سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

صدف کوه‌کن: بعد از یک ماه روزه‌داری و اجتناب‌ از خوردن و نوشیدن، بازگشت به روال قبلی زندگی مستلزم طی مراحل تدریجی است.

هرگز تغییراتی که به یک‌باره روی می‌دهند، اثربخش نیستند؛ از این رو برگشت به رژیم غذایی معمول نیز شامل مراحلی می‌شود که شایسته است در رژیم غذایی خود رعایت کنید:

1 - روزهای نخست پس از ماه مبارک رمضان سعی کنید از زیاده‌خوری پرهیز کرده و وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتر را در برنامه خود داشته باشید.

2 - صبحانه را هرگز حذف نکنید و سعی کنید صبحانه‌ای کامل شامل مواد پروتئینی(شیر یا پنیر یا عدسی تا تخم‌مرغ یا ماست) مواد هیدرات کربنی (نان‌های سبوس‌دار، کورن‌فلکس و...) و در صورتی که از چربی خون بالا رنج نمی‌برید از کره، همچنین ویتامین‌ها و املاح ‌معدنی (آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها) صرف کنید.

3 - نوشیدن آب به میزان کافی 8 -7 لیوان به منظور رفع متابولیت‌های مضر را به شما پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است 2 تا 3 لیوان آن را همراه با 1عدد لیموترش تازه بنوشید.

4 - میان‌وعده‌های کوچک مثل مغزه‌های گیاهی (بادام، گردو، کشمش و...)، سیب و مرکبات و یا یک لیوان شیر را حتماً در برنامه‌ غذایی خود داشته باشید.

5 - بهتر است در روزهای اول پس از ماه رمضان همان دو وعده غذایی را رعایت کنید. بهتر است وعده‌ها را طوری تنظیم کنید که یک وعده اصلی صبحانه باشد و وعده ناهار یا شام را در ساعات بعدازظهر حدود ساعت 5 میل کنید و فواصل بین این وعده‌های اصلی از میان‌وعده‌هایی مثل: نان و پنیر و گردو، شیر و خرما، عسل و میوه و سالادهای تهیه شده از سبزی‌های تازه بهره ببرید.

6 - سالادهایی که تهیه می‌کنید می‌تواند حاوی سبزی‌های برگ سبز (کرفس، کاهو، اسفناج، کلم و بروکلی ...)، میوه‌ها و سبزی‌های حاوی ویتامین ‌ث (پرتقال، نارنج، لیموترش، گوجه‌فرنگی) و موادغذایی حاوی گوگرد و آنتی اکسیدان‌ها (گردو، ترب، موسیر و...) و روغن زیتون به همراه پنیر تازه و جوانه‌ها باشد.

7 - میان‌وعده‌های غذایی شبیه آنچه در بالا گفته شد کمپلکسی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را به بدن شما می‌رساند و در صورتی که بدن شما در معرض کمبود این مواد قرار داشته باشد با استفاده منظم از منابع غنی ویتامین قادر به ترمیم ذخایر بدن خواهید بود.

8 - سعی کنید یکی از وعده‌های غذایی شما حاوی منابع پروتئینی نظیر گوشت‌ها باشد تا ویتامین‌هایی نظیر B12 و املاحی مثل آهن و روی که در سایر منابع غذایی فقر آنها وجود دارد به بدن شما برسد. بهتر است غذاهای گوشتی (گوشت‌های قرمز، مرغ و ماهی‌ها) را همراه با لیموترش یا موادغذایی حاوی ویتامینC (گوجه فرنگی، جعفری، فلفل دلمه و...) مصرف کنید تا بهره‌وری از آهن آنها به بیشترین مقدار برسد.

9 - بعد از رعایت موارد فوق می‌توانید به‌تدریج از وعده‌های غذایی کم کرده و به حجم آنها بیفزایید تا به برنامه‌ غذایی سابق برگردید. به‌خاطر داشته باشید که وقتی بدن شما زمان کافی برای تطابق با تغییرات را داشته باشد، سلامتی شما تضمین خواهد شد.

10 - شما می‌توانید با راهکارهای ارائه شده حتی اگر رژیم غذایی غلطی را استفاده می‌کرده‌اید، به پایه‌ریزی یک برنامه غذایی صحیح بپردازید و هر روز گامی مثبت در جهت رسیدن به یک سبک زندگی سالم بردارید.

کد خبر 6504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز