۱۷ پسرجوان و تحصیل‌کرده که بدون مجوز اقدام به تهیه و انتشار کلیپ‌های دوربین‌مخفی در فضای مجازی می‌کردند با تلاش پلیس فتای پایتخت دستگیر شدند.

پلیس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تحقیقات برای دستگیری این افراد از زمانی آغاز شد که مأموران پلیس فتا متوجه انتشار کلیپ‌های عجیب دوربین‌مخفی در فضای مجازی شدند.

یکی از آنها اقدام عجیب پسری جوان روی پله‌های برقی‌ بود. او درحالی‌که کیک خامه‌ای در دست داشت آن را به‌صورت زنانی که روی پله برقی بودند می‌کوبید و انتشار این کلیپ باعث ایجاد جوی از استرس و ناآرامی شده بود.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران گفت: امنیت روانی مردم یکی از دغدغه‌های مهم پلیس فتاست و انتشار فیلم‌هایی تحت عنوان دوربین مخفی این امنیت روانی را بر هم زده بود.

وی ادامه داد: تماس‌های مکرری از سوی مردم داشتیم که از پلیس فتا درخواست می‌کردند این موضوع را پیگیری کنند. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد شاهد ایجاد مزاحمت، رعب و وحشت و بی‌حرمتی به بانوان بودیم تحقیقات آغاز شد و ۱۷نفر از افرادی که اقدام به ساخت و انتشار این کلیپ‌ می‌کردند دستگیر شدند.

سرهنگ معظمی‌گودرزی افزود: مجموع دنبال‌کنندگان این افراد که ۱۲صفحه را در فضای مجازی می‌گرداندند بیش از ۴میلیون نفر است که صفحات آنها نیز مسدود شد.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان پلیس مخالف شادی مردم نیست اما شادی به چه قیمتی؟ همه این اقدامات در قانون جرم تلقی شده و پلیس هم با قاطعیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

پرتاب کیک

شایان ۳۰ ساله، فوق لیسانس مهندسی شبکه دارد. کار اصلی‌اش نصب سیستم‌های رایانه‌ای است اما به‌گفته خودش از چند وقت قبل برای شاد کردن مردم و جذب فالوئر در فضای مجازی تصمیم عجیبی گرفت: «کیک خامه‌ای را به‌صورت افراد و بعضا دختران و زنان پرتاب و فیلم تهیه می‌کردم.‌»

او اما مدعی است که «‌بعد رضایتشان را می‌گرفتم و حتی لباس هایشان را هم به خشک‌شویی می‌بردم.»

شایان ادامه می‌دهد: حدود ۴ مرتبه این شوخی عجیب را انجام دادم، البته آنها را از روی دوربین مخفی‌های خارجی الگو گرفتم. با دیدن این فیلم‌ها ساعت‌ها می‌خندیدم و فکر کردم اگر خودم بانی شوم و فیلم مشابهی تهیه کنم قطعا لبخند را به لبان خیلی از مردم می‌نشانم اما خب تصورم اشتباه بود و ظاهرا باعث ناامنی و ترس مردم شده‌ام.

شایان درباره اینکه چه افرادی را شناسایی می‌کرد، می‌گوید: معمولا از لحاظ روانشناسی مردم را بررسی می‌کردم و معمولا به سراغ افرادی می‌رفتم که ظاهر آرامی داشتند و پس از آنکه کیک با صورتشان برخورد می‌کرد کمتر سر و صدا می‌کردند.

وی می‌گوید: صبر می‌کردم پله‌ها کمی خلوت شود و بعد دوستم هم شروع می‌کرد به فیلمبرداری. عکس‌العمل مردم دیدنی و جالب بود. البته من بعد از تهیه فیلم به سراغشان می‌رفتم و توضیح می‌دادم که در برابر دوربین مخفی قرار دادند. پس از آن هم رضایت آنها را برای انتشار فیلم جلب و حتی مبلغی هم پرداخت می‌کردم. لباس‌های‌شان را هم به خشک‌شویی می‌بردم.

شایان مدعی است که قصد آزار رساندن به کسی را ندارد و حدود نیم میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد.

شوخی بی‌مزه

مهدی‌، یکی دیگر از دستگیرشدگان است. او می‌گوید اگرچه شوخی عجیب او بی‌مزه بود اما به‌نظر خودش مردم به بی‌مزه بودن آن هم می‌خندیدند و همین برای جذب فالوئر کافی بود.

او توضیح می‌دهد: به داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌رفتم و درحالی‌که پنهانی فیلم تهیه می‌کردم به فروشنده می‌گفتم پوشک سایز من دارید؟! عکس‌العمل افراد حاضر در آنجا عالی بود و شاید شوخی بی‌مزه‌ای باشد اما مردم قهقهه سر می‌دادند. البته بعد از تهیه فیلم از عکس العمل مردم به آنها می‌گفتم که در برابر دوربین مخفی قرار دارند.

او ادامه می‌دهد: یک‌بار هم رفتم ساندویچی و گفتم همبرگر می‌خواهم. ناگهان پرسیدم گوشت سگ است یا خر یا شتر؟ همین سؤال من باعث تعجب خیلی‌ها می‌شد و واکنش مردم در برابر این شوخی بی‌مزه من جالب بود. تمام این فیلم‌ها را در فضای مجازی پست می‌کردم و دست‌به‌دست می‌چرخید و هر روز افراد زیادی به پیج من سرازیر می‌شدند.

کسب در آمد از طریق یوتیوب

تمامی متهمانی که در فضای مجازی دست به انتشار فیلم‌های عجیب زده‌اند یک هدف اصلی داشتند؛ کسب درآمد بیشتر. مانند ۲ جوانی که قصدشان تولید و محتوا در یوتیوب بود تا به دلار درآمد داشته باشند. یکی از آنها می‌گوید: یکی از شوخی‌های عجیب من که ۳۰۰هزار ویو داشت این بود که گوشی دوستم را روی زمین کوبیدم و او عصبانی شد و عکس‌العملش خیلی خنده‌دار بود.

کلیپ دیگر خودکشی یک نفر را در فیلم نشان می‌داد. من نقش بازی می‌کردم و با گذاشتن طنابی دور گردنم وانمود می‌کردم خودکشی کرده‌ام. از همین اقدام فیلم تهیه می‌کردم و دوستم وقتی می‌رسید می‌ترسید و برای نجات من دست به‌کار می‌شد. در آخر چشمانم را باز می‌کردم و به او می‌گفتم همه‌چیز شوخی بوده است. عکس العمل او جالب بود و همین فیلم دست به‌دست می‌چرخیدو لایک می‌خورد.

ترساندن مردم

سینا پشت مردم راه می‌افتاد و صداهای عجیب و غریب یا ترسناک درمی‌آورد تا آنها را بترساند.

او از عکس‌العمل مردم فیلم می‌گرفت و بعد به آنها می‌گفت که در برابر دوربین مخفی قرار دارند.

سینا که ۲۰ساله و تکنیسین برق است می‌گوید: مردم گاهی جا می‌خوردند و به جای اینکه بترسند می‌خندیدند. می‌دانید چرا؟ چون چهره من خیلی خنده‌دار است. این را همه می‌گویند. کچل هستم و قیافه بامزه‌ای دارم و همین باعث می‌شد مردم وقتی برمی‌گردند با دیدن من به خنده بیفتند.

وی می‌گوید: شاید همه فکر می‌کردند من دیوانه‌ام یا مشکل عقلی دارم و به همین دلیل حرفی نمی‌زدند. با وجود این هرکس عصبی می‌شد سعی می‌کردم رضایتش را جلب کنم.

وی می‌گوید: چند وقتی است که این کار را می‌کنم و انتشار این فیلم‌ها باعث شد دنبال‌کننده‌های زیادی به پیجم سرازیر شوند. تا حالا ۶۰فیلم مشابه گرفتم و حدود ۵۰۰هزار فالوئر دارم. انگیزه‌ام پول بود چون هرچه دنبال‌کننده‌هایم زیادتر شود می‌توانم تبلیغات بیشتری بگیرم و درآمد کسب کنم. نمی‌دانستم این اقدام عجیب من جرم تلقی می‌شود و دستگیرم می‌کنند.

کد خبر 652929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 26
  • نظرات غیرقابل انتشار: 30
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    114 9
    اینا امنیت روانی مارو بهم ریختند نه اسید پاش هایی که حتی توضیحی واسش ندادن نیروهای امنیتی
  • امین IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    چرا اسید پاش ها رو نگرفتین؟ شما که اینقدر تخصص در دستگیری افراد دارین؟؟؟ چرا خاوری ها رو قبل از خروج دستگیر نکردین؟؟؟؟ فقط کسانی که باعث آوردن لبخندی بر لبان مردم هستند رو خوب دستگیر میکنین!
  • ققنوس IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    70 64
    کارشون خیلی وحشتناک بود!!! دست و پای اینها رو قطع کنن امنیت برقرار میشه اگه تنهایی موبایل دزد و کیف‌قاپ دیدین اصلا نترسین دارن باهاتون شوخی میکنن
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    30 78
    ایول یاشا پلیس فتا
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    81 40
    بنظر من کارشان لبخند بر لبان مردم پر غصه ایران عزیز بوده وحتی باید به انها جایزه وتشویق شوند ۴۵ سال غصه ورنج با چند دقیقه لبخند .....چرا پلیس انها را دستگیر کرده
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    87 34
    سلام ببین همش به خاطربی پولی وبیکاری وهم شادکردن مردم بوده گناهی نکردن نبایدتوبیخ بشن جوان هستن جویای کار اینکه بتونن دوقرون داشته باشن کمک خانواده باشن ومستقل. کاربدی اصلانکردن شغل مهیابشه اینجوری نمیکنن چون جونای امروزبسیارباهوش واستعداد خوبی دارن فقط بای ازشون استفاده بشه. راه وکارزندگی وشغل مناسبشون باشه والا. من بهشون حق میدم وطرفشونم
    • حمید IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      67 35
      برای سر گرمی و خنده عده ای در فضای مجازی ایا مجازیم با اعصاب ملت بازی کنیم خنده به چه بها اگر همین شوخی ها رو با خواهر یا مادر شما انجام بدن خوشحال میشدین ؟؟
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    84 14
    به نظر من دولت باید به فکر کار برای جوانان تحصیل کرده باشد تا اونا از بی کاری وبی پولی این جور کارانکنن
  • شیدا IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    84 20
    بنظرم من هیچ کار بدی نکردن که بخوان توبیخ بشن دوربین مخفی توهمه جای دنیا هست...
  • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    90 21
    نیروی انتظامی باید خجالت بکشه که همه دزد ها و لات ها و چاقوکشها آزادند ولی چند جوان سالم را بخاطر چند شوخی ساده دستگیر کرده.
    • معلم IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      باید با این افراد به شدت برخورد شود و زندانی و جریمه های سنگین ببرند تا کسی جرا'ت نکند امنیت و آرامش مردم ایران اسلامی را برهم بزند این ابلهان و بی فرهنگها فراموش کرده اند اینجا جمهوری اسلامی ایران است نه تکزاس و آمستردام مردم ما پیرو آرمان شهدا هستند ، این کارها خنده و شادی نمی آورد بلکه استرس و اظطراب باید شدیدا برخورد شود از پلیس فتا تشکر میکنیم.
    • حسین IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      27 15
      سلام دوست عزیز کاری نکردن؟؟؟؟ روی پله برقی هستی با این وضعیت و کلی دغدغه و فکر و نگرانی بعد یه دلقک یه کیک خامه ای می کوبه توی صورتت چه حسی پیدا می کنی؟ آیا با دادن لباست به خشکشویی حل می شه اینکار این شخص بازی با اعصاب و روان مردمه و مسلما مستحق مجازاته
    • مرتضی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      32 3
      معمولا ضعیف ترها گیر می افتند وبا آنها به شدت برخورد میشود .ولی با دزدها وقمه کش ها ومتجاوزان چندان جدی برخورد نمیشود.واگر احیانا یک دزد در حین دزدی صدمه ببیند مال باخته تا آخر عمرش گرفتار خواهد بود.مانند آن سربازی که با ماشین زد به آن دزد رذل کثیف.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    43 11
    باید اینها و دولت استخدام کنه تا از بیکاری این کارها و نکنان
    • امیدبابا IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      24 55
      چرا پس این بی‌حجابارو جمع نمیکنن. آرامش مردمو ریختن بهم. اینا آرمان خون شهدا نیست.. آدم از خونه نمیتونه بیرون بیاد
    • ناشناس IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      30 4
      شما که دم از خون شهدا میزنید تا حالا چشمات را باز کردی تا ببینی هر روز دور بورت چه قدر بی حجاب هست چه قدر گرگ صفتان در لباس میش هست آقای با غیرت اول برو با آنها کل کل کن بد بیا به این بدبختها گیر بده
  • حسین IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    24 6
    لودگی رو شما بزارین خنده مردم ازاری بود
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    33 8
    داداش همش مال بی پولیه دیگه
  • ج.مم IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    52 6
    چرا ابر بدهکارها را نمیگیرن! اینها فقط مخالف شادی وخنده مردم هستند .در عرف اینها شادی جای ندارد فقط وفقط دزدی وووو
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    43 2
    وای خدا با یه کیک خامه ای چه اضطرابی وارد میشه بهمون... پس ما عزیز نازیای بدبخت با اسید دیگه چه حالی میشیم کاش برا اون یه فکری میکردین کاش بفهمیم درک کنیم خندوندن آدما و خندیدن جرم نیست🙂 اگه منطقی فک کنیم میبینیم که اینا الان باید سر کار بهترین زندگیو داشته باشن با این میزان تحصیلاتشون نه اینکه پشتشونو که نمیگیرید هیچ به جرم شاد کردن آدما زندانیشونم میکنین🙂💔
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    43 3
    وقتی شاکی خصوصی ندارند به چه حقی پلیس دخالت کرده کلاه برداری آزاد ولی خنداندن مردم ممنوع همین کارهارا میکنیدکه جوانها به فکر ترک کشورند
  • IE ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    19 51
    سلام عرض ادب و احترام خدمت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اینها باید به سخت ترین مجازات محکوم شوند چون اینها مایه ننگ ملت شریف ایران هستند
    • واقعا که 😶😡 IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      17 3
      نوچ نوج نوچ چه خشن فکر‌ می کنی !
  • بابایی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    12 68
    شمارو به خون شهدا به فکر این بی حجابیها بی بنده بارها هم باشین..از خون شهدا خجالت بکشین..مملکتو ول کردین چسبیدین به خارج کشور. اعتقاد واسع مردم نموند اول به فکر خود کشور باشین بعد بیرون کشور
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      17 1
      خوبه که به شما اسیبی نرسوندند ول کن این بنده خداها نبودید
  • فاطمه IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    16 6
    این اشخاص به چه حقی این کار رو با مردم می کنند ؟ واقعا تعجب می کنم ، شما هایی که دارید طرفداری می کنید از کارشون ، اگه همین کار رو با خانوادتون انجام بدن و توی فضای مجازی منتشر کنند بازم این رو می گید ؟
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    25 5
    برای خنداندن مردم خیلی راهها هست نه اینکه بی مقدمه کیک را بزنن به صورت مردم اخه این چجور شوخیه
  • هادی IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    15 6
    والا با این تحصیلات اومدن یه لبخندی به لب مردم بیارن یه درآمدی هم واسه خودشون درست کنن.حالا شاید از نظر بعضی ها یکم خشن باشه ولی اجازه و رضایتشون و پخشش تو فضای مجازی رو میگرفتن.اگه با مخالفت اونایی که کیک به صورتشون میزدن بر میخوردن دیگه تکرار نمیکرن الانم یه تعهد ازشون بگیرید واسشون پرونده سازی نکنید جوانن و هزار امید و آرزو.هرکجا بعدن بخان استخدام بشن همین پرونده واسشون مشکل ساز میشه.
  • ناشناس IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    17 4
    اخه اگه بی پولن چرا اون همه پول میدن کیک میکوبن صورت مردم واقعا که ...ب نظر من مردم آزاریه این باید مجازات بشن
  • میلاد IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    17 3
    همش از بیکاریه کار نیس جونا چکار کنن فکری بحال جونا بکنین گناه دارن
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      5 1
      خیلی عالیه
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 4
    دلقکهای احمق. حیف پول مملکت که ص ف دانشگاه رفتن شماها شده.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    2 0
    به‌نظر من که شوخی با مزه‌ای بود پلیس بره خاوری دزده را دستگیر کن که کلی پول دزدید وداره به ریش دولت میخنده
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 2
    این جور افراد جلف وبی مزه را باید تنبیه کرد تا درسی برای دیگران شود تا بفهمند از هر راهی نمی شود پول درآورد.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 0
    به نظر من کارشون فقط خنداندن مردمه