تماشای سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان در سال های اخیر به عنوان آیینی است که بیش از ٨٠ درصد مخاطبان تلویزیونی را به مدت یک ماه سرگرم می‌کند و گفت‌وگو درباره سریال‌های موفق یکی از حرف‌های رایج و روزمره این محدوده زمانی است.

مدیر طرح: میترا زاغی
همکاران: سیامک کفایی، شبنم چهره، فریده درفشی، زهرا ادریس‌آبادی، سمیه گایکانی، زهره دیداری

پیشگفتار

داستان‌ها پدیده‌هایی فرهنگی هستند. از یکسو، نشان‌دهنده این موضوع هستند که انسان‌ها چگونه فکر می‌کنند و از سوی دیگر بیانگر اوضاع جاری و واقعیت‌های جامعه آنهاست. تا قبل از پیدایش رسانه‌های الکترونیک داستان‌ها به صورت شفاهی و یا مکتوب بیان می‌شدند. اما در دوره ارتباطات الکترونیک و با رواج همه جانبه رسانه‌هایی چون رادیو، تلویزیون، و سینما و اخیرا اینترنت، این رسانه‌ها بشکل آشکاری محمل روایت و ابزار داستان‌گویی شده‌اند. سینمای داستانی، نمایش‌های تلویزیونی و قالب‌های متعدد داستانی در تلویزیون از این جمله‌اند.

طبق تعریف دایره المعارف‌ ویکی‌پدیا، برنامه‌ای نمایشی (dramatic) به حساب می‌آید که محتوای آن تنظیم شده و مشتمل بر داستانی پرورده ذهن نویسنده باشد. طبق این تعریف مجموعه‌های داستانی، خواه مجموعه‌های کوتاه (miniseries)، خواه مجموعه‌های بلند (serials) عبارت خواهند بود از قسمت‌ها یا داستان‌هایی (episodes) که با بکارگیری دسته‌ای از بازیگران در صحنه‌هایی مرتبط، که داستانی را روایت می‌کنند.

مسأله تحقیق

بر اساس مطلبی که در سایت روزنامه همشهری آمده است، برنامه‌های تلویزیونی بشکل کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: واقعگرا (factual) و داستانی (fictional). از نمونه‌های دسته اول می‌توان به برنامه‌های خبری، مستندهای تلویزیونی، گزارش‌های تلویزیونی، برنامه‌های ورزشی، انواع شوهای تلویزیونی اشاره کرد و از نمونه‌های دسته دوم می توان از برنامه‌هایی مانند مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های ساخته شده برای تلویزیون، برنامه‌های طنز(انواع کمدی‌های نمایشی) نام برد.

مجموعه‌های تلویزیونی یکی از نقاط قوت تلویزیون به حساب می‌آیند چون می‌توانند با داستان‌های دنباله‌داری که گاه چند دهه طول می کشند نسل‌هایی از مخاطبان را درگیر کنند. این مجموعه‌ها با شادی و اندوه خود ارتباط عمیقی با مخاطبان برقرار می‌کنند.

مجموعه‌های تلویزیونی در ایران معمولا در 13 قسمت تهیه می‌شوند. با وجود این باید به مواردی چون پخش مجموعه‌های دنباله‌دار طنزی که در طول یک فصل پخش می‌شوند (مانند نقطه چین، شب های برره و ...) و مجموعه‌های دنباله‌دار ماه‌های رمضان اشاره کرد.
تولید و پخش این مجموعه‌ها با این فرض انجام می‌شود که مخاطبان در شرایط مناسبی برای تماشای مجموعه هستند و می‌توانند بطور منظم ماجراهای نمایشی را دنبال کنند. این قالب برنامه‌سازی در حال جا افتادن است به نحوی که می‌توان گفت تأمل و برنامه ریزی در تدارک و ساخت آنها تدریجا جای شتابزدگی و تعجیل را می‌گیرد. تماشای سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان در سال های اخیر به عنوان آیینی است که بیش از ٨٠ درصد مخاطبان تلویزیونی را به مدت یک ماه سرگرم می‌کند و گفت و گو درباره سریال‌های موفق یکی از حرف‌های رایج و روزمره این محدوده زمانی است. در واقع مناسبت ماه رمضان کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک مناسبت جدی حرفه ای در رسانه ملی است و طی یک یا دو سال گذشته سعی شده تا با تهیه برنامه‌های مختلف ساعات این ماه به بهترین نحو برای افراد بگذرد. امسال مسئولان تلویزیون  به این منظور که تماشاگران سریال‌ها بتوانند به مسائل دینی و دیگر کارهای خود نیز رسیدگی کنند ساعات پخش این سریال‌ها را طوری قرار دادند که در فاصله بین هر سریال افراد بعضی از کارهای خود را به انجام برسانند.

سریال‌های تلویزیونی مانند دیگر برنامه‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود می‌توانند بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد مانند اخلاق، فرهنگ، شیوه زندگی تأثیرگذار باشند. این سریال‌ها می‌توانند باعث پیشرفت یا پسرفت در جنبه‌های مختلف زندگی افراد شوند. مثلا طرز برخورد افراد با یکدیگر، به کار بردن بعضی واژه‌ها یا اصطلاحات، میزان احترام در جامعه و ... مواردی هستند که یک سریال تلویزیونی می‌تواند به میزان زیادی بر آنها تأثیرگذار باشد. این تأثیر بر کودکان و نوجوانان بسیار بیشتر خواهد بود، طوری که بعد از پایان بعضی از سریال‌ها خانواده‌ها از تأثیر این سریال‌ها بر کودکان و نوجوانان خود ناراحت و یا خوشحال هستند.

با توجه به مطالب بالا مسأله اصلی این تحقیق این است که این سریال‌ها تا چه حد بر الگوی زندگی روزمره افراد تأثیر گذاشته، همچنین ارزیابی نظرات مردم در رابطه با سریال‌های ماه رمضان است. اینکه این سریال‌ها تا چه حد مخاطبانشان را تحت تأثیر قرار داده‌اند و آیا نسبت به سال‌های گذشته تغییرات مثبتی داشته‌اند یا نه.  این مسأله در قالب پرسش‌های اصلی تحقیق و به شرح زیر دنبال شده است:

پرسش‌های تحقیق

• نظر مردم تهران درباره سریال‌های ماه رمضان چیست؟
• میزان استقبال از سریال‌های ماه رمضان امسال چقدر بوده؟
• مردم چقدر از سریال‌های ماه رمضان امسال رضایت دارند؟
• بهترین بازیگر زن و مرد چه کسانی بودند؟
• در مقایسه با سریال‌های سال گذشته کدام بهتر هستند؟

ضرورت و اهمیت تحقیق

از آنجا که می‌توان تلویزیون را پرمخاطب‌ترین رسانه در ایران دانست و سریال‌های این رسانه که جزیی از برنامه‌های تلویزیون به حساب می‌آیند، می‌توانند بر فرهنگ، اخلاق، رفتار و به طور کلی بر تمام شئونات زندگی بینندگان مؤثر باشند، نیاز است تا هر از چند گاهی نسبت به برنامه‌های آن ارزیابی به عمل آید تا کمکی به بهتر و آموزنده‌تر شدن این سریال‌ها شود. این ارزیابی توسط واحد نظرسنجی سازمان صدا و سیما به صورت اینترنتی انجام می‌شود، اما از آنجایی که این نظرسنجی دارای محدودیت است و چون توسط خود سازمان صدا و سیما انجام می‌شود ممکن است دچار انحراف شود، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای امسال نیز همچون سال گذشته اقدام به نظرسنجی تلفنی کرده تا نظر مردم را درباره سریال‌های این ماه جویا شود و نکات منفی و مثبت سریال‌های امسال را از نظر مردم بیان کند.

کلیات تحقیق

در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به نظر مردم تهران درباره سریال‌های ماه رمضان  دست یافت.  این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1177 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق

هدف کلی این تحقیق. بررسی تأثیر سریال‌های این ماه بر الگوی زندگی بیینندگان این سریال‌ها است، در این تحقیق اهداف دیگری نیز دنبال می‌شود از جمله:

• ارزیابی نظر مردم تهران درباره سریال‌های ویژه ماه رمضان
• ارزیابی نکات مثبت و منفی سریال‌ها
• تعیین بازیگران برتر

روش گرد‌آوری اطلاعات:

در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است. نتایج نظرسنجی های گذشته این مرکز نشان می دهد که رعایت نسبت جنسی در فرآیند اجرای نظر سنجی های تلفنی بسیار مشکل و گاه (بخصوص با توجه به محدودیت زمانی) غیرممکن است. از این رو در گزارش نتایج نظرسنجی ها ارتباط بین متغیرهای مستقل از قبیل جنس و سن و تحصیلات با متغیر وابسته مهم سنجیده و از کا اسکوار (chi-square) برای محاسبه سطح معنی داری آن استفاده می شود. نتایج قابل اعتماد (در سطح معناداری 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.

 جامعه نمونه

در این تحقیق نمونه آماری شامل  1177 نفر از مردم تهران است، که از این تعداد 35 درصد مرد و  65 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی

این نظرسنجی از تاریخ 13 تا 15 مهر ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجی

1. جنس
2. سن
3. تحصیلات
4. شما سریال های ویژه ماه رمضان رو دیدید؟
5. کدام یک از سریال های ویژه رمضان رو بیشتر پسندیدید؟
6. چرا روز حسرت؟
7. چرا مثل هیچ کس؟
8. چرا بزنگاه؟
9. چرا مأمور بدرقه؟
10. بهترین بازیگر زن سریال های ماه رمضان امسال از نظر شما؟
11. بهترین بازیگر مرد سریال های ماه رمضان امسال از نظر شما؟
12. در مجموع نکات مثبت سریال های ویژه رمضان امسال چی بود؟
13. در مجموع نکات منفی سریال  های امسال چه بود؟
14. سریال‌های امسال نسبت به سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
15. چرا بهتر؟
16. چرا بدتر؟

چکیده:

طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به نظر پاسخگویان در مورد سریال‌های ماه رمضان امسال به اجرا درآمده است. یافته های این طرح به قرار زیر است:

-65 درصد از پاسخگویان زن و35 درصد مرد هستند.
-30 درصد از پاسخگویان در گروه سنی 30-21  سال قرار دارند.
-42 درصد از پاسخگویان دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند.
- 77 درصد از پاسخگویان تماشاگر این سریال‌ها بوده‌اند.
- از میان پاسخگویانی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند،63 درصد سریال روز حسرت، 21 درصد سریال مثل هیچکس، 9 درصد سریال بزنگاه و 3 درصد سریال مأمور بدرقه را پسندیده‌اند. 4 درصد نیز هیچ‌کدام از سریال‌ها را نپسندیدند.
- از میان پاسخگویانی که سریال روز حسرت را پسندیده‌اند، 31 درصد دلیل خود را موضوع مناسب، 24 درصد نکات آموزنده، 24 درصد داستان متفاوت، 9 درصد تاثیر‌گذاری، 8 درصد نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی و 4 درصد بازی خوب بازیگران اعلام کرده‌اند.
 - از میان پاسخگویانی که سریال مثل هیچکس را پسندیده‌اند، 34 درصد دلیل خود را موضوع مناسب، 30 درصد نکات آموزنده، 19 درصد نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی، 9 درصد داستان متفاوت، 5 درصد بازی خوب بازیگران و 3 درصد تأثیر‌گذاری آن  اعلام کرده‌اند.
- از میان پاسخگویانی که سریال بزنگاه را پسندیده‌اند، 60 درصد دلیل خود را طنز بودن، 13 درصد نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی، 10 درصد موضوع مناسب، 6 درصد داستان متفاوت،  6 درصد بازی خوب بازیگران و 5 درصد نکات آموزنده اعلام کرده‌اند.
- از میان پاسخگویانی که سریال مأمور بدرقه را پسندیده‌اند، 53 درصد دلیل خود را طنز بودن، 22 درصد داستان متفاوت، 17 درصد موضوع مناسب، 4 درصد نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی و 4 درصد تأثیر‌گذاری آن اعلام کرده‌اند.
- از میان پاسخگویانی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند، 45 درصد بهترین بازیگر زن را مهراوه شریفی‌نیا، 26 درصد افسانه بایگان، 10 درصد مرجانه گلچین و 7 درصد نیز دیگر بازیگران را بهترین دانسته اند. 3 درصد نیز هیچ‌کدام از بازیگران را نپسندیده‌اند.
- از میان 902 نفر پاسخگویی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند، 44 درصد بهترین بازیگر مرد را فرامرز قریبیان، 20 درصد حسین یاری، 13 درصد پوریا پور‌سرخ، 13 درصد رضا عطاران و 7 درصد نیز سایر بازیگران را بهترین دانسته‌اند. 3 درصد نیز بازی هیچ‌کدام از بازیگران را نپسندیده‌اند.
- از میان پاسخگویانی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند، 31 درصد مهمترین نکته مثبت سریال‌های امسال را نکات آموزنده عنوان کردند.
- از میان 902 نفر پاسخگویی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند،  51 درصد مهمترین نکته منفی سریال‌ها را بد‌آموزی به‌خصوص به‌کار بردن الفاظ نامناسب عنوان کردند.
- از میان پاسخگویانی که سریال‌های ماه رمضان را دیده‌اند، 61 درصد بر این باورند که سریال‌های امسال نسبت به سال گذشته بدتر بودند. 23 درصد معتقدند که سریال‌های امسال بهتر بودند و به اعتقاد 16 درصد تفاوتی بین سریال‌های امسال و سال گذشته وجود نداشت.
- 40 درصد از پاسخگویانی که سریال‌های امسال را بهتر دانستند دلیل این اعتقاد خود را تأثیرگذاری بیشتر این سریال‌ها بیان کردند.
- 51 درصد از پاسخگویانی که سریال‌های امسال را در مقایسه با سال گذشته بدتر دانستند دلیل خود را نداشتن محتوا عنوان کردند.

جنس پاسخگویان

بر اساس جدول شماره 1، از میان 1177 نفر پاسخگو 65 درصد زن و 35 درصد مرد هستند.

جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

770

65

مرد

407

35

جمع

1177

100

نمودار شماره 1- پراکندگی جنسی پاسخگویان

سن پاسخگویان

جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می‌شود بزرگترین گروه سنی در 1177 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 21 تا 30 سال (30 درصد) و کوچک‌ترین گروه سنی را افراد 71 سال به بالا (3 درصد) تشکیل می‌دهند.

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

30 – 21 سال

359

30

40 – 31 سال

273

23

50 – 41 سال

215

18

60 – 51 سال

116

10

20 – 15 سال

103

9

70 – 61 سال

80

7

71 سال به بالا

31

3

جمع

1177

100

نمودار شماره 2- پراکندگی سنی پاسخگویان

سطح تحصیلات پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از میان 1177 نفر پاسخگو 42 درصد دیپلم و 2 درصد کارشناسی ارشد هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس تحصیلات

تحصیلات

تعداد

درصد

دیپلم

491

42

زیر دیپلم

309

26

کارشناسی

170

14

کاردانی و دانشجو

133

11

بی سواد

53

5

کارشناسی‌ارشد

21

2

جمع

1177

100

نمودار شماره 3- پراکندگی تحصیلی پاسخگویان

آیا پاسخگویان سریال های ویژه ماه رمضان را دیده‌اند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 4، از میان 1177 نفر پاسخگو، اکثریت پاسخگویان (77 درصد) سریال‌های رمضان را تماشا کرده‌اند.

جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس تماشای سریال‌های ماه رمضان

تماشای سریال‌های ماه رمضان

تعداد

درصد

بله

902

77

خیر

275

23

جمع

1177

100

نمودار شماره 4- پراکندگی پاسخگویان بر اساس تماشای سریال‌های ماه رمضان

پاسخگویان کدام‌یک از سریال‌ها را بیشتر پسندیدند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از 902 نفر پاسخگویی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند، 63 درصد سریال روز حسرت، 21 درصد سریال مثل هیچکس، 9 درصد سریال بزنگاه و 3 درصد سریال مأمور بدرقه را پسندیده‌اند. 4 درصد از پاسخگویان نیز هیچ‌کدام از این سریال‌ها را نپسندیده‌اند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس سریال مورد پسند پاسخگویان

سریال مورد پسند پاسخگویان

تعداد

درصد

روز حسرت

570

63

مثل هیچکس

192

21

بزنگاه

80

9

هیچ‌کدام

37

4

مأمور بدرقه

23

3

جمع

902

100

نمودار شماره 5- پراکندگی پاسخگویان بر اساس سریال مورد پسند پاسخگویان

دلایل عنوان شده توسط پاسخگویانی که سریال روز حسرت را پسندیده‌اند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 570 نفر پاسخگویی که سریال روز حسرت را پسندیده‌اند، 31 درصد دلیل خود را موضوع مناسب، 24 درصد نکات آموزنده، 24 درصد داستان متفاوت، 9 درصد تأثیرگذاری، 8 درصد نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی و 4 درصد بازی خوب بازیگران اعلام کرده‌اند.

جدول شماره 6- توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل مطلوبیت سریال روز حسرت

دلایل مطلوبیت سریال روز حسرت

تعداد

درصد

موضوع مناسب

176

31

نکات آموزنده

139

24

داستان متفاوت

135

24

تأثیرگذاری

54

9

نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی (توجه به مسائل روز)

45

8

بازی خوب بازیگران

21

4

جمع

570

100

نمودار شماره 6- پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلایل مطلوبیت روز حسرت

دلایل عنوان شده توسط پاسخگویانی که سریال مثل هیچکس را پسندیده‌اند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 192 نفر پاسخگویی که سریال مثل هیچکس را پسندیده‌اند، 34 درصد دلیل خود را موضوع مناسب، 30 درصد نکات آموزنده و 19 درصد نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند.

جدول شماره 7– توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل مطلوبیت سریال مثل هیچکس

دلایل مطلوبیت سریال مثل ‌هیچکس

تعداد

درصد

موضوع مناسب

66

34

نکات آموزنده

57

30

نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی (توجه به مسائل روز)

36

19

داستان متفاوت

18

9

بازی خوب بازیگران

10

5

تأثیرگذاری

5

3

جمع

192

100

نمودار شماره 7- پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلایل مطلوبیت سریال مثل هیچکس 

دلایل عنوان شده توسط پاسخگویانی که سریال بزنگاه را پسندیده‌اند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 80 نفر پاسخگویی که سریال بزنگاه  را پسندیده‌اند، 60 درصد دلیل خود را طنز بودن، 13 درصد نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی و 10 درصد موضوع مناسب عنوان کرده‌اند.

جدول شماره 8 – توزیع  پاسخگویان بر اساس دلایل مطلوبیت سریال بزنگاه

دلایل مطلوبیت سریال بزنگاه

تعداد

درصد

طنز بودن

48

60

نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی (توجه به مسائل روز)

10

13

موضوع مناسب

8

10

داستان متفاوت

5

6

بازی خوب بازیگران

5

6

نکات آموزنده

4

5

جمع

80

100

نمودار شماره 8-  پراکندگی  پاسخگویان بر اساس دلایل مطلوبیت سریال بزنگاه

دلایل عنوان شده توسط پاسخگویانی که سریال مأمور بدرقه را پسندیده‌اند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از میان 23 نفر پاسخگویی که سریال مأمور بدرقه  را پسندیده‌اند، 53 درصد دلیل خود را طنز بودن، 22 درصد داستان متفاوت و 17 درصد موضوع مناسب عنوان کرده‌اند.

جدول شماره 9 – توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل مطلوبیت سریال مأمور بدرقه

دلایل مطلوبیت سریال مأمور بدرقه

تعداد

درصد

طنز بودن

12

53

داستان متفاوت

5

22

موضوع مناسب

4

17

نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی (توجه به مسائل روز)

1

4

تأثیرگذاری

1

4

جمع

23

100

نمودار شماره 9- پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلایل مطلوبیت سریال مأمور بدرقه

بهترین بازیگر زن از نظر پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10 ، از میان 902 نفر پاسخگویی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند، 45 درصد بهترین بازیگر زن را مهراوه شریفی‌نیا، 26 درصد افسانه بایگان، 10 درصد پروانه معصومی، 9 درصد مرجانه گلچین و 7 درصد نیز دیگر بازیگران را بهترین دانسته‌اند. 3 درصد نیز نقش‌آفرینی هیچ‌یک از بازیگران زن را نپسندیده‌اند.

جدول شماره 10 – توزیع پاسخگویان بر اساس داوری آنها در تعیین بهترین بازیگر زن

بهترین بازیگر زن

تعداد

درصد

مهراوه شریفی‌نیا

403

45

افسانه بایگان

237

26

پروانه معصومی

85

10

مرجانه گلچین

84

9

سایر

63

7

هیچ‌کدام

30

3

جمع

902

100

نمودار شماره 10- پراکندگی پاسخگویان بر اساس داوری آنها در تعیین بهترین بازیگر زن

بهترین بازیگر مرد از نظر پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11،  از میان 902 نفر پاسخگویی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند، 44 درصد بهترین بازیگر مرد را فرامرز قریبیان، 20 درصد حسین یاری، 13 درصد پوریا پور‌سرخ، 13 درصد رضا عطاران و 7 درصد نیز سایر بازیگران را بهترین دانسته‌اند. 3 درصد نیز بازی هیچ‌کدام از بازیگران مرد را نپسندیدند.

جدول شماره 11 – توزیع پاسخگویان بر اساس داوری آنها در تعیین بهترین بازیگر مرد

بهترین بازیگر مرد

تعداد

درصد

فرامرز قریبیان

393

44

حسین یاری

178

20

پوریا پورسرخ

118

13

رضا عطاران

116

13

سایر

72

7

هیچ‌کدام

25

3

جمع

902

100

نمودار شماره 11- پراکندگی پاسخگویان بر اساس داوری آنها در تعیین بهترین بازیگر مرد

مهمترین نکته مثبت سریال‌های ویژه رمضان امسال

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از میان 902 نفر پاسخگویی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند، 31 درصد مهمترین نکته مثبت سریال‌های امسال را نکات آموزنده ، 20 درصد تاثیرگذاری در مردم و 17 درصد مضمون خوب عنوان کردند.

جدول شماره 12 – توزیع پاسخگویان بر اساس اعلام مهمترین نکته مثبت سریال‌ها

مهمترین نکته مثبت سریال‌ها

تعداد

درصد

نکات آموزنده

280

31

تأثیرگذاری

181

20

مضمون خوب

149

17

هیچ نکته مثبتی نداشت

103

11

نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی (توجه به مسائل روز)

98

11

ساختار معنوی

59

7

بازی خوب بازیگران

23

2

ساعت پخش مناسب

9

1

جمع

902

100

نمودار شماره 12- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اعلام مهمترین نکته مثبت سریال‌ها

مهمترین نکته منفی سریال‌های ویژه رمضان امسال

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان 902 نفر پاسخگویی که تماشاگر سریال‌های ماه رمضان بوده‌اند، 51 درصد نکات منفی سریال‌ها را بد‌آموزی بخصوص به‌کار بردن الفاظ نامناسب و 20 درصد نداشتن محتوا عنوان کردند. 15 درصد معتقد بودند سریال‌ها هیچ نکته منفی نداشت.

جدول شماره 13 – توزیع پاسخگویان بر اساس اعلام مهمترین نکته منفی سریال‌ها

مهمترین نکته منفی سریال‌ها

تعداد

درصد

بد‌آموزی

457

51

نداشتن محتوا

182

20

هیچ نکته منفی نداشت

132

15

موضوع تکراری

80

9

ساختار ضعیف هنری

39

4

بی‌توجهی به مسائل روز

12

1

جمع

902

100

نمودار شماره 13- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اعلام مهمترین نکته منفی سریال‌ها

ارزیابی پاسخگویان نسبت به سریال‌های امسال و سال گذشته

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، از میان 902 پاسخگویی که تماشاگر سریال‌های امسال بوده‌اند، 61 درصد بر این باورند که سریال‌های امسال نسبت به سال گذشته بدتر بودند. 23 درصد معتقدند که سریال‌های امسال بهتر بودند و 16 درصد اعتقاد دارند که تفاوتی بین سریال‌های امسال و سال گذشته تفاوتی وجود نداشت.

جدول شماره 14 – توزیع پاسخگویان بر اساس ارزیابی آنها نسبت به سریال‌های امسال و سال گذشته

ارزیابی پاسخگویان نسبت به سریال‌های امسال و سال گذشته

تعداد

درصد

بدتر

555

61

بهتر

206

23

فرقی نداشت

141

16

جمع

902

100

نمودار شماره 14- پراکندگی پاسخگویان بر اساس ارزیابی آنها نسبت به سریال‌های امسال و سال گذشته

دلایل پاسخگویانی که سریال‌های امسال را نسبت به سال گذشته بهتر دانستند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، از میان 206 پاسخگویی که سریال‌های امسال را بهتر دانستند، 40 درصد دلیل این امر را تأثیرگذاری بیشتر این سریال‌ها بیان کردند. دیگر دلایل آنها برای این باور عبارت بودند از: اغراق کمتر (25 درصد)، توجه به مسائل روز (21 درصد) و زمان پخش بهتر (14 درصد).

جدول شماره 15 – توزیع پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای بهتر بودن سریال‌های امسال

دلیل پاسخگویان برای بهتر بودن سریال‌های امسال

تعداد

درصد

تأثیرگذاری

83

40

اغراق کمتر

52

25

نزدیک بودن به واقعیت‌های اجتماعی (توجه به مسائل روز)

43

21

زمان پخش بهتر

28

14

جمع

206

100

نمودار شماره 15- پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای بهتر بودن سریال‌های امسال

دلایل پاسخگویانی که سریال‌های امسال را نسبت به سال گذشته بدتر دانستند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 16، از میان 555 نفر پاسخگویی که سریال‌های امسال را بدتر از سال گذشته دانستند، 51 درصد نداشتن محتوا را دلیل این اعتقاد خود دانستند. از دیگر دلایل آنها می‌توان به بدآموزی (26 درصد)، تکراری بودن و نداشتن جذابیت (20 درصد) و بی‌توجهی به مسائل روز (3 درصد) اشاره کرد.

جدول شماره 16 – توزیع پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای بدتر بودن سریال‌های امسال

دلیل پاسخگویان برای بدتر بودن سریال‌های امسال

تعداد

درصد

نداشتن محتوا

285

51

بدآموزی

146

26

تکراری بودن(نداشتن جذابیت)

110

20

بی‌توجهی به مسائل روز

14

3

جمع

555

100

نمودار شماره 16- پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای بدتر بودن سریال‌های امسال

کد خبر 65242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز