دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصمیم دولت اکوادور مبنی بر اخراج شرکت ساختمانی اودبرچت از این کشور و اختلافات دولت کیتو با شرکت نفتی پتروبراس روابط اکوادور و برزیل را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است.

به نوشته ال پاییس، به رغم روابط به ظاهر خوب میان دولت‌های برزیل و اکوادور، روابط دو کشور یکی از حاد ترین دوران خود را پس از آنکه کورئا تصمیم به اخراج شرکت ساختمانی اودبرچت از اکوادور گرفت و با ادامه حضور شرکت نفتی پترواوبراس در این کشور موافقت نکرد، سپری می‌کند.

ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهور برزیل نیز در واکنش به شرایط ایجاد شده در روابط این دو کشور که از 23 سپتامبر سال جاری به این طرف وخیم تر شده است، سفر هیات برزیلی به ریاست الفردو ناسیمنتو وزیر حمل و نقل این کشور به اکوادور را لغو کرده است.

قرار بود در جریان دیدار وزیر حمل و نقل برزیل از اکوادور سرمایه گذاری مشترک دو کشور در طرح ساخت کریدور بین دواقیانوس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
[توافق بولیوی و برزیل برای ساخت کریدور آمازون]

به موجب این طرح جاده‌ای که از بندر اکوادوری مانتا آغاز می‌شود، اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس در سواحل برزیل متصل می‌شود. طرح ایجاد کریدور بین دو اقیانوس از جمله طرح‌های ابتکاری است که قرار است به منظور همگرایی بیشتر در آمریکا جنوبی انجام گیرد.

رافائل کورئا رئیس جمهور اما پس از پیروزی در رفراندوم بازنگری قانون اساسی مجددا در روز شنبه 11 اکتبر در سخنانی که لحن ضد برزیلی داشتند، گفت: شرکت اودبرچت به دلیل به تمشخر گرفتن دولت اکوادور از کشور خارج خواهد شد. کورئا افزود: فرمانی که به خروج شرکت برزیلی جنبه رسمی می دهد، روز پنجشنبه گذشته به امضا رسیده است.

کورئا در سخنان خویش همچنین از تصمیم دولت برزیل مبنی بر به تعلیق در آوردن مذاکرات برای اجرای طرح جاده‌ای بین اقیانوسی، ابراز تاسف کرد.

کورئا با اشاره به این که شهر مانوس مرکز ایالت برزیلی آمازون پس از اجرای طرح جاده بین دواقیانوس از نظر اقتصادی بیشترین منفعت را خواهد برد، اظهارداشت که برزیل تنها کشوری خواهد بود که از به تعلیق در آمدن مذاکرات بر سر جاده بین دو اقیانوس متضرر خواهد شد.

کد خبر 65656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز