همشهری آنلاین: وزیر خارجه آ‌مریکا و همتای هندی وی توافقنامه‌ فروش تکنولوژی غیرنظامی هسته‌‌ای به هند را امضا کردند، این اولین توافقنامه هسته‌‌ای میان هند و آمریکا در طول سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از گذشت یک هفته از لغو مراسم امضای توافقنامه از سوی دو طرف در دهلی نو، کاندولیزا رایس و پراناب موکرجی، همتای هندی وی این توافقنامه را در واشنگتن امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه همکاری‌های استراتژیک دو کشور نه تنها در حوزه فعالیت‌های اتمی بلکه در تجارت، همکاری‌های نظامی و سایر حوزه‌ها پررنگ خواهد شد.

پس از سه سال جریان سیاسی در دو کشور برای امضای این توافقنامه که منجر به لغو ممنوعیت فروش تجهیزات هسته‌یی غیر نظامی آمریکا به هند می‌شود، عاقبت این توافقنامه به امضای طرفین رسید.

از سال 1974 پس از انجام اولین آزمایش هسته‌‌ای هند، فروش این تجهیزات به دهلی نو ممنوع شده بود.

رایس پیش از امضای این قرارداد در واشنگتن، خطاب به جمعی از دیپلمات‌ها و سایر حضار در این مراسم گفت: بسیاری از افراد فکر می‌کردند چنین روزی هیچ وقت نمی‌آید، اما اکنون همه ساکت شدند.

موکرجی نیز اظهار داشت: این رویداد روزی مهم در مناسبات هند و آمریکاست. وی افزود: تلاش‌های سه ساله دو دولت امروز به ثمر نشست.

بر اساس مفاد این توافقنامه، هند به تکنولوژی آمریکا و انرژی اتمی ارزان قیمت دسترسی پیدا خواهد کرد و در ازای آن این کشور به بازرسان هسته‌‌ای سازمان ملل اجازه بازدید از تاسیسات غیر نظامی هسته‌یی خود را خواهد داد. این اجازه تنها شامل تاسیسات غیر نظامی می‌شود و تاسیسات نظامی شامل آن نیست.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا و مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند در ژوئیه سال 2005 با امضای این توافقنامه موافقت کرده بودند اما اختلاف نظرهای فراوانی میان قانونگذاران موافق و مخالف آن در دو کشور وجود داشته است.

مخالفان معتقدند امضای این توافقنامه تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های هسته‌‌ای را افزایش می‌دهد.

کد خبر 65479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز