بزرگ‌ترین میدان تهران است و نماد آزادی در آن قرار دارد. این میدان را مهندس حسین امانت سال ۱۳۴۵ به دستور محمدرضا پهلوی و برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله طراحی کرد و سال ۱۳۴۸ با عنوان شهیاد رونمایی شد .کمتر از ده سال بعد یعنی در بهمن ۵۷ اما تبدیل به کانون تجمعات و راهپمیایی‌ها علیه رژیم پهلوی شد.

ميدان ازادي

همشهری آنلاین - حافظه‌ی تاریخی: تظاهرات در این سال به ویژه از میدان‌های امام حسین و انقلاب به سوی آزادی انجام می‌شد و در این میدان بود که خیل عظیم جمعیت به یکدیگر می‌رسیدند. به این ترتیب می توان گفت بسترمیدان انقلاب تا  میدان آزادی محل مهم‌ترین کنش های اجتماعی کشور بوده است.

میدان انقلاب نیز که ۴ دهه قبل میدان ۲۴ اسفند نام داشت دیگر محور تظاهرات مردمی بود. این میدان به مناسبت تولد رضاشاه پهلوی در این روز ۲۴ اسفند نام‌گذاری شده بود و مجمسه‌ای از او در میانه آن قرار داشت. به همین دلیل به آن میدان مجسمه نیز می‌گفتند که با چهار سینما و مغازه‌های مختلف احاطه شده بود و یکی از پاتوق‌های جوانان از دهه ۳۰ تا کنون بوده است. به این ترتیب در روزهای انقلاب میدان ۲۴ اسفند میزبان یکی از مراکز تظاهرات بود و در نهایت سرنگونی مجسمه رضاشاه از این میدان تبدیل به یکی از نمادهای پیروزی انقلاب اسلامی شد.

پس از انقلاب نیز نخستین المان میدان در سال ۱۳۶۱ به دست فریدون صدیقی فرزند مجسمه‌ای مشهور ابوالحسن صدیقی ساخته می‌شود که امروز نبش خیابان آزادی و انقلاب قرار دارد. پس از آن از سال ۸۸ تا ۹۰ طرحی گنبدی در میدان اجرا شد که به دلیل اعتراضات تخریب و پس از چند سال به گنبدی فیروزه‌ای تبدیل شد از نظر جذابیت بصری مورد انتقاد منتقدان است اگرچه که المان‌ها تاثیر زیادی بر هویت این شاهد بزرگ تاریخی پایتخت نداشته‌اند.

کد خبر 655558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha