جمعه ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

دستمال کاغذی یکی از آن کالا‌هایی است که تقریبا همه ما در طول روز از آن استفاده می‌کنیم و استفاده از آن به یک مکان یا شرایط خاص محدود نمی‌شود.

یکبار مصرف بودن دستمال کاغذی یکی از ویژگی‌های آن است که همزمان با افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت بهداشت، مردم را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.

البته بازار دستمال کاغذی یکی از آن بازار‌هایی است که نوسان قیمت در آن بسیار قابل توجه است.

اما به هرترتیب حتی افزایش قیمت هم نمی‌تواند مانع مصرف دستمال کاغذی شود. طی دهه گذشته، قیمت جهانی انواع دستمال کاغذی روندی رو به رشد داشته است.

هر چند افزایش میزان تولید، احداث کارخانه های جدید و توسعه فناوری های جدید
می تواند موجب کاهش قیمت ها شود، اما عواملی همچون افزایش هزینه های تولید (نیروی کار، انرژی و...) و از آن مهم تر افزایش جمعیت و بالا رفتن میزان مصرف جهانی موجب رشد نرخ تقاضا و بالارفتن قیمت ها شده است.

کارشناسان این صنعت پیش بینی می کنند که در صورت تداوم رشد تقاضا، می توان انتظار داشت که قیمت ها بیش از پیش افزایش پیدا کند.

باید گفت که خاورمیانه یکی از بازارهای نوظهور برای دستمال کاغذی به شمار می رود. امکانات بالقوه در این منطقه بسیار زیاد و سودآوری این بازار نیز چشمگیر ارزیابی می شود.

با این حال، سرانه مصرف دستمال کاغذی در خاورمیانه هنوز هم بسیار پایین تر از سایر نقاط جهان است. 

بازار دستمال کاغذی ای در ایران با تولید سالانه 30 هزار تن حدود 60 میلیارد تومان گردش مالی دارد. علاوه بر این سالانه حدود 3 میلیون دلار از دستمال کاغذی‌های تولید داخل به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

یکی از نکات پر‌اهمیت در استفاده از دستمال کاغذی، کیفیت آن است. دستمال کاغذی مرغوب و یا مناسب به دستمال کاغذی ای گفته می شود که بعد از خیس شدن، ریزریز و پودر نشود و بعد از چند دقیقه به حالت اولیه خود برگردد.

همچنین دستمال کاغذی‌هایی که لکه روی آنها مشاهده می‌شود یا بوی نامطبوعی دارند از انواع مرغوب به شمار نمی‌روند

کد خبر 65386

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز