افزایش جمعیت و ترافیک شهری باعث افزایش آلودگی هوا و هدر رفتن زمان در شهرهای بزرگ است. اما سه شهر پکن، شیکاگو و برلین تجربه‌های موفق و ساده‌ای در این زمینه دارند: استفاده از اپلیکیشن‌ها.

دوچرخه سواري در شيكاگو

به گزارش همشهری آنلاین، تسهیل رفت‌وآمد روزانه درون شهری یکی از رویکردهای جدی در مدیریت ترافیک و آلودگی کلانشهرهاست و چالش تشویق شهروندان به کمتر استفاده کردن از وسائل نقلیه شخصی به تجربه‌ای موفق در پکن، شیکاگو و... تبدیل شده است.

سیستم رزرو اینترنتی بلیط در پکن 

پکن، پایتخت چین، یکی از کلان‌شهرهای بسیار متراکم و پرجمعیت است. هر ساله بیش از ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سفر از طریق وسایل نقلیه عمومی در این شهر انجام می‌شود. این حجم بالای رفت و آمد، باعث ایجاد صف‌های طولانی تهیه بلیط شده است و حداقل زمان انتظار برای تهیه بلیط را به حدود ۲۰ دقیقه رسانده است. این معضل باعث انصراف بسیاری از شهروندان از استفاده از وسایل نقلیه عمومی و جایگزین کردن خودروهای شخصی شد.

برای رفع این مشکل، مدیریت شهری پکن، برنامه‌ای راه‌اندازی کرد تا مردم بتوانند به صورت آنلاین بلیط تهیه کنند و همین روش مدت زمان تهیه بلیط را تا ۸۰ درصد کاهش داد. شهروندان می‌توانند تنها از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود به وب‌سایت مورد نظر وارد شوند و بلیط خود را رزرو کنند.

طرح اشتراک دوچرخه در شیکاگو

شهر بزرگ شیکاگو، سومین شهر پرجمعیت ایالات متحده، به منظور تسهیل رفت و آمد شهروندان، طرح دوچرخه‌های اشتراکی را پیاده کرده است. ایستگاه‌های پر تعداد دوچرخه اشتراکی در سراسر این شهر دسترسی به این وسیله را آسان کرده؛ البته هزینه استفاده از این دوچرخه‌ها با توجه به شرایط مختلفی متفاوت است اما  طرح‌های تخفیف‌دار زیادی در برنامه استفاده از این دوچرخه‌ها وجود دارد؛ به طور مثال اشتراک یک ساله در این اپلیکیشن و اجاره دوچرخه عمومی تنها با ۵ دلار میسر است.

بیش از ۳۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و ۱۳۰۰ ایستگاه این شهر همچنان نیز در حال توسعه است و شهرداری شیکاگو قصد دارد این شهر را به بهترین شهر بزرگ آمریکا برای دوچرخه سواری تبدیل کند.

۳ روش موفق اپلیکیشنی برای تردد بدون ترافیک در کلانشهرها

نرم‌افزار استفاده از خودروهای سواری در برلین

چند سالی است در برلین، پایتخت آلمان، نرم‌افزاری رایگان ایجاد شده که به مردم امکان استفاده از خودروهای اشتراکی را با کمترین هزینه ممکن می‌دهد. مسافران از طریق این برنامه خودروهایی که در مسیری مشابه رفت و آمد دارند را رزرو می‌کنند. اگرچه این خودروها ملزم به رساندن مسافر خود به درب مقصد نیستند اما آن‌ها را در نزدیک‌ترین محل پیاده می‌کنند. این طرح بر کاهش استفاده از خودروهای شخصی تاثیری مثبت و قابل توجه داشته است.

کد خبر 653346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha