن این ضمانت‌نامه و استفاده از آن برای احیای مجدد مرجان‌های منطقه اقدام می‌کند.

مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، اخذ این ضمانت‌نامه را در راستای اجرای صحیح و کامل مرجان‌های منطقه دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست هم‌اکنون در حال بررسی رقم ضمانت‌نامه بانکی است.

وی افزود: تعیین رقم ضمانت‌نامه بانکی به دو روش مطالعات میدانی و استفاده از موارد مشابه در سایر کشورها قابل انجام است.

صدیقی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون پروژه توسعه بندر شهید بهشتی متوقف است، گفت: اجرای برآورد میدانی به حدود 2 ماه زمان نیاز دارد که در این خصوص با مجری مکاتبه شده که مشخص کند می‌تواند برای این مدت منتظر بماند یا اینکه از موارد مشابه مانند مصر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برآوردها نشان می‌دهد حدود 4 هکتار منطقه مرجانی در داخل طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار وجود دارد، یادآور شد: احداث دایک شرقی که طول آن قرار است به 3 هزار متر برسد هم‌اکنون در یکهزار و 700 متری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست متوقف شده است.

کد خبر 65707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز