گروه بین‌الملل: شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای را برای مقابله با پدیده دزدی دریایی در سواحل سومالی به تصویب رساند.

به گزارش العربیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای به شماره ۱۸۳۸، درباره پدیده راهزنی دریایی در سواحل سومالی؛ از کشورهای مختلف خواست، کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی خود را برای مقابله با دزدی دریایی در نزدیکی سواحل سومالی مستقر کنند.

قطعنامه شورای امنیت پس از آن صادر شد که اتحادیه اروپا با اعزام نیروهایی از 8کشور عضو خود برای مقابله با پدیده دزدی دریایی در نزدیکی سواحل سومالی موافقت کرد.

برخی منابع می‌گویند: اموالی که دزدان دریایی طی سال‌جاری از راهزنی کسب کرده‌اند، بالغ بر  ۳۰میلیون دلار شده است.

شورای امنیت این قطعنامه را با تکیه بر فصل هفتم منشور ملل متحد صادر کرده است. در قطعنامه شورای امنیت، بر نگرانی شدید جامعه جهانی از پدیده دزدی دریایی، که منطقه شاخ آفریقا شاهد آن است و نیز ربوده شدن کشتی اوکراینی حامل سلاح تاکید شده است.

شورای امنیت همچنین از کشورهایی که دارای کشتی جنگی در این منطقه هستند، خواست، دزدی دریایی در سواحل سومالی را سرکوب کنند. این قطعنامه با اجماع اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.

شورای امنیت همچنین خواستار آن شد که کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی با استفاده
از تمامی ابزارهای نظامی ضروری در آب‌های سرزمینی سومالی و در حریم فضایی این کشور، مطابق با قوانین بین‌المللی عمل کنند تا امنیت آمد و شد دریایی از جمله درخصوص کشتی‌های حامل کمک‌های امدادی برای مردم گرسنه سومالی تضمین شود.

گزارش حاکی است، بیش از 3میلیون غیرنظامی سومالی در معرض قحطی و گرسنگی قرار دارند و بیش از ۹۰درصد مواد غذایی مورد نیاز آنان از طریق دریا و با کشتی‌های متعلق به برنامه جهانی غذا تامین می‌شود که به علت گسترش پدیده راهزنی دریایی، حمایت از قحطی زدگان دیگر میسر نیست.

این قطعنامه در حالی صادر شد که 50روز پیش یک کشتی حمل بار ایرانی نیز با 20نفر خدمه توسط دزدان دریایی سومالی ربوده شد.

این کشتی که 40هزار تن سنگ آهن را از چین به هلند منتقل می‌کرد پس از ربوده شدن در سواحل سومالی به نقطه نامعلومی منتقل شد و تاکنون تلاش‌ها برای یافتن آن و آزادی خدمه‌اش نتیجه‌ای نداشته است

کد خبر 65317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز