همشهری‌آنلاین: جشن خانه موسیقی با انصراف شهرام ناظری و حسین علیزاده و با اجرای ارکستر ملی، گروه کامکارها و شجریان و گروه شهناز، روزهای 25 تا 30 مهر در تالار کشور و وحدت برگزار خواهدشد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، داریوش پیرنیاکان، دبیرجشن خانه موسیقی، روز گذشته در نشست با خبرنگاران در محل خانه موسیقی حضور یافت و به تشریح جزییات این جشن پرداخت و درباره عدم حضور ناظری و علیزاده گفت:استاد ناظری پیش از این وعده‌ حضور داده بودند که به‌دلیل تداخل جشن با کنسرت ایشان در اسپانیا امکان حضور ندارند، اما حسین علیزاده قول مساعدی برای حضور نداده بودند که اکنون انصراف بدهند.

 سخنان پیرنیاکان اگر چه درباره ناظری و تلاقی برنامه‌اش در اسپانیا درست است و مدیر برنامه های ناظری هم در گفت و گو با فارس چنین همزمانی را عنوان کرد، اما درباره علیزاده و و اینکه وی قرار نبود برای خانه موسیقی برنامه‌ای اجرا کند صحیح نیست،‌ چرا که سایت خانه موسیقی در خبر 30 مرداد خود از حضور حسین علیزاده در جشن خانه موسیقی و اجرای برنامه توسط وی خبر داده بود.

در این سایت آمده بود: به پیشنهاد این هنرمند، در یکی از شب ها ،او و چند نفر از هنرمندان برجسته موسیقی ایرانی می‌توانند به تکنوازی و یا بداهه نوازی بپردازند. احتمال دارد در این اجرا یک نوازنده تنبک نیز علیزاده را همراهی کند.

 در ادامه این خبر هم نوشته شده بود:«هنوز مشخص نیست که در این شب علاوه بر علیزاده، چه هنرمندانی به نوازندگی در این شب خواهند پرداخت. اما داریوش پیرنیاکان دبیر جشن اعلام کرد که دعوت از هنرمندان دیگر برای اجرا در این شب با مشورت و انتخاب علیزاده انجام می شود.»

وی با اشاره به تاریخ برگزاری این برنامه‌ها گفت: آغازگر برنامه‌های جشن خانه موسیقی اجرای ارکستر ملی به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی با آواز سالار عقیلی است که در روزهای 25 و 26 مهر در تالار کشور به صحنه می‌روند و بعد از آن گروه کامکارها در تاریخ 27 مهر و در ادامه کنسرت استاد شجریان و گروه شهنازی است که در روزهای 28 و 29 مهر در همین مکان اجرا خواهد شد.[کنسرت شجریان برگزار می‌شود]

دبیر نهمین جشن خانه موسیقی با اشاره به اینکه با برگزاری جشن نهم خانه موسیقی، ملک این نهاد صنفی را خریداری خواهیم کرد، بیان داشت: ما 300 میلیون تومان برای خرید خانه موسیقی بدهکار هستیم که آقای قالیباف قول دادند نصف آن را از ما نگیرند. نصف دیگر این مبلغ یعنی 150 میلیون تومان را نیز از طریق کنسرت‌های جشن‌ خانه موسیقی تأمین خواهیم کرد. البته در طول سالهای گذشته هنرمندان بسیاری بعد از برگزاری کنسرت‌هایشان مبلغی را برای تامین بودجه این مسأله در اختیار خانه موسیقی قرار داده‌اند.

وی بیان داشت: امیدواریم بعد از اختتامیه جشن خانه موسیقی، جشن خرید ملک خانه را با در دست داشتن سند این ملک برگزار کنیم.

وی سپس به نرخ بلیت‌های جشن خانه اشاره کرد و آن را بین 5 تا 30 هزار تومان عنوان کرد و گفت: فروش بلیت‌ها از 18 مهر در سایت خانه موسیقی، سایت پارس کنسرت و مرکز موسیقی ققنوس آغاز خواهد شد.

پیرنیاکان در ادامه سخنان خود به برنامه اختتامیه جشن خانه موسیقی پرداخت و آن را برنامه‌ای ویژه خواند که سی‌ام مهرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

وی درباره ویژگی‌ها و تفاوت این برنامه با جشن‌های پیشین گفت: در این دوره از جشن خانه موسیقی سیستمی طراحی شده که هم در کل جریان این جشن تاثیرگذاراست و هم امیدواریم که در آینده تداوم داشته باشد که یکی از این تفاوت ها بررسی آثار منتشر شده در شاخه های آهنگسازی ، نوازندگی، خوانندگی و بهترین آلبوم در یک سال گذشته در حوزه موسیقی کلاسیک و ایرانی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : البته درنظر داشتیم بررسی آثار رسیده را در بخش های دیگر مانند طراحی روی جلد آلبوم‌ها، صدابرداری، ناشران و تهیه کننده آلبوم‌های موسیقی، تنظیم قطعات وغیره گسترش دهیم اما به دلیل کمبود وقت عملا این اتفاق نیفتاد و تصمیم گرفتیم برای نخستین تجربه در سال اول همین چهار شاخه را داوری کنیم.

پیرنیاکان سپس به طراحی تندیسی خاص برای این دوره اشاره کرد و گفت: این تندیس به عنوان نماد جشن خانه موسیقی همیشگی خواهد بود و هم در جشن پیش رو و هم در سالهای بعد به بهترین های هر شاخه اهدا خواهد شد.

دبیر نهمین جشن خانه موسیقی در ادامه به چگونگی انتخاب داوران اشاره کرد و گفت:90 هنرمند که عمدتا از استادان و یا هنرمندان برجسته بوده وهمگی از اعضای خانه نیز هستند را به عنوان داوران بالقوه و همیشگی خانه موسیقی انتخاب کرده ایم و هرساله از بین آنها به قید قرعه تعدادی را برای داوری آثار در بخشهای موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی انتخاب می کنیم از همین امسال هم قرعه به نام آقایان همایون خرم ، مسعود شعاری، مجید کیانی، ارفع اطرایی، عطا جنکوک و علی‌اکبر شکارچی به عنوان داوران در بخش موسیقی ایرانی افتاد و حسن ریاحی، و تقی ضرابی و یکی دیگر از اساتید هم از هنرمندانی هستند که آثار رسیده در بخش موسیقی کلاسیک را داوری می‌کنند.

پیرنیاکان در پایان ضمن قدردانی از همکاری هنرمندان از معاونت هنری ارشاد به دلیل همکاری و مساعدت در برگزاری این جشن تشکر و قددانی کرد و گفت: امسال هم مانند سال های گذشته از دو هنرمند برجسته و پیشکسوت در جشن خانه موسیقی تقدیر به عمل می آید.

به گزارش همشهری آنلاین طراح اصلی شیوه برگزاری جشن خانه موسیقی رامین جزایری، سازنده شناخته شده ساز و عضو سابق هیئت مدیره خانه موسیقی و رئیس کانون سازسازان بود که بهمن ماه گذشته طرح را به هیئت مدیره ارائه کرد و سپس بعد از اصلاحاتی جزیی به تصویب هیئت مدیره این نهاد موسیقایی رسید.

طبق روال هر ساله جشن خانه موسیقی باید روز نهم مهرماه که مصادف با تولد ابونصر فارابی و همزمان با روز جهانی موسیقی است برگزار شود، اما به دلیل تقارن این روز با ایام ماه مبارک رمضان و عید فطر ، به بعد از این زمان موکول شد.

کد خبر 65184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز