همشهری آنلاین: یکی از برندگان امسال جایزه نوبل پزشکی می‌گوید بحران مالی فعلی در جهان ممکن است تاثیری منفی بر وضعیت بهداشت در جهان به خصوص در کشورهای فقیرتر داشته باشد.

 خانم فرانسوا بار - سینوسی که امسال به همراه لوک مونتانیه، به خاطر کشف ویروس ایدز در سال 1983، برنده نیمی از جایزه نوبل پزشکی سال 2008 شد، به رادیوی RTL گفت که شرایط اقتصادی فعلی جهان ممکن است ضربه سهمناکی به بخش بهداشت و پژوهش در سراسر جهان بزند.

او گفت:"هنگامی مشکلات مالی در جهان به وجود می‌‌آید، معلوم است که تاثیرش را بر بخش بهداشت، بر پژوهش به جای خواهد گذاشت."

 هنگامی که از بار- سینوسی سوال شد چرا در حالیکه همکارش، لوک مونتانیه، برای بیش از ربع قرن است که معروفیت جهانی یافته است، او خودش را بیرون از کانون توجه‌ها نگاه داشته است، پاسخ داد که ترجیح داده است که بر کارش متمرکز بماند تا اینکه به یک چهره مشهور بدل شود.

 "شادترین زمان برای من هنگامی است که در آزمایشگاهم در انستیتو پاستور پاریس هستم، و با متخصصان بالینی و پژوهشگران ارتباط دارم و به دیدار کشورهایی در آفریقا و آسیا می‌روم که دچار بیشترین ابتلا به بیماری‌ها هستند."

بار- سینوسی 61 ساله، استاد انستیتو پاستور پاریس است.

او همچنین خواستار اختصاص بیشتر پول به پژوهش‌ها درباره ایدز شد، و مدعی شد که حقوق‌های کمی که به پژوهشگران جوان در فرانسه داده می‌شود، ممکن است پیشرفت در این حوزه را با تاخیر اندازد.

بار-سینوسی و مونتانیه نیمی‌ از جایزه نوبل پزشکی امسال را برای کشف ویروس نقص ایمنی اکتسابی (HIV) که ایدز را به وجود می‌آورد، دریافت کردند.

 نیمه دیگر جایزه به هرالد زور هوسن آلمانی رسید که برخلاف باورهای رایج نشان داد که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل سرطان گردن رحم است.

کد خبر 65504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز