سازمان ملل می‌گوید عراق آخرین بخش از غرامت ۵۲.۴ میلیارد دلاری برای جبران خسارات‌های ثابت‌شده افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها در جریان تهاجم سال ۱۹۹۰ این کشور به کویت را پردخته است.

Kuwait

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز «کمیسیون غرامت سازمان ملل» (UNCC) که پس از اشغال هفت‌ماهه کویت بوسیله عراق و شکست نیروهای صدام حسین بوسیله ائتلاف نیروهای به رهبری آمریکا در جنگ اول خلیج فارس تشکیل شد، هر سال بخشی از درآمد فروش نفت عراق را دریافت می‌کرد. این میزان در طول ۳۰ سال گذشته متفاوت و آخرین مورد آن ۳ درصد بوده است.

در مجموع حدود ۲.۷ میلیون مورد ادعای خسارات به ارزش ۳۵۲.۵ میلیارد دلار به UNCC تسلیم شد، اما این کمیسیون در نهایت پرداخت ۵۲.۵ میلیارد دلار مربوط به ۱.۵ میلیون مورد ادعای موفق را تایید کرد.

بزرگترین ادعای خسارات معادل ۱۴.۷ میلیارد دلار مربوط به «شرکت نفت کویت» (KPC) بود که نیروهای عراقی در هنگام عقب‌نشینی چاه‌های نفت آن را به آتش کشیده بودند.

این پرداخت‌ها در فاصله اکتبر ۲۰۱۴ تا آوریل ۲۰۱۸ به علت مشکلات امنیتی و بودجه‌ای دولت عراق در مبارزه با شورشیان داعش معلق شد.

این کمیسیون مستقر در ژنو روز چهارشنبه پس از جلسه «شورای حکام» آن در پشت درهای بسته اعلام کرد:‌ «با آخرین پرداخت غرامت انجام شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲ همه غرامت‌های مقررشده بوسیله کمیسیون اکنون به طور کامل پرداخت شده‌اند.»

این کمیسیون افزود: «دولت عراق به تعهدات بین‌المللی‌اش برای جبران همه خسارت‌های مقررشده بوسیله کمیسیون به خاطر زیان یا آسیب‌های ناشی از نتایج مستقیم تهاجم غیرقانونی عراق به کویت عمل کرده است.»

کد خبر 656206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha